• Castor1

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Linn73 skrev 2011-05-20 18:09:59 följande:
    Åh neeej vad tråkigt... Vet precis vilken tomhet du känner just nu. Ingen som inte varit med om det vi går igenom kan någonsin förstå. Och det är det som är så fantastiskt med alla er! Men vad skönt att ni får en ny chans. Jag har också träffat Rova tidigare och hon kändes bra (jag har fö träffat typ varenda läkare på Huddinge..). Jag klamrar mig fast så länge det går och den stora fasan är när Huddinge säga att vi inte få fler försök...

Usch det lät ont med cystorna... Förhoppningvis behöver du inte vara med om samma sak igen nu när de vet bättre vilken metod som funkar för dig.

Rätt av er att dela på en flaska vin igår - nu tar vi sikte mot augusti i stället. Vi kan ju dricka massor av gott vin i sommar, alltid något!

För egen del har jag fortfarande ont i magen efter måndagens helvetiska äggplock och den är svullen så att jag endast går omkring i tights och klänningar. Fick inte på mig jeansen häromdagen! Hur länge brukar ni ha ont efter äggplock?

Jag slås än en gång över vilka otroligt starka tjejer som hänger här. Vi orkar resa oss och kämpa vidare trots att livet är kämpigt och mörkt!

Kram alla och trevlig helg!
    Tack så mycket för dina ord Linn, det värmer!

Jobbigt för dig att fortfarande ha ont, usch!!! Jag har ju tyvärr inte kommit till ÄP ännu men förstår känslan av att gå i tights och klänning... Jag har likadant då jag gick upp av behandlingen och dessutom har fått vatten i kroppen.
    Det är obehagligt så jag håller tummarna för att det snart blir bättre för dig.  
    Om det inte har försvunnit på måndag så tycker jag att du ska kolla med läkarna, bättre att fråga än att gå runt och vara orolig och ha ont! 

Hoppas du får en skön och smärtfri helg!

Kram till alla kämpare
  • Castor1
    Nelle skrev 2011-05-21 21:12:07 följande:
    Castor: Vad tråkigt att det inte gick vägen för dig! Konstigt att de inte tog blodprov på dig, jobbigt att behöva göra allt i "onödan". Skönt att nästa försök redan är inbokat, hoppas att vi följs åt igen då och att vi verkligen får varsin framgångshistoria! Vad heter medicinen du ska använda då? Jag har funderat på om en lite lägre dos kan vara bättre för mig, äggen kanske blev "sköra" av hög dos och en kort sprutperiod.

Det uppstår en massa märkliga situationer hela tiden när ens vanliga liv ska kombineras med IVF:andet... Dagen efter att vi missat en spruta under första försöket var jag på kurs om att skriva omdömen. När jag fick reda på AMH-värdet var jag i samma lokal igen, del två av samma kurs. Trots det kände jag mig hyfsat fokuserad både gångerna.

Hämtmat, Amarone och champagne lät som ett bra sätt att få dygnet i balans igen efter en trist start på dagen! Det ska jag definitivt ta efter!

Stora kramar till dig!
    Tack Nelle! ja, det var lite konstigt att de inte kollade... Jag sa till dem att jag brukar reagera ganska kraftigt på medicin och ibland lite udda (är allergisk mot vissa typer av antibiotika osv). De svarade att det inte var någon risk med mina dåliga värden. Men tydligen så reagerade jag ju inte enligt normen så det hade behövts. emn, som sagt, det är ju svårt för dem att veta. Jag kommer inte att få menopur iallafall.<de sa inte namnet, men det ska vara en färdigblandad spruta som är mycket enklare att ta och jag ska börja på dag 2-3 i menscykeln. Det kanske är fostimon? GRATTIS till er nya försök och jag håller tummarna för att ditt amh inte sjunkit! Och har det gjort det så ska du se att det kommer att gå bra iallafall! Jag får ju göra detta och får fram ägg trots att jag bara har 0,1 i värde... Och vd märkligt det är med alla konstiga situationer. Jag försöker tänka på att det är en kort period av mitt liv jag gör detta men att svaren och insikten jag får av att göra det sedan kommer att få en större betydelse. Det + gott vin och allmänt bortskämt leverne emellanåt håller mig konstigt nog ganska positiv?!... 
    Kramar!

