• Castor1

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Nelle skrev 2011-09-26 23:11:04 följande:
    Castor: Min mamma dog i bröstcancer, så jag antar att jag hör till en riskgrupp. Trist, men vi hade inte haft råd tror jag, samtidigt som det i vilket fall hade känts osäkert att ta det utan inblandning av en läkare.  

Nelle: Jag beklagar din förlust, många prövningar du fått gå igenom. Stor och varm kram!

En fråga, både till dig och andra i tråden:
    Har ni haft stress-reaktioner av olika slag och bitvis stark ångest under er uppväxtperiod? Tänkte på dig nu också Nelle gällande din mammas bortgång. Hur gammal var du när det hände? Har du haft någon form av kontrollbehov eller katastroftänkande?
    Själv förlorade jag min lillebror när jag var 8 år och hade redan innan dess haft en del oro. Har även de senaste 5 åren förlorat båda mina svärföräldrar. Är högpresterande och bitvis självuppoffrande och fick klaustrofobi efter att min lillebror dog och har fortfarande en del otrygghetskänslor och klaustrofobin är inte botad...

Jag har funderat på detta en del då jag tänkt att mina hormon-nivåer påverkats av stressen och att kortisolen samt adrenalinet som frigörs vid stress och ångest kan ha stört hormonproduktionen?
    Jag hade eksem som barn och fick vuxenastma som 25-åring. Här på CHR i NY så hade de hittat eventuella (obekräftade) samband gällande allergier och astma stämmer som stämmer in på bilden för autoimmuna sjukdomar.
    Bara en reflektion i vårt sökande efter gemensamma nämnare samt förklaringar till våra låga amh-värden. i bästa fall så kan vi tillsammans kanske hitta några gemensamma faktorer som kan bidra till kunskap.

Styrka och tankar till er alla!
    Kram

• Castor1

Åh nej vad ledsen jag blir Linn och Poussin, jag hoppades så för er skull! Så otroligt frustrerande och tungt att det inte funkade, finner inga ord... Stor, stor kram!

Välkommen också alla ni som skriver och läser denna tråd, tillsammans är man mindre ensam...

Längtar - jag känner igen ditt resonemang. Jag känner likadant men har nu gott över till att det är det liv man lever ihop och de förutsättningar som man ger är det som skapar banden. Lycka till i Valencia!

Tack också för att ni svarat på mina frågor om oro, ångest och katastroftankar. Jag har haft vissa funderingar kring detta i relation till binjurarna och deras funktion, speciellt med tanke på Hypoteros. Jag var inne och läste och såg att Levaxin har skrivits ut även fast man inte kunnat fastställa sjukdom med de mätmetoder som idag dominerar (känns det igen?!....). Det har visat sig att de som lidit av infertilitet har kunnat bli gravida och föda med hjälp av levaxin som ges mot sköldskörtelproblem. 
    Även min läkare här i NY sa att immunförsvaret kan ligga och attackera livmodern och göra slut på äggen fortare. Med tanke på att det är många här i tråden som har en autoimmun sjukdom och/eller stress och ångest symptom så låter detta intressant. Även om jag tänker att det kan vara försent för min del så anser jag detta är något som Huddinge, och andra kliniker, borde fokusera mer på.

Nelle: Tack för dina ord. Vi verkar ha en ganska lik bakgrund. Inte heller jag har en identifierad autoimmun sjukdom ännu men jag kommer att vilja kolla det noggrannare. Det kan ju även öka på katastrof-tänkandet, något som i mitt fall är det som jag upplever som jobbigast. Kram!

pp08: Hoppas att allt går bra för dig!

Ida: Hoppas att allt går bra för dig också!

Annis77: Hoppas att IVF-mötet gick bra! Med dina värden så borde du verkligen få en möjlighet att få flera behandlingar!

Själv har jag inga biverkningar av DHEA'n (peppar, peppar) förutom fetare hy och hår. Jag ser fram emot att få göra mitt försök när jag kommer hem. Vi har beslutat att prova med endast ett IVF, om det inte funkar så går vi vidare med ÄD och anmäler oss till adoptionskursen. Vem vet, det kanske ändrar sig under resans gång men så det känns nu. Vill inte behöva vänta så länge innan vi kan få bli föräldrar. Blir så frustrerad av att adoptionsköerna är sååååå långa... 

Varma tankar och styrkekramar till er alla!!!

