Mad as snow skrev 2010-11-13 14:34:38 följande:
Jag förstår faktiskt vad du menar, ts. Inte för att jag själv nödvändigtvis gör samma ställningstagande i frågan, men jag är inte främmande för att man kan ha din åsikt. Organdonationer grundar sig tack och lov inte på etik utan på vem som behöver donationen bäst och mig veterligen är det ingen "kö" på det sättet, utan en väntelista man får stå på där man prioriteras efter behov. Inte efter donationskort. Den här typen av vård, där läkare räddar liv där liv kan räddas, ska inte skötas på något som helst annat vis heller. Något annat vore ju helt bisarrt.
Men givetvis är det intressant att diskutera varför man kan tänka sig att ta emot men inte att ge, det är ju inte en helt okomplicerad fråga även om somliga i tråden verkar vilja få den till att vara det.
Såna här inlägg gillar jag; där min motdebattör försöker förstå istället för att låta sin ilska lägga i bromsen. Det har aldrig fungerat att föra en etisk diskussion genom att idiotförklara, förlöjliga eller övertyga (som många andra i tråden visar prakexempel på).
Dilemmat handlar ju egentligen inte alls om att övertyga människor som jag själv att anmäla sig som donatorer, utan om att förstå varför människor känner och resonerar som de gör. Jag har struntat i att svara på många av inläggen i tråden, eftersom att de inte ger någonting. Min åsikt i frågan kan läsas i TS. Den kommer inte förändras i dagsläget. Mina känslor är också redogjorda för på olika ställen i tråden, men de sägs "sakna logik" eller vara "motsägelsefulla" - hur man nu kan förklara en levande människas känslor som motsägelsefulla. Känslor är varken något man rår för eller kan förändra över en natt. Om man nu vill eller behöver förändra dem.
Är det så svårt att respektera andra människors religiösa- eller ickereligiösa livsåskådning? Är det konstigt att det uppstår konflikter i samhället när ingen gör ett försök att förstå den andra parten?