• Finesse

Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!

Enligt mannen på vti som pratade i radion så är mer eller mindre alla bakåtvända bilbarnstolar säkra.. så länge man monterar dom rätt!

Sen är det väldigt bra att välja en stol som är godkänd till 25 kg.. för barn BÖR sitta bakåtvända till 25 kg. Det spelar ingen roll om dom satt i 3 år i en Besafe stol.. vänder man dom sedan framåt och krockar så lär nog inte den ungen överleva bättre bara för det? Det är 5 (!!) ggr att sitta bakåtvänd så välj en stol som klarar 25 kg..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-19 21:27:14 följande:
    Vi lär inte heller få problem med 18-kilosgränsen. Dottern är 2 år och väger 10 kg så det lär dröja innan hon växer ur den. Storebror hade en Britax Secura, som var väldigt bra, men krångligare och tung att montera. Kände att vi behövde hjälp av affären varje gång den skulle flyttas. Isofixen underlättar väldigt. Storebror 4,5  ca 110 cm och 18 kg sitter framåt nu (duckar för alla arga tillrop). 
    Eftersom du väljer att skriva ut att du duckar för alla arga tillrop vet du att det kanske inte är det bästa.. annars skulle du stolt skriva ut det och inte bry dig vad vi andra tycker och tänker.
  • Finesse
    myskatt skrev 2010-11-21 19:28:39 följande:
    BeSafe är en väldigt bra stol och alla barn väger INTE 18 kg när det är tre år. Dottern var 3 år och 10 månader när jag krockade med henne i en BeeSafe izi kid x1 (som fö var godkännd till 25 kg när vi köpte den juli 2006) och hon vägde 16 kg.

NU blir hon fem om en 1½ vecka och väger knappt 20 kg. Hade jag inte haft möjlighet att köpa en Britax Two-way hade jag enligt rekomendation kunnat vända henne när Beesafen var urvuxen. Vi fick nämligen inte en ny stol på försäkringen för att vi inte hittade kvittot på den tre år gamla stolen. Köpte en Two-way ändå.

För oss är det självklart att dotter ska sitta bakåt länge ännu så vi köpte en Two-Way till, hade en i andrabilen sen sep 2006.
    Jag har aldrig sagt att Besafe inte har bra stolar.. utan jag skrev att dom flesta stolarna är LIKA säkra om man monterar dom rätt.. en felmonterad stol är ju aldrig lika säker som en rätt monterad stol.

Men jag tror att många tycker att det är onödigt att köpa en ny stol till sin 3-4 åring om den växt ur besafe stolen på vikten.. det finns MÅNGA barn som väger över 18 kg när dom är 3-4 år. Varför köpa en stol för 2500:- när barnet är 3½ år? Kanske lika bra isf att köpa en stol direkt som klarar 25 kg.. då behöver man inte tänka tanken att oj nu måste vi vända barnet som bara väger 18 kg..
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 19:16:16 följande:
    Jag har nog inte sett någon av de som propagerar för BeSafe ur säkerhetssynpunkt som säger att de kommer att vända framåt vid 3 år. De säger isf att de kommer köpa en ny stol när den dagen kommer. Du köper väl vad jag minns själv en ny bakåtvänd stol till din treåring men förutsätter att alla andra som säger att de kommer att göra det faktiskt inte kommer att göra så? Var ligger skillnaden? Och det är ju just monteringen jag älskar med Be Safen, men det verkar vara så att bilstolsmaffian på FL hatar Be Safe, eller? För alla som gillar den verkar bli mer eller mindre dumförklarade. 25 kg...ja då kommer hon att få sitta bakåtvänd till mellanstadiet typ. Vet att vissa här tycker att man skall låta 11-åringar sitta bakåt om de får plats, men jag hör inte dit. :-/
    Jag har läst många trådar här där dom skriver att dom köper en bältestol och vänder barnet då.. nån enstaka säger att dom kommer att köpa en till bakåtvänd stol.. varför vill man köpa nåt sämre om man redan har det bästa? Varför köpte man inte det från början isf?

Varför jag ska köpa en ny stol till min 3 åring är ju för att en bebis kommer.. annars skulle vi försöka klara oss så länge som möjligt med hi-wayen.. Nu behöver vi två stolar och då är det bättre att köpa en two-way eller multi-tech tycker iaf jag.
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 20:53:29 följande:
    Hur menade du nu? Hänger inte riktigt med?
    Jag har läst i många trådar att folk rekommenderar BeSafe för den fått bäst i test (2006).. så därför måste den vara bäst (punkt slut typ..) å dom kan inte tänka sig någon annan stol överhuvudtaget.. Klart man måste ha en stol som fått bäst i test.. Så varför ska man då köpa en Britax Two-way som uppenbarligen inte är lika bra då? Då kan man tänka sig att sätta sitt barn i en sådan stol men inte förut.. Visst om man måste välja mellan framåtvänd eller two-way bakåtvänd så är ju det bättre alternativet two-way bakåtvänd.. men som sagt.. många tror jag inte ens tänker så.
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 23:01:22 följande:
    Men är inte det lite samma sak som att du den dag din dotter kommer över 25-kgs gränsen kommer att sätta henne i en bältesstol trots att du vet att det är säkrare att åka bakåt? Då duger en bältesstol trots att alla, även vuxna borde åka baklänges för att färdas på säkrast möjliga vis. Eller?

Blir intressant att se resultatet av omröstningen!
    På sätt och vis.. men sätter jag henne 5 år gammal framåt så klarar hon det bra mkt bättre än 3 år gammal framåt.. det är stooorskillnad på en 3 åring och en 5 årings nacke.. men eftersom det inte finns NÅGON stol som klarar mer än 25 kg finns det inget val..
  • Finesse
    Shira skrev 2010-11-21 23:42:18 följande:
    Men just detta handlade väl om att man vid 18 kg byter till en TW (bakåtvänd) trots att man eg. anser att BS är bättre och därför valt att ha den som första stol efter babyskyddet? Eller fattade jag fortfarande inte hur du menade?
    Ja eller en multi-tech.. dom verkar ju vara lika stora.. Enligt britax och barnens hus är det bättre att köpa en MT men enligt måna här TW så vi har fortfarande inte bestämt vilken stol vi ska köpa.. MT kan man ha från bebis ålder och bebisar sitter bra i den.. iaf dom bebisar jag sett..
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-11-22 07:46:18 följande:
    MT är inte alls lika stor som TW. Min son blev för lång för MT långt innan han vägde 25 kg. Han hade fortfarande inte vuxit ur TW på längden när han vägde 25 kg.
    Men lillen sitter såå mycket bättre i MT så därför köpte jag en MT när TW blev krockad...
    Ok men både barnens hus och Britax (själva) säger att barnet sitter mkt längre i en MT..
  • Finesse
    tinis77 skrev 2010-11-22 10:38:18 följande:
    Är det inte aktas nya, belogic?
    jo det är det..
Svar på tråden Ni som kommit längre i er research - vilken bilbarnstol ska man köpa?!