• Castor1
    pp08 skrev 2011-10-10 08:21:56 följande:
    Minus och Mens   och fortfarande förkyld...Kan det bli värre ?
    Neeej, men åh vad tråkigt, jobbigt och frustrerande!
    Mens och förkyld= dålig kombo och ett minus på det...?! Känner med dig!
    Hoppas att du tog ett glas whiskey och hyrde en film och kunde ha en dag utan en massa saker att göra!!!

Styrkekramar och tankar!
  • Castor1
    Kvinna72 skrev 2011-11-07 23:04:34 följande:
    Hej, efter att ha sprayat med Synarela ett bra tag, därefter tagit Menopur (450) så hade vi den första kontrollen förra veckan. Men endast en väldigt stor äggblåsa visades : ( Någon annan som har haft samma erfarenhet - en mycket stor äggblåsa? Detta är första försöket. Nu kör vi på igen: spray + en tablett för att få igång mensen (Provera) och sen blir det Menopur igen och ny kontroll.
    Hoppas då på bättre resultat. Tack för framgångshistorier - det behövs!
    Kram
    Jag har haft liknande men för mig var den stora äggblåsan en cysta... Jag hade fått en "flare-up" effekt som orsakades av nässprayen Synarela, vilket hindrade menopuren för att funka optimalt (eller typ alls?!..). Mitt östrogen-värde var på 2500, vilket är lika med peaken för en utan lågt amh-värde som har ägglossning (tror jag att de sa...). Iallafall så avbröts mitt försök efter att jag sprutat menopur ett par dagar till... Under min sprutperiod hade jag inte blivit kallad till varken blodprov eller VUL, hade hamnat mellan stolarna. detta hade upptäckts tidigare då. Det var mitt första försök, är i startgropen för ett till. Jag kommer inte att få göra det långa protokollet igen utan bara sprutor. Vet inte om du drabbats av detta, men det låter lite lika...
    Hoppas dock att det ordnade sig för dig, och att fler äggblåsor bildats så att du kan göra ÄP snart! Lycka till!
  • Castor1
    Kattflickan skrev 2011-11-23 22:22:14 följande:
    Hej, 

Tack för ert stöd! Jag hoppas också på 2012!

Lully Hill: Grattis till ett pickande hjärta! 

Poussin: Låter skönt med lite fransk värme! 

Vädur: Låter jättejobbigt att ha gått igenom 4 ivf utan ett enda ET. 

Jag äter faktiskt inte Levaxin än, ska ta om provet imorgon. Läkaren sa att det var lite förhöjt, sköterskan sa att det var helt normalt mitt TSH. Men sen har jag läst på nätet att TSH inte bör vara över 2 när man ska bli gravid och mitt var ca 4.  Har aldrig kollat TSH tidigare. 

Är det fler här som har problem med sköldkörteln?

Jag känner mig lite oroad över att vi kommer att få ut få ägg pga AMH-värdet, för sen måste ju nåt ägg vara friskt också.

Har börjat fundera över om det kan vara så att jag inte har gonadal mosaik downs syndrom, utan att det helt enkelt är så att mina äggstockar är föråldrade i förtid och att det därför är högre risk för mig att få barn med downs syndrom och att jag sen haft en grym otur och drabbats av det två gånger.   Det går nämligen inte att konstatera gonadal mosaik utan att göra en biopsi av äggstockarna, men genetikern sa att det var den rimligaste förklaringen, men det var innan jag tog AMH-provet. 

Vi har blivit kallade på möte på klinisk genetik i december, så jag hoppas vi kan komma igång med ivf'en i typ februari kanske.

När läkaren har kollat med VUL så har antalet äggblåsor varit normalt och han har sett att äl har varit på gång. Hur har ni det? Har ni normalt antal äggblåsor vid ÄL?  

Millan 
    Hej alla här och välkommen Millan75!

Jag håller tummarna nu Linn, stenhårt!!! Förhoppningsvis så är det så att en av äggblåsorna innehåller en kämpe!

Poussin - det låter underbart! Jag är avundsjuk.... Nya krafter!

Vädur: Intressant läsning. Jag tror på naturlig cykel och har frågat för egen del men mina chanser bedöms som så små så det är nog ingen idé...