Längtar74, Tack och detsamma!!!

Småsteg: Lycka till! Behandlingarna verkar vara mycket individuella. För min del funkar ju tydligen inte nedregleringssprayen trots det låga amh-värdet jag har. Det är tur att man har ett par försök att testa sig fram med...

AnnaGee: Jag visste inte heller om amh-värdet. På mig tog de det då mitt fsh ligger på 13. Tycker att dina värden ändå er bra ut och att ni ska prova ivf om det inte känns för jobbigt.

Albatross74: Lycka till! Som sagt, ett dåligt amh betyder inte att ett ivf försök kommer att misslyckas. Jag håller tummarna!

Själv joggar jag och håller mig allmänt i rörelse för att få ut alla hormoner ur kroppen och få igång min mens igen. Vill både komma i mina smal-jeans igen samt inte känna mig så upp och ner i humöret. Har fått lite vallningar nu när värdena i kroppen är påväg att gå tillbaka till sina all-time low... I den bästa av världar så kan man ju hoppas på att amh:t höjs och fsh:t går ner efter östrogen-chocken som jag råkade ut för i mitt senaste och avbrutna försök...

Kram till er alla och lycka till med allt, vi hörs!
  • Castor1
    Nelle skrev 2011-05-26 20:50:12 följande:

Castor: Tack för lyckönskningen! Nu blir det nya tag i augusti och förhoppningsvis en sommar utan allt för mycket grubblande. Skönt med en färdigblandad spruta, för mig blir det Menopur igen trots att Gonal F gav bättre resultat. P-O sa att Menopur ger bättre äggkvalitet och han borde väl veta det bättre än mig... Undrade lite när du skrev om vallningar, brukar du ha det eller är det effekt av behandlingarna?

pp08: Lycka till i augusti! Vi blir många härifrån som kommer att följas åt då.

Albatross: Lycka till du med!

längtar74: Huddingeläkaren P-O tyckte absolut att jag skulle göra den långa metoden nästa gång för att öka chanserna, men läkare tycker säkert olika.

Kram och njut sommaren!

Nelle: Nej, jag brukar inte ha vallnigar... Har mått otroligt konstigt efter att jag slutade med medicinerna. Ska avvakta några dagar annars ringer jag och kollar med läkarna. Men antagligen är det för att så mycket östrogen som ska ut ur kroppen. Nu har mina bröst börjat göra mindre ont och äntligen börjat återgå till sin normala storlek. Har haft så otroligt ont i dem.
    Angående dina mediciner så får vi hoppas att P-O har rätt. Jag tycker ändå han verkar bra och tar sig tid. Håller verkligen tummarna för att allt kommer att gå bra!

pp08: lycka till i augusti, vi kanske ses då?!

Småsteg: Hoppas att allt kommer att gå bra vid ÄP. Det låter lovande iallafall. Om äggblåsorna är stora så är det nog ägg i dem och de är redo för att plockas... 

DoobieDoo: Härligt att höra att allt går bra för dig. grattis!

AnnGee: Bra att ni provar, då slipper ni fundera på om det är rätt metod eller inte senare. Så har vi tänkt och det känns bra. 

Sköt om er allihopa!
    Kram

• Castor1

Hej alla nya och gamla!
    Har varit inne och tittat här med jämna mellanrum och hållt tummarna, fyllts med medlidande och tänkt massor av pepp tankar. 
    Till att börja med stort grattis albatross och sötmaggan till era graviditeter!!! Lycka till i fortsättningen!
    Längtar74, tråkigt att läsa om motgångarna, känner med dig!
    Nelle: bra jobbat att ta nya tag med sprayen, hoppas att det känns bra och att nedregleringen och följande sprutperiod kommer att gå lysande!
    Jegs: Lycka till med adoptionen, skriv gärna och berätta! Jag förstår att du hoppas på en spontangraviditet och jag håller självklart tummarna för er men jag själv skulle också gärna adoptera. Våra nära vänner fick förra månaden sitt adoptionsbesked och de åker till sydkorea om en månad och hämtar världens finaste son. Han ser helt underbar ut och de är så lyckliga. Mycket inspirerande! 

Till alla er andra en stor kram, ser fram emot att följas åt på vägen till föräldrarskapet!

Själv tog det 51 dagar innan jag fick mens efter min avbrutna behandling. Det var ganska irriterande att gå och vänta utan att veta vad som händer i kroppen. Men det kom äntligen i gång förra veckan. Nu känns det som att min kropp är återställd och jeansen sitter bra igen. Jag kan även jogga utan värk nu, men det går lite långsammare än tidigare. Är i valet och kvalet hur jag ska göra i augusti och tänkte kolla med er vad ni tycker. Jag får ju inte ta sprayen igen eftersom att det var den som var boven i dramat vid vårt första försök. Jag har alltså tre gånger kvar (om jag får genomföra alla, eller väljer att göra det). Jag har fått nytt stipendium så jag och min man åker till New York igen i början av september i två månader. Skönt!!! Men, det betyder att alla datum måste klaffa vid vårt augustiförsök (mens någon gång mellan 5-9 augusti...). Eftersom att läkarna verkar kunna ganska lite om oss med lågt amh-värde så funderar vi på att gå till en infertilitetsklinik i New York och kolla med dem. de skriver ju ut DHEA till låg amh:are i USA.
    Så min fråga till er:
    - Vad tycker ni, borde jag vänta med mitt augusti-försök och kolla med läkarna i New York istället för att maxa våra chanser? Kanske äta DHEA i tre månader innan vi föröker här i Sverige? För min känsla är att vi inte får mer än ett försök på Huddinge p.g.a mitt otroligt låga värde (0,1)... 

Kram, kram

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i två cystor och förhindrande menopuren att fungera. 

Sprayar:

Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Castor1

Tack Nelle och Albatross för era svar. Jag känner efter ett tag till och förhoppningsvis kommer jag att bli lite klokare... 

Apropå klokare, tycker att jag uttryckte mig lite klantigt sist jag skrev, men ni förstår säkert att jag är dålig på att formulera mig...

Castor1 skrev 2011-07-16 18:11:31 följande:
    Hej alla nya och gamla!
    Har varit inne och tittat här med jämna mellanrum och hållt tummarna, fyllts med medlidande och tänkt massor av pepp tankar. 
    Självklart menar jag att jag känner med er då jag är i samma situation, alltså inte medlidande... Det låter nämligen fruktansvärt. Förlåt! Jag vill inte att någon känner medlidande med mig, det är ju därför jag är här på familjeliv eftersom att vi vet vad detta handlar om. 

Småsteg: Jag förstår vad du menar, barn och magar överallt... Försök att se försöket som en möjlighet. Förhoppningsvis så lyckas ni på en gång, om inte så kommer ni att få mer kunskap om just er specifika situation så att ni lyckas nästa gång!

STOR KRAM!

• Castor1

En uppdaterad lista, ber om ursäkt om jag missat något:

Väntar på nytt försök:

Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i två cystor och förhindrande menopuren att fungera. 

Sprayar:

* Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.  
  • Castor1
    Linn73 skrev 2011-07-22 10:45:11 följande:
    Hej alla fina kämpare, hoppas ni har en skön sommar! Vi är ett gäng som försöker igen efter sommaren, det vore så härligt att få fylla på gravid-listan under hösten! Jag måste rådfråga er, försöker ni på egen hand mellan behandlingarna eller har ni lagt ner det? Jag hoppas fortfarande på ett mirakel, men blir så oerhört besviken varje gång mensen kommer. Är helt manisk mellan ÄL och BIM och upplever att jag har det ena graviditetstecknet efter det andra. Kan knappt tänka på annat. Är det ens lönt för oss med lågt AMH? Kanske tar det massa onödig energi? Jag vet inte. Men hoppet är ju det enda som överger en... Sedan undrar jag också varför det inte går om man trots lågt AMH har ägglossning? Det sägs ju att vi inte ska ha sämre kvalitet på äggen, bara färre till antalet i reserven? Så många funderingar just nu... Är så glad för alla solskenshistorier!! Det ger mig en anledning att fortsätta kämpa! Kramar
    Hej Linn, Poussin och alla andra!
    Vi försöker också mellan behandlingarna fast försöker att inte tänka på det som försök... Men, jag har lagt ner allt med ägglossningsstickor, graviditetstest och så vidare (om mensen är sen så dricker jag ingen alkohol tills den förhoppningsvis inte kommer...).
    Vi använder oss av ett gammalt, outtlat, husmorsknep istället och försöker älska 3 ggr/v, då bör man ju pricka in ägget om det är så att man överhuvudettaget får ägglossning. Om jag sedan inte blir gravid så tänker jag att det var nog en månad där det inte fanns ngt ägg i äggblåsan och att det kanske dyker upp ett nästa månad istället. Men, jag är ju inte dum utan jag vet att chansen att bli gravid är liten MEN jag tror däremot inte att vi är chanslösa. Självklart blir vi också besvikna när mensen kommer, men jag är ändå glad ATT den kommer för då innebär det ju att man fortfarande har möjligheten att kunna bli gravid... 
    Jag tycker att ni gör helt rätt i att hoppas och fortsätta att försöka, guldägget ligger ju där och väntar för er ska du se!  

Kram på er alla kämpare och jag ser fram emot plussandet i höst! 
  • Castor1

Hej alla fina låg AMH vänner!
    Jag kikar in här från New York och glädjer mig åt era resultat. Åh vad jag håller tummarna för er Linn, Poussin, Anemon, Sunshine, pp08, lyckliglottad! Ber om ursäkt ifall att jag missat någon. Jag har inte skrivit på länge.

Nelle och Jegs - vad intressant med adoptionskö, vi vill också börja gå! Jag tycker att det är bra att ni pratar med Huddinge och intressant diskussion ni startat gällande symptom och ev. orsaker. Jag kommer att återkomma till det här nedan med lite egna kommentarer. 

småsteg och längtar -  hoppas att ÄD kommer att gå bra och att väntetiden blir kort! Här i New York är det två veckors väntetid...

Själv har jag ganska intressant information härifrån. Vi har varit på CHR (centre for human reproduction) och konsulterat och pratat med självaste Dr Norbert Gleicher som nu är min läkare. Det är hemskt dyrt men vi kände att vi ville kunna känna att vi provat allt och att det är viktigt för alla oss låg amh-are att se hur den privata vården i USA ser på oss.
    Tyvärr har jag ingen scanner här så att jag kan skicka er den senaste forskningen som jag fått. Jag har flera artiklar med mycket intressant och viktig information.
    Dr Gleicher var nyligen i Sverige på konferens. Han tycker att den vård vi med lågt amh får i Sverige är under all kritik och han har öppet kritiserat Huddinge bland annat.  För det första så sätter de på CHR, i den mån det går, alltid in två ägg på låg amh-are. Sedan tas helt andra prover här. De ger aldrig synarela (nässprayen för nedreglering) till de med lågt amh och de ger helst fostimon eller liknande, inte menopur. De skriver ALLTID ut DHEA och behandlar ALLA oavsett omätbart amh. De ser bara lågt amh som en indikation på problemet men inte en orsak för att inte behandla. Oavsett hur lågt amh man har men ligger på under 20 i FSH värde och ett östradiol värde under 70 så anser de att man har goda chanser för att lyckas med IVF efter 3 cykler med DHEA. 
    I 90% av fallen så finns en dold auto-immun sjukdom som bakomliggande orsak för oss med POA (pre ovarian aging). De betyder att missfallsrisken är dubblerad för oss. De ger alltså en specialbehandling första månaderna om man lyckats att bli gravid genom IVF men har lågt amh p.g.a dold auto-immun sjukdom. Forskningen här och i Toronto har visat att de som fått upprepade missfall också bör äta DHEA då kvaliten på äggen blir bättre. Dr Gleicher har också sett att amh-värdet är föränderligt... Om man lyckas mildra sin auto-immunitet så har värdet gått upp... Kan vara något att tänka på och det kan förklara varför Linn's och Jeg's värden ändrats. 
    Detta är mycket kortfattat men jag ville bara skriva och berätta detta så fort som möjligt.
    Jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av november och då kan jag maila info till er som vill ha. Jag har även träffat CHR's läkemedelsförmedlare och han kan skicka DHEA till oss i Sverige som vill ha (självklart mot pengar... Allt handlar om pengar här, suck!). Men om ni ska till New York, boka in en tid på CHR. En timmes möte kostar 450 USD. DHEA för 3 månader kostar 280 USD och FSH + östradiol test kostar 250 USD. Jag har fått en lista på alla prover de vill att man ska ta. De rekommenderar att man tar dem i Sverige för att det inte kostar något. Här kostar de totalt 5000 USD (?!?!...). Mina tester ska faxas över från Sverige och då kan Dr Gleicher se hur man testar oss i Sverige eftersom att han tycker att vi får alldeles för lite uppmärksamhet!

