• Nelle

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Linn: Vad tråkigt! Fem ägg lät ju så lovande. Det är ju en klar förbättring sedan förra gången, Menopur kanske är rätt medicin för dig?. Om de inte vet varför hade kanske ICSI hjälpt? Gjorde ni det? Jag tänker på dig och kan ana hur du har det nu. Ta hand om dig!

Vi har verkligen liknande historier. Jag fyller 38 i december och vi började också försöka för tre år sedan. Håller med, tiden har flugit iväg... Idag fick vi en samtalstid med P-O på måndag morgon. Jag ska skriva ner frågor och hur allt har gått till eftersom vi träffat György tidigare.

Stora kramar!

• Nelle
    pp08 och Mirakelbarn: Skönt att ni bidragit med framgångshistorier!

Castor: Hur gick det idag? Jag har tänkt på dig och hållit tummarna!

Anemon:
    Vad tråkigt att inte Pingu klarade sig. Då är vi i samma fas, hoppas att vi får nya försök så snart som möjligt.

Linn: Härligt att ni får en liten paus från vardagen och allt som hänt! Hoppas att ni får en toppenresa!

Poussin: Trevlig resa till dig med!

Jag kommer lite närmare att ta tag i adoptionsplanerna för varje dag som går... Mailade häromdagen till stadsdelen och adoption stockholm (eller något liknande) och idag har jag till och med vågat ringa. Efter fem visserligen så jag fick bara prata med en telefonsvarare, men ändå...

Det jobbiga är ju att det tar så lång tid, särskilt eftersom jag har räknat med/hoppats på att få barn inom ett år under så lång tid.

Kram
  • Nelle
    Castor1 skrev 2011-05-20 12:55:46 följande:
    Anemon: tråkigt att höra att ert FET inte gick vägen. Nu får vi hoppas att du får fler chanser vid nästa IVF! kram

Linn: Så himla tråkigt att höra att inget av de 5 äggen blev befruktade. Verkar som att ni inte ska göra ICSI... Jobbigt att ta nya tag förstår jag men jag tror verkligen ni kommer att lyckas, du fick ju bäst resultat i antal ägg denna gång men som av någon anledning inte ville acceptera behandlingen de fick. Håll i Huddinge och P-O och samla kraft! Styrkekramar!

Nelle: Jag känner med dig, tänker också på adoption... Det är bra att ta små steg och känna efter på vägen. Tycker dock att ni ska prova att göra ett nytt IVF men ställ er i adoptionskön samtidigt eftersom att det tar sådan tid. Vi kommer att göra samma här. Styrkekramar till dig också!

Själv så kan jag tyvärr inte bjuda på någon solskenshistoria, tråkigt! Jag fick avbryta behandligen igår efter att sprayat sedan 15 april och tagit sprutor i 13 dagar... Men mitt försök kommer inte att räknas och jag får en ny chans! Träffade en kvinnlig läkare, Rova, som jag inte haft kontakt med tidigare. Hon var trevlig och tog sig tid. Tydligen tillhör jag de få procent som inte ska ta sprayen... De hade de upptäckt om jag fått ta blodprov och gjort UL innan sprutstart, något som de inte kallade mig till, tyvärr. Jag fick tydligen en s.k "Flare-up effekt", vilket innebär att nedregleringen baksköt enligt läkaren. De prover de tog på mig efter sprutdag 8 visade på mycket högt östraordiol (eller vad det heter, har med östrogenet och hormonerna att göra). Det provet visade på 2500 i värde men borde varit under 400 om nedregleringen funkat. Istället överaktiverades kroppen och började produceradet av TVÅ golfbollstora cystor som hindrade äggen att utvecklas. Vid min undersökning hade dessa börjat spricka (förklarar varför jag haft ont vid vänster äggstock...). De var nu nästan borta men hade nog tagit med sig ett par små ägg ut... Slemhinnan var fortfarande bara 4mm vilket visar att menopuren hade hindrats att fungera p.g.a sprayen. Suck! Så tyvärr, det baksköt helt enkelt...
    Jag skrev inget igår för jag var först tvungen att handleda 7 studenter i deras uppsats-skrivning. När jag kom hem så delade min man och jag på en flaska Amarone och beställde massor av lammkotletter från vår favoritrestaurang som vi åt hemma i sängen och kollade på film. Vi öppnade även en flaska champagne för att fira hormon-stoppet... Lite paradoxalt men otroligt skönt ändå. Vad kan man göra?!... 
    Så i Augusti ska jag gå på korta metoden på en ny medicin som tydligen varit slut i fyra månader?!... Det är kanske därför vi alla verklar ha fått samma typ av behandling? Så jag är nu officiellt också en augusti IVF'are!

Kram på er och TACK för tankar och lyckönskningar! Jag tycker att vi alla ser framåt, april/maj verkar inte vara en bra månad för låg-amh:are och IVF helt enkelt!

Castor: Vad tråkigt att det inte gick vägen för dig! Konstigt att de inte tog blodprov på dig, jobbigt att behöva göra allt i "onödan". Skönt att nästa försök redan är inbokat, hoppas att vi följs åt igen då och att vi verkligen får varsin framgångshistoria! Vad heter medicinen du ska använda då? Jag har funderat på om en lite lägre dos kan vara bättre för mig, äggen kanske blev "sköra" av hög dos och en kort sprutperiod.