1111111: Jag känner igen mig i din problematik. Jag som har så otroligt lågt amh blev ändå på ett konstigt vis även för hårt stimulerad av långa protokollet + högsta dos menopur, en s.k flare up effekt. Jag producerade två stora cystor och hade ett mycket högt östrogenvärde så min första IVF avbröts.Det låter klokt som du säger Lully Hill.
    I USA så behandlar de en ganska annorlunda.  Vi gick ju inte så långt som att genomgå en stimulering där men fick med oss massa info. Bland annat så äter man DHEA fram till strax innan ET och sedan behandlas man med ngt mot det auto-immuna - även fast det inte fastställts. Enligt läkarna där så har över 90% av låg-amh'arna ngn form av auto-immunitet. Det är även täta kontroller och blodprover - tror en gång/vecka. Ganska annorlunda som sagt. Dessutom sätter de alltid tillbaka två ägg.

@millan: Jag beklagar verkligen de tuffa beslut ni måste tagit och er sorg. Håller tummarna för att ni snart lyckas! Som fler skriver så borde du verkligen ta levaxin (ngt som de också ger i USA). Mitt värde ligger inom gränsen men är för högt så jag ska också försöka få medicin. Det kan vara så att dina äggstockar har "attackerats" en längre tid pga ngn form av auto-immun problematik. Vet inte om du har allergier eller astma eller mormor/farmor med bröst el äggstockscancer samt syskon/mamma med sköldskörtel-problem samt reumatism. Alla dessa diagnoser inom familjeledet påverkar och är indikatorer för en underliggande auto-immun problematik (som ej behöver ge sjukdomssymptom). Jag prickar nämligen in alla... Jag har, trots mitt låga amh-värde (0,1) ovanligt många antrala folliklar (dock nedsatt). Jag ligger numera på mellan 4-8. När jag stimulerades såg de tillslut bara två... Så det låter som att det kan vara ett samband där hos dig. Din prognos ser på pappret ändå bra ut och jag hoppas verkligen att ni kan få rätt hjälp snart!!!

Vet inte om denna info gör oss klokare men jag tänkte på vad som sades när vi var på CHR i NY och ju mer jag läser ju mer faller bitarna på plats. 

Stor kram,
    Jessica

• Castor1
    Kattflickan skrev 2011-11-25 13:25:50 följande:
    Castor: såg att du skrev inlägg precis innan mig som svarade på några frågor.

Har en dum fråga som jag förgäves försökt googla mig fram till. Hur många folliklar är det normalt att ha under en ostimulerad cykel?

Blev lite kort inlägg från telefonen som ville tolka folliklar till folkilsket

Millan
    Jag har ju otroligt lågt amh-värde (0,1) så det händer säkert en del konstiga saker i min kropp när jag stimuleras.
    Det min läkare i NY sa var att de aldrig försätter en kvinna i konstgjort klimakterium om hon redan har låga värden - chocken är enligt dem en nackdel istället för fördel. På mig stämmer det men eftersom att kroppen är så otroligt individuell så är det säkert tvärtom för någon annan... 

Jag har hört ungefär samma siffror som Linn, ca 12-15.
    För ett år sen kunde de räkna till 10 på mig (?!...). Jag berättade det för Huddinge och de svarade att det inte fanns en möjlighet i världen att det kunde varit så och att jag måste förstå att lågt amh värde är lika med liten äggreserv och få antrala folliklar. Kändes konstigt att inte bli trodd - min privata gynekolog var den som identifierade min bristande äggreserv och hon har bra koll på mig. Hon var själv otroligt förvånad och dubbelkollade därför. Detta var månaden efter att jag hade fått ett missfall trots att chansen för en spontangraviditet ligger på under 5%.
    Det enda min privata gynekolog konstaterade då var att man inte ska läsa sig blind på amh-värdet... 
    Jag hoppas verkligen att forskningen om detta kommer igång på riktigt!
    Det är inte så att jag misstror den svenska läkarvården (jag tycker riktigt illa om den amerikanska och deras segregering) men det jag önskar är att alla "undantag" och egna slutsatser som vi funnit i denna tråd ska tas på allvar. Även om det kanske inte går att förändra vår situation så finns det verkligen otroligt mycket oupptäckta svar gällande lågt amh.

En liten reflektion bara...

Åh vad jag håller tummarna för er alla!!!

Kram och trevlig helg,
    Jessica

• Castor1
    Hej alla här!
    Välkommen till er nya och Tack längtar74 för ett fint inlägg.

Linn - Vilket resultat, Grattis! Förstår att det är nervöst och pirrigt nu, jag håller tummarna!!!
    Kvinna72 - Grattis till ruvning på ert första IVF - det låter som en bra start. Hoppas att ni inte behöver försöka igen!
    LullyHill - Hoppas att allt fortsätter att vara bra och att du mår lite (med betoning på lite) illa. Är så himla glad öfr er skull och det lyckats! Vilket hopp du ger!
    pp08 - hur går det för dig? Hoppas bra!

