• cicci85

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Jag skulle köpa en stol som är godkänd bakåtvänt till 25 kg, mina barn åker bakåtvända tills de väger så mycket, köper man en stol som är godkänd till 18 kg bör man ju köpa ytterligare en bakåtvänd.

Jag skulle inte vända en kombistol framåt! bakåtvänd till den är urvuxen och sen är det säkrast att köpa en riktig bältesstol.

Tycker det är lika lätt att spänna fast barnet i olika stolar, men det är lättare att ändra bälteshöjd och få montera stolen riktigt hårt med Britax jämfört med Akta. har haft en AG duoflex och den rekommenderar jag inte någon!

Just nu har vi en Britax Secura och en Britax Multi-tech. Är väldigt nöjd med båda! Har dem bakom passagerarsätet och sitter bra i fram på båda bilarna.

jag skulle kolla på och testa i bilen: Britax hi-way, britax multi-tech och maxi cosi mobi.

• cicci85
    Stajna skrev 2010-11-19 20:54:09 följande:
    Vi har en Be Safe Izi Kid, den fick bäst i test på www.testfakta.se Där visades även vilka stolar som lossnade från bilen i en fart på 70 km/h tror jag det var!
    Vi skulle inte köpa nåt annat än BeSafe! Den kostade 3300:- (Vi har 2!) Endast det bästa är bra nog!
    Hur gör ni då när barnet väger 18 kg och besafen inte längre är godkänd för barnet? Köper en bältesstol eller en större bakåtvänd från ett annat märke?
    Om endast det bästa är nog så la ni köpa en större bakåtvänd stol från ett annat märke när barnet väger 18 kg!

Testet är från -06 och flera stolar var ju felmonterade så det känns ju inte riktigt aktuellt idag. Många nya stolar säljs nu som inte är med i det testet.
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-19 21:27:14 följande:
    Vi lär inte heller få problem med 18-kilosgränsen. Dottern är 2 år och väger 10 kg så det lär dröja innan hon växer ur den. Storebror hade en Britax Secura, som var väldigt bra, men krångligare och tung att montera. Kände att vi behövde hjälp av affären varje gång den skulle flyttas. Isofixen underlättar väldigt. Storebror 4,5  ca 110 cm och 18 kg sitter framåt nu (duckar för alla arga tillrop). 
    jag tycker securan är jättelätt att montera! Vad var det som ni tyckte var svårt?
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-19 21:48:00 följande:
    Att få den att sitta stadigt. Jag är själv alldeles för svag. Man var typ tvungen att vara två varav den ena låg på stolen och tryckte ned den medans den andra drog åt för att den skulle sitta riktigt hårt. Annars satt den helt löst och vickigt. Säkerhetsbältet (bilens) blev dessutom helt paj och uttänjt/sladdrigt efter nåt år. Jag var alltid rädd att den inte skulle sitta rätt. När de dessutom börjat vägra hjälpa till i affären där vi köpte den efter ägarbyte kändes det ännu mer jobbigt.
    Det problemet har inte jag haft i min bil!
    Men när vi skulle montera den i en en kompis opel astra var det omöjligt att få den att sitta stadigt, fick använda en annan stol i deras bil istället!. Det beror på hur sätet i bilen ser ut tydligen. Lutningen, skålningen, hårdheten...
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-21 19:16:16 följande:
    Jag har nog inte sett någon av de som propagerar för BeSafe ur säkerhetssynpunkt som säger att de kommer att vända framåt vid 3 år. De säger isf att de kommer köpa en ny stol när den dagen kommer. Du köper väl vad jag minns själv en ny bakåtvänd stol till din treåring men förutsätter att alla andra som säger att de kommer att göra det faktiskt inte kommer att göra så? Var ligger skillnaden? Och det är ju just monteringen jag älskar med Be Safen, men det verkar vara så att bilstolsmaffian på FL hatar Be Safe, eller? För alla som gillar den verkar bli mer eller mindre dumförklarade. 25 kg...ja då kommer hon att få sitta bakåtvänd till mellanstadiet typ. Vet att vissa här tycker att man skall låta 11-åringar sitta bakåt om de får plats, men jag hör inte dit. :-/
    Jag har inte alls något emot BeSafe stolar, hade själv tänkt köpa en men den passade inte i bilen. Däremot tycker jag det är skitlarvigt att vissa säger att de aldrig skulle använda någon annan stol än BeSafe för de andra stolarna är livsfarliga och man är inte mån om barnets säkerhet om man köper en annan stol!!

Om man inte vill köpa fler bakåtvända stolar så tycker jag oxå att det finns bättre val än Besafe, en som är godkänd till 25 kg alltså mina pojkar är stora, den äldsta vägde 25 strax efter han blivit 5 år. Tvåan oxå om han följer kurvan...
  • cicci85
    Shira skrev 2010-11-21 20:14:48 följande:
    Jo självklart måste man ta hänsyn till hur stort barnet är när man väljer stol. Och till bilmodell oxå uppenbarligen. Har inte själv sätt någon som säger att BeSafe är den enda säkra stolen, men flera som säger att de valt den eftersom den fått väldigt bra i test osv. Men de som säger att de gillar be Safe tenderar ofta att bli bryskt sågade vid fotknölarna och få höra att den som är ansvarsfull och mån om sina barns säkerhet väljer TwoWay eftersom det är bilstolarnas heliga ko verkar det som

Anledningen till att vi valde Securan när sonen var liten (06) var att iaf då sa man att Two wayen hade sämre sidokrockskydd då den inte är så djup, och att små barn inte satt lika stadigt och skyddat i den, men jag vet inte om det verkligen är så. 
    Har sällan sett någon som rekommenderar TW som förstastol. Däremot när barnet vuxit vuxit ur den första bakåtvända tex BeSafen läser då och då om de som tycker att besafen är den enda bilstol man kan ha, annars är man dålig förälder... men det är kanske samma eprson som brukar skriva det varje gång 

Jag har en secura och en twoway och småttingar sitter mycket bättre i Securan! Det va först när min son va 3,5 år som han satt bättre i twowayen, då blev securan för trång, han fick inte plats med axlarna riktigt...
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-11-22 07:41:42 följande:
    Ja eller en multi-tech.. dom verkar ju vara lika stora.. Enligt britax och barnens hus är det bättre att köpa en MT men enligt måna här TW så vi har fortfarande inte bestämt vilken stol vi ska köpa.. MT kan man ha från bebis ålder och bebisar sitter bra i den.. iaf dom bebisar jag sett..
    MT är inte alls lika stor som TW. Min son blev för lång för MT långt innan han vägde 25 kg. Han hade fortfarande inte vuxit ur TW på längden när han vägde 25 kg.
    Men lillen sitter såå mycket bättre i MT så därför köpte jag en MT när TW blev krockad...
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-11-22 07:54:34 följande:
    Ok men både barnens hus och Britax (själva) säger att barnet sitter mkt längre i en MT..
    inte bakåtvänt iaf För min son var det ganska stor skillnad.
Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!