Inlägg från: FasterK |Visa alla inlägg
  • FasterK

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Nej, man ska inte behöva donera organ för att få ta emot. Helt upp till var och en. De skäl som vissa personer kan ha för att inte donera och som är valida för dem måste respekteras utan att behöva dömas av utomstående. Jag tycker det är beklagligt att de som inte vill ge demoniseras och får sina skäl utdömda som icke valida. 

Det skulle snabbt bli ohållbart om det fanns möjlighet att villkora sin donation. (Jag vill bara ge till dem som själva ger) De som kan tänka sig att donera får helt enkelt ta att det kanske blir en person som inte donerar som får deras organ. 

En svår fråga det här...  

• FasterK
    Frogster skrev 2010-11-11 13:32:56 följande:
    Jag är precis som du Konkelbär så sett att jag kan tänka mig att ta emot men inte att ge.
    Av andra men liväl egoistiska skäl!

Har svårt att sätta ord på det hela utan att få det att låta helt urbota jättefånigt!
    Jag lever med någon slags tro att själen lever i hela min kropp. Att plocka bort en bit får mig att känna att en del av min själ är ute på villovägar!
    Har diskuterat det med min sambo flertalet gånger och jag önskar verkligen att jag kunde känna så som han gör!
    Han känner nämligen att en del av honom "lever vidare"  och den vetskapen gör att han känner sig trygg.
    Jag själv kan inte ta till mig tanken av att min själv delvis lever kvar! För mig är det mer som att min själ är ute på villovägar och inte får chans till ro....
    Om ett organ i min kropp dör, så dör även den delen av själen. Om ett organ skulle sättas in så börjar min själ att samspela med den själ som finns i det organet.
    Tycker det är jättesvårt att sätta ord på sådana här saker framförallt som allt mest är luddiga känslor som till stor del saknar verklighetsförankring.

Ärligt talat så skäms jag över just dessa känslor!
    Jag är en sån mäniska som gör allt jag kan för att leva som jag lär och jag har alltid haft svårt för folk som säger åt andra att göra si men själv gör så...

Jag tycker verkligen att det är beundransvärt av folk att vara så osjälviska att de delar med sig av sin kropp!
    Idag är det för mig helt otänkbart men jag hoppas att jag en dag kan komma att ändra mina tankar och åsikter.
    Tycker inte du ska skämmas alls. De skäl du har är giltiga för dig och du behöver inte stå till svars inför någon annan. 
  • FasterK
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 20:27:25 följande:
    Har man rätt till livet pga av någon annans uppoffring då?
    Ja,  för det finns de som är beredda att donera. Vissa ställer inte några krav på motprestation, vilket man heller inte får göra. Vissa vill ställa krav, men kan inte det. Alltså får de som bestämt sig för att donera acceptera att donerade organ kanske ges till någon som inte vill donera. Det går i dagsläget inte att komma runt det. 

Så fort man vill villkora sin donation är handlingen inte längre osjälvisk. Ergo, man är egoistisk om man vill ställa krav för att donera.  
  • FasterK
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 22:18:34 följande:
    Man är egoist om man kan tänka sig ta emot men inte ge!
    Nu ställde jag dessutom frågan till Konkelbär och hennes djupa etiska diskussion och jag tycker handlingen i sig är väldigt självisk! Jag har tagit ett beslut om vad JAG vill göra med MIN kropp. Sen önskar jag att jag också kunde ta ett beslut att MINA organ i första hand skall gå till någon annan människa som sagt ja till donation! Inte till någon egoist som bara vill ta emot. Men nu kan jag inte göra det....men väljer ändå att donera för det känns för mig inte rätt att ta emot om jag inte själv säger ja!
    Tänk dig följande scenario där du får villkora din donation. 1. Mottagaren ska själv vara villig att donera 2. Mottagaren ska inte ha mördat 3. Mottagaren ska inte ha förgripit sig på barn osv. 

Skulle du vilja ha den möjligheten? 
  • FasterK
    Probably the best in the skrev 2010-11-12 23:26:03 följande:
    "Socialt ordnad situation och inga psykiska problem är andra krav, då eftermedicineringen fordrar noggranna rutiner hela livet"
    www.karolinska.se/KLARUT/Karolinska-Lar-Ut-Te.../

Så jag behöver troligen inte ens fundera över punkt 2 och 3
    En pedofil kan ha en socialt ordnad situation. Även en mördare som tex suttit av sitt straff. Ingen av dem behöver vara psykiskt sjuka. 
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 18:42:41 följande:
    Alla vuxna människor ansvara för alla sina val.

Att ts vill behålla sina organ för att begravas/brännas med dom är ett val som inte förtjänar min respekt, oavsett om skälet är ondska eller vidskeplighet.

Var fick du ondskan ifrån? Förstår inte varför du skriver det ordet. Kan du utveckla?
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 19:29:37 följande:
    ts inställning är att det är bättre att begravas intakt än att inte göra det (varför det skulle vara bättre vete gudarna, men det är iaf ts åsikt) 
    Men hon är ändå beredd att ta någon annans organ och låta denne begravas ointakt för att förbättra den egna livskvaliteten. 
    Hon utsätter alltså donatorn för just det hon själv fruktar så till den grad att hon är villig att låta människor dö för att slippa det för egen del.

Det är ondska

(hon kommer ju inte att begravas "intakt" om hon tar emot ett donerat organ iom att det trasiga hjärtat/njuren/levern ändå inte kommer att sitta kvar i hennes kropp när hon dör om det skulle ersättas med ett donerat organ. Den paradoxen kanske ts kommer att förklara längre fram?) 
    Nu låter du känslorna skena iväg med dig. Att dra in ondska i sammanhanget är väldigt, väldigt överdrivet. Att gå så långt som att påstå att man i stort sett tar livet av folk genom att inte donera är ju befängt. Nu får du allt stilla dig. Har någon valt att donera till vem som helst utan krav (ja, det går inte att ställa krav) och utan att bry sig om hur kroppen blir begravd, så är ju allt i sin ordning. 

Tack och lov kräver inte vår sjukvård att man ska donera själv för att få. Undrar egentligen hur osjälvisk donationer för vissa egentligen är? Även den som donerar har egoistiska skäl. Man vill att god tillgång på organ ska öka chansen att rädda en själv, nära och kära om det behövs. Man vill få samhällets godkännande, för man väljer ju den politiskt korrekta vägen. Man vill känna sig "god och bra" för det val man gjort genom att donera. Man får möjlighet att känna sig bättre och mer rättfärdig än de som inte vill donera. 

Att donera innehåller också element av egoism. Så fort man villkorar sin donation anser jag att man inte är ett dugg bättre än dem som inte donerar. 
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 20:02:35 följande:
    Att låta någon dö är inte samma sak som att ta livet av någon. (ts är beredd att låta människor dö för att slippa donera sina organ efter sin död)
    Nej, det är bara inte hennes organ som kommer att ge någon behövande en chans till ett längre liv. Det blir en person som vill donera. 

Att påstå att man gör ett medvetet val att låta folk dö, för att man inte vill donera är enligt mig helt förkastligt.  
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 20:23:03 följande:
    Så länge människor dör i väntan på nya organ är alla som inte donerar medansvariga
    Inte alls!!! Det ansvaret ska inte läggas på dem som inte vill donera. Om staten ägde våra kroppar så kanske, men nu är våra kroppar våra egna att besluta om tack och lov. 

Dör personer i väntan på organ är det att beklaga och de har otur om de inte får tillgång till ett organ. ...men, INGEN ska komma och påstå att icke-donatorer har någon sort medansvar. Det VÄGRAR jag gå med på helt enkelt. ...men ja, folk får förstås ha den åsikten. Den kan jag dock inte ge någon respekt för. Verkligen inte. 
  • FasterK
    Selfish Geene skrev 2010-11-15 20:47:15 följande:
    well, min bestämda åsikt är att alla som väljer att inte donera sina organ efter sin död bär skuld till att människor dör.

Jag håller var och en av dom ansvariga för de konsekvenser deras val orsakar 
    Ja, den åsikten får du förstås ha. Hur märklig och fördömande den är. 

Jag är tryggt förvissad om att den inte är relevant i det stora hela. Tack och lov! 

Nu är det filmtajm...

• FasterK
    Maggis skrev 2010-11-18 13:09:49 följande:
    Inga åtgärder inom vården bör bygga på moraliska/etiska ställningstaganden hos patienten ifråga. Vad är det för trams? Det blir i så fall ett rensande utan dess like och vem ska sätta standarden egentligen? Ska man som vårdpersonal stå med armarna i kors och vänta ut en "moraliskt förkastlig" (vad nu det innebär)  person om den håller på att dö? Ska man ens få kalla sig vårdpersonal om man tycker det är rätt väg att gå? Det om något är väl ett djupt oetiskt resonemang.

Det enda jag tycker man rimligen kan begära är att en person som får nya organ ska ha möjlighet att ta hand om dem på bästa sätt. Och den typen av utredningar görs ju alltid innan man ens kan komma ifråga för att få ett organ så det handlar knappast om att kräva ett hjärta och bara få det. Utredningen är tajt och sedan krävs det  ett livslångt åtagande för att kunna leva med det också. Ingen dans på rosor, direkt.
    *gillar* 
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.