Poussin, Millan, Vädur och alla ni andra -  Tack för all intressant info, superviktigt och stöttande!

Själv har jag påbörjat en ny IVF omgång. Det är vårt andra besök, det första avbröts. Jag kör korta protokollet. Har krävt att få Fostimon (fick tjata en aning och diskutera med Dr Rova, suck!). Det var Fostimon de pratade om i NY och jag har även läst i en annan tråd om resultaten för oss med "tröttare" äggstockar. Kände inte för Gonal-F. Fick min vilja igenom och har sprutat med 450 ie sedan i fredags, dvs 4 dagar. Denna gång har jag både fler VUL och blodprover så att de inte missar viktiga indikationer på vägen. Blev först orolig så de Dr Rova valde att sätta igång mig trots att jag hade en cysta på 1,7cm som producerade hormon. Hade förhöjt östradiolvärde (733). Men de sa kör så jag startade. Efter lite medicin-strul och fel i receptet så har jag nu allt jag behöver, puh!

Var på VUL redan idag. Läkaren Björn(?, första gången vi träffades) sa "jaha, du är en sådanhär... hög dos... Hmm, ja vi fär väl se då...". Alltid så peppande på Huddinge. Dr Rova gav mig "tummen ner" visuellt när hon pratade om mina odds. Lät som hon ville att jag skulle tacka henne 20 ggr för att jag var där...

Men - redan idag kunde de se 5 jämnstora äggblåsor på strax under 1 cm och läkaren sa att han tyckte det såg ut som att det blir äggplock denna gång. Han trodde att det kanske kunde hinna bildas ett par till. Enligt honom ingen "jätte-skörd direkt" (som sagt, det är ju inte så peppande direkt..) För mig var detta ett genombrott, jag har ju inte fått komma till äggplock tidigare. Redan på måndag eller tisdag nästa vecka kan det ske = glad!
    Ska tillbaka på fredag igen och kolla. 
    Så håll tummarna! Jag vill så gärna få göra ett försök iallafall innan de sätter oss i ÄD-kö.
    Så än så länge verkar DHEA + Fostimon, dvs den amerikanska modellen, funka för mig.
    Nästa samtal som måste göras är att de ska sätta in ngt mot auto-immuniteten när/om jag får ägg tillbaka. Det känns som den svåraste uppgiften just nu....

Stor kram till er alla kämpare!
    Jessica 
  • Castor1
    Hej och tack för alla fina kommentarer och pepp!
    Jag hoppas verkligen att detta ska få mig till ÄP och att ett mirakel sedan sker...

Jag visste inte om jag skulle berätta eller ej men valde att göra de tillslut - till barnmorskan...
    Hon gick in till läkaren (Dr Rova som jag väl inte alltid kommunicerar så bra med, hmmm) och kom tillbaka. Jag var beredd på en tillsägelse men fick ingen. Hon sa att läkaren hade sagt att läkemedlet inte används i Sverige, att det inte är tillåtet och att de inte hade en åsikt om preparatet. Jag har varit nervös för om det skulle bli en reaktion mellan medicinerna men som sagt, fick inget svar direkt. 
    Tyvärr går det inte att få tag på här men man kan beställa över nätet. Jag har kontakt med en läkare som kan skriva ut. Jag träffade honom personligen i NY då han kom med en annan form till mig för att jag inte kunde svälja kapslarna. 
    Säger till om jag beställer en omgång till så kan jag även ta beställningar om någon annan vill prova.

Så skönt att höra Tigris, tack. Och ett stort GRATTIS till bebisen! Som sagt, långa metoden var ingen succé för mig heller, var tvungen att avbryta. Om detta funkar för mig så kanske fler som provat ska berätta det för läkarkåren så att DHEA kan testas även här?!
    Jag hann bara äta 75 mg/dag i 2,5 månad - hoppas att det räcker! Tror dock att det iallafall ökade oddsen för det verkar som att min mens som jag fick innan denna IVF-start var ett tidigt missfall, men det har inte kunnat bekräftas. Har dock haft det förut och kände igen symptomen. Har varit lite orolig också för att det skulle påverka resultatet men det såg ju ganska bra ut (peppar, peppar...) och jag hoppas att det ska se ännu bättre ut imorgon!

pp08: Så tråkigt att höra att ni inte kom till ET. Hoppas att ni orkar och får försöka igen!
    Linn: Så ledsen att höra, vill ju verkligen inte att det ska stämma men du känner ju din kropp så jag beklagar verkligen! Men du svarade bra denna gång så jag hoppas att guldägget beslutade sig för att invänta till nästa försök! 
    Stor kram till er båda.