Det uppstår en massa märkliga situationer hela tiden när ens vanliga liv ska kombineras med IVF:andet... Dagen efter att vi missat en spruta under första försöket var jag på kurs om att skriva omdömen. När jag fick reda på AMH-värdet var jag i samma lokal igen, del två av samma kurs. Trots det kände jag mig hyfsat fokuserad både gångerna.

Hämtmat, Amarone och champagne lät som ett bra sätt att få dygnet i balans igen efter en trist start på dagen! Det ska jag definitivt ta efter!

Stora kramar till dig!
  • Nelle
    Linn och Castor: Jag har också svårt att få på mig mina vanliga kläder. Går sällan upp i vikt i vanliga fall, men jag tror att Menopur + avkok av kinesiska örter blev en gödningskur för mig...

albatross74: Jag säger som Linn, det är klart att det kan fungera för dig! Jag hoppas på att det går vägen!
  • Nelle

Hej!

Idag har vi träffat KS-läkaren P-O för att prata om framtiden. Vi får i alla fall ett försök till, sedan får vi se. Han tyckte absolut att jag skulle göra den långa varianten nästa gång med 450 Menopur. Han sa att den långa metoden ger ett jämnare resultat och att de sex äggblåsor som jag tydligen hade vid förra äggplocket hade kunnat utvecklats till sex ägg istället för två om jag inte gjort den korta metoden. Småsteg: det svarar kanske på din fråga? Men jag håller med dig om att den långa metoden känns väldigt utdragen jämfört med den korta, inte nog med att man sprayar så länge, sprutandet håller på längre också.

Menopur ska ju ge bättre äggkvalitet, men så blev det ju inte för mig förra gången. I vilket fall så var det skönt att han verkade veta vad han ville, vår tidigare läkare frågade oss hela tiden vad vi trodde var bäst.

I augusti är det dags för nästa försök, då hoppas vi på bättre tur för oss alla som försöker igen!

• Nelle

AnnaGee: Det var samma sak för mig, innan februari hade jag aldrig hört talats om AMH och i april fick jag veta att det var lågt. Jag har också ägglossning varje månad och regelbunden mens och vår fertilitetsutredning, som vi gjorde hösten -09, visade inga fel.

Jag har fått en remiss till att ta om mitt AMH-värde v. 26-27 när alla hormoner har gått ur kroppen. Förra gången togs det vara en vecka efter äggplock och då kan tydligen behandlingens effekter påverka resultatet. Jag är ärligt talat inte så sugen på att göra om det, drömmer om att jag egentligen har ett bättre värde, men oroar mig mer för att värdet har sänkts...

Mycket tankar idag efter läkarbesöket och informationsletandet om adoption.

Kram till er alla igen!

• Nelle

Castor: Tack för lyckönskningen! Nu blir det nya tag i augusti och förhoppningsvis en sommar utan allt för mycket grubblande. Skönt med en färdigblandad spruta, för mig blir det Menopur igen trots att Gonal F gav bättre resultat. P-O sa att Menopur ger bättre äggkvalitet och han borde väl veta det bättre än mig... Undrade lite när du skrev om vallningar, brukar du ha det eller är det effekt av behandlingarna?

pp08: Lycka till i augusti! Vi blir många härifrån som kommer att följas åt då.

Albatross: Lycka till du med!

längtar74: Huddingeläkaren P-O tyckte absolut att jag skulle göra den långa metoden nästa gång för att öka chanserna, men läkare tycker säkert olika.

Kram och njut sommaren!

• Nelle

albatross74: Nu håller vi tummarna stenhårt för att det ska fungera för dig!

småsteg: Skönt att ni får fler försök och att läkaren verkar ta sig an er. Bättre lycka nästa gång!

Jennifer69: Vilken framgångshistoria! Du verkar ha haft tur som träffade en positiv, förstående gynekolog! Jag har läst om Pergotime här, men ingen läkare har någonsin pratat om det med oss.

Linn73: Härligt att er semester blev lyckad och att du kände att du kunde skingra tankarna lite!

linköping68: Alla dessa tester verkar inte hjälpa oss, utan mest vara ett slags sorteringssystem. Förstår att du är irriterad!

Castor: Det verkade nog som en konstig fråga när jag undrade om vallningarna. Jag är lite nyfiken på vad detta med lågt AMH-värde ger för symtom i övrigt, de flesta av oss som skriver här verkar ju inte ha några andra tecken på att fertiliteten håller på att avta som förkortad menscykel eller liknande. Tack för att du håller tummarna! Många här och på Huddingetråden har skrivit bra saker om P-O och det känns ju lovande.

I mitten på juli börjar jag spraya inför nästa försök. Fram till dess ska jag göra vad jag kan för att njuta av sommaren, dricka vin, sola på bryggan, semestra, läsa böcker och ha det bra. Visst satsar vi på det allihopa nu?

Stora kramar!

• Nelle

Längtar74: Berätta gärna hur det går med ÄD-planerna

albatross74: Hoppas att det går bra imorgon! Stort lycka till!

småsteg: Ja, det är svårt att veta vad man ska skylla på; mat (antagligen...) eller hormoner. Jag känner också att magen blivit annorlunda.

Linn73: Min mens kom veckan efter ÄP, precis som P-O sa att den skulle. Om den fortsätter "sköta sig" kommer jag att börja spruta i mitten av juli. Jag hoppas att du kan börja ungefär samtidigt så går vi mot varsin framgångssaga i august!

Kram

• Nelle

Poussin: Då ligger vi exakt lika, jag har också en preliminär ÄP-tid v. 33. Visst ser vi fram emot solskenshistorier nu!

Albatross: Hur gick det för dig?

Kram till alla!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH