• Skogsflickan

britax freeway. ska det vara så?

Har en britax freeway som jag försökte montera. Jag läste bruksanvisningen. Enligt den så ska man fästa bältet genom stålbågen vid fotändan och dra hårt åt förankringsremmarna.

Det gjorde jag men jag tycker den är lite ostadig åt sidorna med bältet fäst så. Är det någon mer som upplevt samma? Hur har du fäst bältet vid fotändan? Tycker det ser lite otydligt ut på bilderna..

Snälla om du har en sån stol, skulle det vara otroligt vänligt om jag kunde se ett kort hur du har fäst bältet i stålbågen (närbild)

För jag måste snarast byta stol

• Svar på tråden britax freeway. ska det vara så?
  • Kina79

Jag har haft Free-Way innan - en underbar stol.

Det är som du säger att bältet bara ska träs igenom den bågen och sen klickas i. Men enligt Britax och Babyproffsen så kan man dra bältet två varv runt bygeln för att få en stabilare montering.

Detsamma gäller om man inte har fästet som man måste ha till bältet vid montering i baksätet. Vet du vilket jag menar? om det saknas så måste man dra bältet ett extra varv runt bågen för att det ska vara godkänd montering.

Fråga gärna om du undrar mer, jag hade den stolen i 6 år, både hemma o hos mina föräldrar så jag har monterat den många många gånger

• Skogsflickan
    Kina79 skrev 2010-11-09 09:47:10 följande:
    Jag har haft Free-Way innan - en underbar stol.

Det är som du säger att bältet bara ska träs igenom den bågen och sen klickas i. Men enligt Britax och Babyproffsen så kan man dra bältet två varv runt bygeln för att få en stabilare montering.

Detsamma gäller om man inte har fästet som man måste ha till bältet vid montering i baksätet. Vet du vilket jag menar? om det saknas så måste man dra bältet ett extra varv runt bågen för att det ska vara godkänd montering.

Fråga gärna om du undrar mer, jag hade den stolen i 6 år, både hemma o hos mina föräldrar så jag har monterat den många många gånger
    Tack för ditt svar! Nja jag vet inte vilken du menar =)
  • Pfyrix

Vi har våran med bara ett varv runt bågen och den står stadigt som attans, men det är också för att förankringsbanden är hårt åtdragna, utan dom så vobblar stolen väldigt mycket (om dom blir lite sneda eller slakar lite )

Vi är tvärnöjda med våran stol :D

• Kina79

Ser du det spännet som är längst ner i bild, vänster hörn? Det som jag har fäst ner bältet med så att min dotter lättare kan klättra i och ur. Det tillhör Free-Wayn och måste användas när stolen är monterad i baksäte - om man inte drar bältet två varv runt.

Se till att du drar åt underförankringsbanden ordentligt, jag har aldrig upplevt att mina Free-Way´s varit ostabila/vobbliga.
    Tänk även på att bilstolen måste monteras med stöd av framförvarande säte/instrumentpanel.
  • Pfyrix

den behöver inte luta mot framförvarande sak om man använder sig av benet.  :)

Våran står med bältet ett varv (våran har för korta bälten för 2 varv) förankringsband och stödbenet. :) Står som berget :D

• Kina79
    Pfyrix skrev 2010-11-09 14:07:31 följande:
    den behöver inte luta mot framförvarande sak om man använder sig av benet.  :)

Våran står med bältet ett varv (våran har för korta bälten för 2 varv) förankringsband och stödbenet. :) Står som berget :D
    Då pratar du INTE om en Britax Free-Way, för den har aldrig haft nåt stödben.
    Däremot har efterföljaren (som säljs nu) stödben, men den bilstolen heter Britax Hi-Way.
  • Pfyrix
    Kina79 skrev 2010-11-09 14:08:50 följande:
    Då pratar du INTE om en Britax Free-Way, för den har aldrig haft nåt stödben.
    Däremot har efterföljaren (som säljs nu) stödben, men den bilstolen heter Britax Hi-Way.
    hahaha

ja så kanske den heter ja... tänkte att det var samma.. Sorry.. Skyller på gravid-förvirring ;)..

*lol*

V
  • Kina79
    Pfyrix skrev 2010-11-09 14:11:42 följande:
    hahaha

ja så kanske den heter ja... tänkte att det var samma.. Sorry.. Skyller på gravid-förvirring ;)..

*lol*

V
    Helt ok, jag tänkte mest att det var viktigt att klargöra
  • Pfyrix

summering..

ben står själv

utan ben lutar mot stolsrygg eller instrumentpanel ;)

:D

• Skogsflickan

Vill tacka alla er för tipsen! Nu har jag monterat in stolen i bilen och sonen ÄLSKAR den nu! Han började ruttna på att ligga ner i babyskyddet och ville sitta upp och se en massa genom rutan..Nu är han nöjd och älskar åka bil igen..

Tack ännu en gång!

• Dr Mupp
    Pfyrix skrev 2010-11-09 14:24:56 följande:

summering..

ben står själv

utan ben lutar mot stolsrygg eller instrumentpanel ;)

:D

Faktiskt så får freeway monteras fristående i minibuss. det ska dock vara ett visst antal cm till framförvarande stolsrygg. Nu kommer jag inte iåg hur mycket, men det var ganska mycket iaf.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Kina79
    Dr Mupp skrev 2010-11-29 04:45:13 följande:
    Faktiskt så får freeway monteras fristående i minibuss. det ska dock vara ett visst antal cm till framförvarande stolsrygg. Nu kommer jag inte iåg hur mycket, men det var ganska mycket iaf.
    jag är ganska säker på att det är minst 30 cm.
  • Dr Mupp
    Kina79 skrev 2010-11-29 08:39:40 följande:
    jag är ganska säker på att det är minst 30 cm.
    Jo jag har för mig att det var nått sånt. Det är ganska mycket faktiskt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden britax freeway. ska det vara så?