Kvinna72 - jag håller tummarna, så länge du inte blöder så är det en positiv indikation.
    Längtar74 - snart är det dags, grattis! Stort lycka till! 
    Millan  - jag instämmer med Linn, be om hög dos och täta VUL och blodprover så att de har koll på dina värden och din kropp.

Jag återkommer imorgon efter VUL #2. Ska vara på Huddinge 9.30... Är lite nervös faktiskt. Har haft värk i vänster äggstock (min slöaste) men det har slutat nu. Hoppas att det inte är ett dåligt tecken. Jag har stressat väldigt mycket och sovit och ätit dåligt - det känns inte så bra men jag har inte haft något val. Det var behandling nu som gällde.

Kramar till er alla! 
  • Castor1
    Linn73 skrev 2011-12-09 08:55:01 följande:
    Fortfarande blödning (lite mindre dock) och fortfarande streck på stickan, ungefär samma styrka som igår. Snälla håll tummarna nu tjejer!
    Linn - jag håller tummarna stenhårt!!! Tänkte på dig igår och då slog tanken mig på att det kunde varit ett tidigt missfall för ett av dina två embryon. Det hände min vän och hon har en liten son nu. Jag hoppas så innerligt att det är så för dig! Stor kram
  • Castor1

Nu är jag hemma från VUL - det ser fortfarande bra ut och det blir ÄP på onsdag!!! Jag hade fem äggblåsor -
    1 x1,0 cm, 3 x 1,2 , 1 x 1,6. Läkaren sa att hon hoppades mest på de som var 1,2 cm eftersom att de var jämnstora. Men jag hoppas på alla, såklart...
    Träffade Camilla Stenefeldt - trevligast hittills! Jag blev så glad av resultatet att jag höll på att glömma att sätta på byxorna?!... Satte bara på mig kappan???  Hon fick sig ett gott skratt iallafall - det var hon värd!
    Dr Stenefeldt sa iallafall, pga resultatet, att jag inte längre kan bli utdömd baserad på för låg äggblåsproduktion. 
    Jag kommer att ta ägglossningsspruta på måndag, ÄP på onsdag och förhoppningsvis ET på fredag. Nervös och förhoppningsfull!

Blev också otroligt arg på Dr Karin Rova som helt dömt ut mig på förhand. Hon skrev ut för lite Fostimon, endast fyra dagar. Hade dock ny tid samma dag då en annan läkare fick skriva ut Orgalutan (det hade hon inte heller gjort). Trodde då att felet var den mänskliga faktorn men idag visade det sig att hon inte skrivit ut ytterligare behövd medicin, bland annat ingen ägglossningsspruta?!?...
    Snacka om att vara utdömd på förhand!!! Otroligt nonchalant!
    Så Millan, ett råd till - undvik Dr Karin Rova på Huddinge!!!

Poussin - bra och starkt jobbat med testerna!!! Det kommer nog komma något gott ut från detta ska du se! Kram

Millan - dokumenterad risk är att om man tar höga doser 100-200 mg en längre tid och har haft ngn form av "köns-specifik" cancer såsom äggstocks-, livmoder, bröstcancer så är riskerna högre att återfå dessa. Tester har dock visat att mindre doser kan fungera bra i förebyggande syfte för att förhindra desamma...
    Tror att det är för lite forskat.
    I USA tar många DHEA som hälsotillskott (25 mg) då det sägs vara ngt föryngrande. Man håller lättare vikten och sexlusten förhöjs (?!). Dock har vissa gått upp i vikt...

Vanligaste biverkningarna är fetare hår (check), mer finnar (check), något ökad hårväxt i ansiktet (check) ökad lubration (check och ursäkta), ökad sexlust (check och ursäkta).
    Sedan kan man tappa mer hår vid höga doser, vilket jag också gjort (check). 
    Jag har inte känt mig starkare eller fått bättre resultat när jag joggar, tyvärr - men kanske piggare överlag... osäker. Jag har inte heller fått svårare att sova som också är en biverkning.
    Men det känns alltid lite läskigt att hålla på med hormoner, speciellt då dessa är dopingklassade i Sverige... Så jag skulle vilja lägga till nervös...
    Har dock märkt att dessa biverkningar avtog efter de första 2 månaderna. Nu märker jag inte av det så mycket.

Stor kram till er alla här!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH