Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Amoudara skrev 2010-11-11 13:28:07 följande:
    Får man fråga hur många här som faktiskt har anmält sig till donationsregistret? Jag har det men är det fler här? Jag tycker att alla människor får välja själv om de vill det eller inte men är inte mindre värda för det i mina ögon och jag skulle donera mina organ till TS likaväl.
    Hela min familj är anmäld och jag ställer inga krav på den som ev. skulle motta mina organ. Det ska vara behovet som styr och inte huruvida man själv kan tänka sig donera eller inte (och tack och lov för att det är så det fungerar idag).

Jag dömer ingen för deras skäl till att inte vilja donera men kan tycka att resonemanget som vissa för känns lite märkligt ibland. Men eftersom det är en så personlig sak det här så tror jag också att känslorna kring det hela kan vara svåra att konkretisera i ord så att andra förstår. Poängen är väl att det är så viktigt för den enskilde att man tar en tydlig ställning och det är precis så det ska vara. Vad andra sedan tycker om det, är egentligen helt ointressant. Däremot så känns det som att väldigt många inte tar ställning alls och det är synd. För jag tror att många organ förspills helt i onödan som det är idag.
    //Maggis
  • Maggis
    5barns mor skrev 2010-11-12 23:14:02 följande:
    Ja visst var det i sverige...i lund. Jag bryr mig inte om ifall läkaren gjorde fel....de visar ju att de kan hända. Att läkare påtalar att livsuppehållande maskiner kan stängas av är inte helt främande även om du tycks tro de, Att donera är frivilligt, alltså bestämmer man själv. Att bestämma sig för att donera trodde jag handlade om att man ville ge till någon som behövde och inte en fråga om att" lämnar inte du så får du inte själv"......vad är det för sandlåda???
    Läste ditt inlägg och tyckte det låter konstigt. Om inte annat väldigt fel och oetiskt om det visar sig stämma och då fattar jag verkligen inte att man inte bryr sig ifall det är fel gjort. För om folk ska känna sig bekväma med att donera så måste eventuella oegentligheter redas ut så man kan lita på att ingen gör lite som den vill.

Och ja, självklart händer det att man föreslår att livsuppehållande behandling ska avslutas. I de allra flesta fall där utgången är given på förhand och där man bara förlänger lidande genom att hålla igång kroppen.

I övrigt så ser jag ingen sandlåda här. Likväl som det finns människor som tydligen inte "får" kritiseras för att de inte vill donera men gärna tar emot så finns det människor som får tycka att man ska ge om man vill ha utan att få sandlåda upptryckt i ansiktet. Det är en moralisk och etisk diskussion som förs här. Av de flesta, i alla fall.
    //Maggis
  • Maggis
    nicely skrev 2010-11-12 23:12:50 följande:
    Konkelbär skrev  "Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden. Mina organ är mina och ingen annans. Och jag vill inte, av tusen anledningar, fungera som organbank åt andra människor. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel" 

Om du anser att du vill inte donera för vi föds och dör, livets cykel bla bla, så borde du inte ta emot donation eftersom om dina organ inte fungerar längre så är det livets gång och det kanske innebär död. Med tex donerat hjärta dör du inte hel och på samma sätt du kom till jorden....

Jag får inte ihop det du skriver i ts och dina andra inlägg riktigt.....

Som svar så tycker jag att det är egoistisk att bara ta emot och inte ge det du inte behöver efter din död.
    Det var lite det jag kände också.
    Ett märkligt resonemang för att förklara sin inställning.
    //Maggis
  • Maggis
    Mad as snow skrev 2010-11-15 10:02:46 följande:
    Vad som däremot chockerar mig lite grann är den uppfattningen som många verkar ha gällande att vården i det här fallet ska styras av vad som är etiskt "rätt" och inte, och därmed grunda livsavgörande åtgärder på huruvida någon kan tänka sig att ge det man också tar emot. Jag begriper inte hur man inte kan begripa att den sortens vård vi talar om här inte ska handla om sådana saker över huvud taget och att man inte kan tänka två steg längre och föreställa sig vad konsekvenserna av det skulle bli. Det är ju bra mycket mer häpnadsväckande än att du inte vill begravas med dina organ i kroppen. 
    Ja, det där fattar inte jag heller hur man kan tycka. Om man ska börja bygga rätten till vård på huruvida man är tillräckligt moraliskt oantastlig eller inte så lär det sätta många människor på det hala.
    //Maggis
  • Maggis
    Mad as snow skrev 2010-11-15 19:00:16 följande:
    Japp, och slutresultatet blir nog ganska hiskeligt. 
    Förmodligen.
    //Maggis
  • Maggis
    Inga åtgärder inom vården bör bygga på moraliska/etiska ställningstaganden hos patienten ifråga. Vad är det för trams? Det blir i så fall ett rensande utan dess like och vem ska sätta standarden egentligen? Ska man som vårdpersonal stå med armarna i kors och vänta ut en "moraliskt förkastlig" (vad nu det innebär)  person om den håller på att dö? Ska man ens få kalla sig vårdpersonal om man tycker det är rätt väg att gå? Det om något är väl ett djupt oetiskt resonemang.

Det enda jag tycker man rimligen kan begära är att en person som får nya organ ska ha möjlighet att ta hand om dem på bästa sätt. Och den typen av utredningar görs ju alltid innan man ens kan komma ifråga för att få ett organ så det handlar knappast om att kräva ett hjärta och bara få det. Utredningen är tajt och sedan krävs det  ett livslångt åtagande för att kunna leva med det också. Ingen dans på rosor, direkt.
    //Maggis
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.