Nu blir det jätte långt, sorry! Men jag vill ge hopp. Själv har jag aldrig känt mig så sedd och så hoppfull som efter två besök på CHR.

Lycka till mina fellow kämpare! Fler solskenshistorier nu! Lycka, lycka till!

Stor kram från New York 

• Castor1

Hej alla nya och gamla vänner här på familjeliv!
    Tack så mycket för återvälkomnandet, det värmer i hjärtat!

Anemon - jag är så himla ledsen för din skull. Så otroligt tråkigt att höra. Styrkekramar!

Jag håller tummarna stenhårt nu för alla som ruvar!!!
    Välkomna också alla nya, det här är en skön tråd för oss alla där vi kan prata om sådant som annars både kan vara svårt och jobbigt att förklara...

Här i NY är det bra förutom att jag blivit sjuk. Så just nu är jag ganska sänkt.
    Vårt nästa steg är att kontakta Huddinge och boka in en ny tid för att köra det korta protokollet med Fostimon. Hoppas att det blir i nov/dec. Tog ett nytt FSH prov här som var på 18,1 så det har höjts en del, känns inte så bra emn jag kände det på mig... Funderar även på att gå på lite akupunktur så det har visat sig fungera när man vill sänka FSH värdet. Jag satsar allt på detta försök nu.

Nelle: jag förstår rädslan för DHEA, delar den med dig. Jag har också bröstcancer i släkten. Läkaren frågade om det och jag fick beskriva hela min och min familjs sjukdomshistoria. Men han verkade inte tycka att det var ett problem då det inte var min mamma. Men som sagt, är själv lite orolig men kör denna gång. DHEA minskar ju även missfallsrisken om man har autoimmun sjukdom och jag har ju haft ett missfall så jag hoppas att det stämmer. 

Erika, det ska bli intressant att höra vad CvL säger, själv kan jag tänka mig att de inte är så positiva eftersom att det är ett förbjudet läkemedel och klassas som doping. Dessutom så brukar inte CvL vilja sätta in två embryon, vilket de alltid gör i USA om chansen finns... Men jag hoppas att du får en positiv reaktion såklart!

Vi hörs vidare!

Lycka till allihop med ÄD, adoption och ruvning!!!
    P.s. Våra bästa vänner i Seoul nu och hämtar sin son, de är så lyckliga och han är helt underbar! 

• Castor1
    Ida73 skrev 2011-09-28 10:18:35 följande:
    .

castor: Hur var det , fick du någon info om hur de gör på NY kliniken om man som låg- AMH are  väl blir gravid? jag är väldigt angelägen om att få reda på om de ger någon extra medicinering.

Hej Ida73!
    Jag har inte fått veta något, om och vilka mediciner, de ger när man väl blivit gravid. Jag vet att de ger DHEA i förebyggande syfte till de som fått många missfall. Sedan kan jag föreställa mig att man går på täta kontroller här och säkert får någon tillskott samt läkemedel som gör att kroppen inte ska stöta bort fostret, vilket verkar vara den främsta anledningen för de med autoimmunitet som bakomliggande sjukdom. 
    Jag frågar självklart ifall att jag får möjlighet!

Kramar till er alla!!! 
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH