-
vi är också vana vid snå inkomster man man måste ju klara sig. Vi ligger på minimum gräns idag..Dr Mupp skrev 2010-11-21 19:50:10 följande:Ja det ser vi inte som några problem, men så är vi vana vid små inkomster.
-
Va härligt det låter...aLttjolajban skrev 2010-11-21 19:51:39 följande:Det går jättebra. Har vart hemmafru i ca 3 år
Får jag fråga om din man tjänar bra då???
Eller vad får ni inkomsterna ifrån så att ni klarar räkningar,bo och leva? -
Det är helt sant det du skriver.. dom levde på mindre yta förr= billigare..Mama Mia skrev 2010-11-21 20:49:43 följande:Jag pratade inte om ifall man prioriterar bra eller dåligt, bara om att man har olika prioriteringar. Hade det viktigaste för er varit att du kunde vara hemmafru, hade ni kunnat ta den där 2an. Barnen kan dela rum och föräldrarna ha sin säng i vardagsrummet. Det är ingen absolut nödvändighet att varje barn har eget rum, även om många tycks tro det idag. Men nu verkar ju det vara viktigare för er att ni har lite yta. Och det är absolut inget fel på det, bara det att ibland måste man välja.
När jag växte upp var det inget ovanligt att syskon delade rum. (Och så lastgammal e jag inte.) Du skrev i Ts om att din mormor var hemma i 18 år. Inte vet jag hur just dom hade det. Men på den tiden var det absolut inget ovanligt att man bodde 4 pers i en 2a. Eller som min svärmor växte upp: 4 barn och 2 föräldrar i 2 rok. Så såg verkligheten rätt ofta ut hos den generationen som hade hemmafruar som standard.
men alla i denna tråd verkar ha råd att bara en skall jobba.. så det känns som att vi är ganska ensamna om att inte ha råd att bara ha en inkomst.
Jag som trodde att 13,000:- ut i månaden var medel... men tydligen inte.. -
nej det funkar inte för oss.. såvida vi inte sätter oss i en 2 rummare..frufri skrev 2010-11-21 21:15:05 följande:Det är klart att man gör det!!! Man får väl se till att inte ha mer utgifter än man klarar av bara. Jag har varit hemma i många år och nu när vi har barn kommer jag vara hemma många, många fler år! Min man får ut ca 20 000 efter skatt, sen är det barnbidrag på 1050 kr och snart får jag vårdnadsbidrag på 3000 kr. Det funkar dock utan vårdnadsbidrag med. Inga problem! :) Vill man va hemma så kan man! :) Det kommer säkert gå bra med enbart din mans lön ska du se!!
Sambon tjänar inte så bra att det fungerar.. -
Sambon får ut ca 12,000 och jag ca 4,000 och ett barnbidrag på 1050.Dr Mupp skrev 2010-11-21 21:30:40 följande:Hur lite tjänar han egentligen?
Här tjänar maken ca 10 000 efter skatt och jag bidrar med 3 000. På det har vi sen bostadsbidag och barnbidrag. För vår den är det just nu de där 3000 kr som stjälper ekvationen. Kan maken öka sin inkomst med tretusen så kan jag vara hemmafru. Nu bör det inte vara ett problem eftersom han bara jobbar 40% och går på praktik resten av tiden. får han en heltidstjänst eller en till deltidsstjänst så har vi ju pengarna.
Då bor vi i ett radhus som kostar oss 8000 i hyra och el.
vi har räkningar på 15,000 varje månad då är inte mat och bensin medräknat. -
Hade gärna hittat ett deltidsjobb men jag har försökt länge.. nu ärdet verkligen inte någon som anställer mig eftersom att jag är gravid.. men jag har inte gett upp..måste söka och gå till ams för att få mina pengar..Hemmaföräldern skrev 2010-11-21 21:50:28 följande:Det kan man men det krävs en del planering. Många väljer att downshifta och det kan nog vara ganska skönt att inte dra på sig för mycket kostnader när barnen är små.
Och det kanske är bättre att börja planera nu sedan sitter man fast i ekorrhjulet och stressen. Det enda barn verkligen vill ha är tid med sina föräldrar så man får prioritera och fundera. För er verkar det tufft men om du hittar ett deltidsjobb och ni skaffar er billigare boende...... ?
www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/...
Vi lever välldigt billigt om man bortser från vårt boende där vi betalar ca 9-10,000:-/månad.. vi vill inte sätta oss i en 2 rummare.. en 4,a här blir inte så jätte mycket billigare samt att det är kö på ca 3 år innan man får en lägenhet så det är inget man kan skaffa bara sådär.då bor ni välldigt billigt.. vi har skärt ner på allt vi kan..Maria222 skrev 2010-11-21 21:51:01 följande:Vi skulle kunna klara det och vi bor i hus, har 2 bilar och 2 barn (visserligen små).
Om man ser över sin ekonomi kan man spara massor.
Min sambo jobbar nätter och får ut ca 17000:- efter skatt, och vi har räkningar (dvs huslån, drift, amortering, försäkringar, bredband/tv, telefoner) på under 10 000 kr. Vi handlar mat (inkl hushållsartiklar, hygienartiklar osv)för ca 3-4000 kr.
och har inte en krona över till nöjen så mer kan vi inte göra med utgifterna
Otroligt att ni kan bo i radhus om ni bara har räkningar på 10,000:-
Är ert boende friköpt? -
men detr finns inget vi kan skära ner på.. har redan skärt på det mesta...Dr Mupp skrev 2010-11-21 21:59:07 följande:Då är ju problemet, för mycket räkningar. Vi har ca 10-11 000 i räkningar per månad.
Räkningarna är bara dom nödvändigaste. -
Maria222 skrev 2010-11-21 22:05:53 följande:Men vad är det ni betalar 15000:- till då?
Vi har bundit räntorna så de är låga och har köpt - renoverat - och sålt bostadsrätt där vi gjorde en vinst så 1/3 av husets pris kunde vi betala direkt. Vi har enbart lån på huset. Har betalat bilar elektronikprylar osv kontant jämt.Vi har lån och amortering på 7600:-/månad.Dr Mupp skrev 2010-11-21 22:06:39 följande:Vad har ni för räkningar egentligen. För mig låter det konstigt att ha 15 000 i räkningar om det bara är det viktigaste när vi har 10-11 000 och då ingår preumarationer och fruktlådor.
2500:-/månad i samfallighet (V/A, värme, sopor, parkering, vaktmästare)
600:-/månad i hushållsel
100:-/månad fast telefon.
ca 200:-/månad TV-licens
500:-/månad Dagis
1000:-/månad fackavgifter
Det är vad jag kommer på just nu..
Sen har vi tyvärr bundit oss på ett alldeles för dyrt avtal med telia så vi betalar ca 500:-/månad för tv och bredband. Kommer ändra det såfort vi kan.
Sen har vi också dyra räkningar på mobilen just för att bi betalar av telefonerna så där är också ca 500:-/månad.
Det enda vi har lån på är huset.
Vissa månader blir det mer än 15,000:- i räkningar och ibland mindre så lägger vi 15,000 varje månad så täcker det även dom dyrare månaderna med tanke på att det blir pengar över sen månaden innan.Starkast skrev 2010-11-21 22:14:18 följande:De hade en annan levnadsstandard än vad vi har idag.Men vad jag kan tolka genom denna tråd så är det många som klarar sig på en lön idag med..
Matillin skrev 2010-11-21 22:24:51 följande:Längtansfull
Vad har ni för boende med en kostnad på 9-10 000?
Jag kan berätta att vi har lån på 2.9 då är bilarna kontant betalda så vi betalar ca 4000 kr i månaden i ränta på huslånet.
Några andra lån har vi inte.
Vi amorterar inget nu när vi studerar heller.
Jag hoppas att räntan håller sig relativt låg närmsta 2 åren för det är ju den som gör att vi kan leva rätt gott trots små inkomster
Vi bor i radhus (friköpt) med lån på 1,5 milj. vi betalar 7600 i ränta och amortering...
-
Ja verkligen men då tjänar din man bra gissar jag.. för du får väll inte några pengar mer än möjligtvis vårdnadsbidragsiggeliten skrev 2010-11-21 23:04:49 följande:Vi gör det!
Två gemensamma barn, två bilar och ett hus på 340kvm. Han jobbar och jag är hemma. Sonen är drygt tre år och dottern drygt ett år. Har nyligen sagt upp mig från mitt jobb och ska vara hemma till nästa höst. Vad som händer sen får vi se men vi klarar oss bra även om jag inte jobbar.
För mig handlar det om prioritering. Barnen är bara små en gång. -
Ja i den summan har jag räknat in vad det kostar att bo där vi bor..Matillin skrev 2010-11-21 23:06:41 följande:Okej, du skrev 9-10 000 i boendekostnad men där kanske du räknade in samfällighetsavgifter och el och vatten med?
Har ni bundit lånen på hög ränta eftersom ni betalar så pass mycket på ett lån på 1.5 miljoner eller amorterar ni runt 5000?
Vi har ju dubbla lånekostnaden och förra månaden betalade vi 3600 i ränta?
Vi har rörligt lån med rätt bra avtal visserligen.
eftersom att vi hade så dåliga inkomster så ville banken att vi skulle amortera lite extra för att kunna justera med det om räntorna höjs.
Så vi började att amortera 4000:- men nu amorterar vi 3000:- för räntorna höjdes för typ 1 månadsen. -
oj vad ni har skrivit.. HAr inte varit hemma idag och hunnit med att svara på allt..
Så nu blir det jobbigt..
Men jag drar det lite kort..
Det vi betalar till banken varje månad är 7600:-
Där ingår just nu amorterning på 3000:- och resten är till ränta.
Vi började amortera ca 4000:- men har nu fått justera det för räntorna ökade.
Det är anledningen till att vi amorterar så mycket.. så vi inte behöver betala mer bara för att räntorna ökar.
Sambon tvättar och polerar bilar och får ut ca 13,000:-/månad.
Detta har han gjort i 5-6 år på 2 olika företag.
Har inte hört någon som får ut dom summorna som pratas om här i den branschen..
Möjligtvis bilförsäljarna..
Vi har skärt ner på allt så vi kan inte göra så mycket mer med utgifterna..
Så det handlar ju helt på om sambon kan få högre lön men det är ju inte det enklaste direkt att hitta och få ett sånt jobb som ger det.
-
Men jag måste ju säja att det är månad som idag är 70-.80 år som gick hemma i många år..konkelbär skrev 2010-11-22 13:46:06 följande:Om ni nu missat historialektionerna i skolan, har ni väl ändå sett en och annan Astrid Lindgren-film? Eller läst någon Selma Lagerlöf-bok?
Ursäkta den spydiga tonen, det är inget personligt, men jag blir ganska trött på föreställningen om att kvinnan hade semester fram t o m 1950-talet. Jag skulle säga att kvinnan hade dubbelt arbete fram t o m mitten av 1900-talet då hon BÅDE skulle sköta ett arbete, hushåll och barn. Ingenting har egentligen förändrats, förutom den uppmärksammade rätten för fäder att också ta del av föräldraskapets privilegier.
Jag pratar inte om 100-200 år tillbaka..
Det VAR vanligare bland våra mor och farföräldrar att en var hemma.
Min mormor är 75 och hon var hemma i 18 år ungefär..
Det har min mamma och hennes bror fått mycket för.. -
Kan ju också tilllägga att dom inte var rikare än någon annan.
Men dom bodde ju heller inte i någon stor villa och ägde massor av bilar osv..
-
Ne det är hon ju såklart inte men det är många jag känner som varit hemma med barnen och hushåll under några år och sen börjat jobba.. Inte bara min mormor som sagt..konkelbär skrev 2010-11-22 13:54:16 följande:Nu är ju inte din mormor (no offens) någon allmän representant för normen 70 år tillbaka. Jag hävdrar fortfarande, eftersom att jag läst en hel del historia, att majoriteten av alla kvinnor behövde arbeta. Även i början av 1900-talet.