Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka

Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

Du får göra så, så självklart är det okej.

Men enligt mig är det FEL. Om man kan ge, då ska man ge. Om man inte VILL ge, då ska man heller inte få. Du har inte rätt till livets gåva om du inte vill ge den. Vad ger dig större rätt att leva vidare än någon annan?

• enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:42:16 följande:

. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel.

Om du tycker så så borde du inte heller vilja ta emot organ. När din lever/lungor/hjärta osv slutar funka - då är det dags för dig att lämna.
  • enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:05:06 följande:
    Skändad efter min död, är det jag talar om. Givetvis.
    Förklara hur det är mer ok att bli skändad när du är i livet än när du är död? Obestämd Hade ju kunnat köpa din åsikt om du hade en bra förklaring men du säger emot dig själv HELA tiden.
  • enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:08:09 följande:
    När jag ska begravas inför min sista vila, vill jag göra det så hel som bara möjligt.

Anledningen till varför du inte kan köpa min åsikt är för att du har en annan. Du kan omöjligt förstå mina känslor, lika lite som jag kan förstå dina. Jag begär inte heller att du ska köpa min åsikt - bara respektera den.
    Nej det är inte den rätta anledning, jag är tvärt om väldigt förstående inför andras tro och känslor. Men du levererar en dubbelmoral som inte är av denna värld Du säger det själv; när man dör då dör man. Gäller det alla andra men inte dig?
  • enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:14:46 följande:
    Det är väl klart att det gör. För mig är ju jag och mitt liv viktigast. Även min död kan vara viktigare än andras liv. Så resonerar ni också i olika omfattning: annars hade fler reagerat på att de allra flesta människor i världen aldrig har tillgång till organ, oavsett behov. Men man väljer att se till sig själv och sitt närmaste.
    Naturligtvis står man alltid sig själv närmast. Men tyngdpunkten ligger på att jag vill FÅ organ om det behövs, naturligtvis gör jag då detsamma för andra.

Som sagt, jag hade kunnat köpa din åsikt om den var baserad på en förankrad tro eller liknande
  • enlitenbitkaka

Okej...ett etisk fråga;

Du och ditt barn befinner er i samma bil. Ni krockar, du dör men ditt barn överlever. Dock behöver hon nya lungor för att överleva, annars dör även hon. Hon skulle kunna få dina, men du har avsagt dig donation. Så även hon dör.

Känns det bra?

• enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:21:17 följande:
    Förankrad tro? Så min tro räknas inte, för att den inte är religiös?
    Din tro är inte förankrad för din tro gäller uppenbarligen enbart dig och dina nära. En tro är full och fast, oavsett omständigheter.
  • enlitenbitkaka
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:23:02 följande:
    Men jag får ju ändå inte bestämma vem lungorna ska gå till. Så det finns ju ingen garanti för att de tillfaller min dotter.
    Lungorna går till den som bäst har nytta av dem. Din dotter har största möjliga chans att få dem efsm hon befinner sig på samma sjukhus som dig. Om de ska transporteras, någon ska preppas för operation osv. så tar det längre tid.
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.