myskatt skrev 2010-11-21 19:28:39 följande:
BeSafe är en väldigt bra stol och alla barn väger INTE 18 kg när det är tre år. Dottern var 3 år och 10 månader när jag krockade med henne i en BeeSafe izi kid x1 (som fö var godkännd till 25 kg när vi köpte den juli 2006) och hon vägde 16 kg.
NU blir hon fem om en 1½ vecka och väger knappt 20 kg. Hade jag inte haft möjlighet att köpa en Britax Two-way hade jag enligt rekomendation kunnat vända henne när Beesafen var urvuxen. Vi fick nämligen inte en ny stol på försäkringen för att vi inte hittade kvittot på den tre år gamla stolen. Köpte en Two-way ändå.
För oss är det självklart att dotter ska sitta bakåt länge ännu så vi köpte en Two-Way till, hade en i andrabilen sen sep 2006.
Jag har aldrig sagt att Besafe inte har bra stolar.. utan jag skrev att dom flesta stolarna är LIKA säkra om man monterar dom rätt.. en felmonterad stol är ju aldrig lika säker som en rätt monterad stol.
Men jag tror att många tycker att det är onödigt att köpa en ny stol till sin 3-4 åring om den växt ur besafe stolen på vikten.. det finns MÅNGA barn som väger över 18 kg när dom är 3-4 år. Varför köpa en stol för 2500:- när barnet är 3½ år? Kanske lika bra isf att köpa en stol direkt som klarar 25 kg.. då behöver man inte tänka tanken att oj nu måste vi vända barnet som bara väger 18 kg..