Fru xx skrev 2011-11-04 15:36:05 följande:
Fantastiskt Lully Hill, grattis!!!
Får man fråga vart du fick hjälp för det här med immunologin, hos IVF- läkaren, din vanliga gyn eller husläkaren? För mig känns det som att ingen bryr sig om att forska vidare i vad det kan bero på att man aldrig lyckas. Har gjort 6 ICSI med makens spermier med ET eller DET varje gång, har sammanlagt fått insatt 9 embryon, aldrig fått plus! Har efter det gjort 6 inseminationer med donerade spermier, aldrig fått plus! Väntar nu på resultatet av den 7'e inseminationen. Denna gången vet jag att jag haft äl och toppenfin slemhinna för har gått på fyra vul, tagit äl-test samt nu en vecka senare blodprov på progesteron som visade ett värde på 124 vilket tydligen är högt och bra. Men funkar det inte nu heller så undrar man ju vad fanken som är problemet, ingen verkar kunna förklara det. Jag har haft barnastma, är fortfarande allergisk mot pälsdjur, har lågt AMH-värde, TSH på 2,8 och T4 på 17 när vi gjorde vår fertilitetsutredning år 2008. Alla mina prover skulle vara normala enligt gynekologen som gjorde vår fertilitetsutredning på gyn.mottagningen på sjukhuset. Jag tog ändå upp det här med immunologi med Cura då vi var inne på vår 5'e ICSI men blev avfärdad med att det var mycket ovanligt och att mina prover varit normala. Cura tog ändå ett nytt blodprov och kollade mitt TSH och då hade jag TSH på 2,7 vilket enligt Cura var normalt, det var i oktober 2009. Men har nu nyligen läst här på FL att man helst ska ligga under 2 för att ha bra fertilitet. Vet inte vad jag ska göra, man känner sig så maktlös. Någon som har några tips?
TAck! Jag får ingen hjälp i Sverige! Det är omöjligt! Man måste försöka rodda detta utomlands ifrån, Så här gjorde jag:
Jag var intresserad av det här om misstänkte att nått var fel i kroppen. Jag mailade Lifeclinic i Athen, Dr Dimitri. Berättade kort om mig. Det finns även en London Fertility Clinic/center Dr Gorgy i London.
Jag fick skicka lite blodprover till Dr D och min gynekolog hjälpte mig att ta. Jag fyllde jag i en tjock blankett med frågor om allt, mens, ivfer symptomer vid ivf etc etc. Sedan hade jag ett långt telefonsamtal med Dr D då han förklarade vilket problem han trodde jag hade. För att konstatera det måste vissa tester tas som inte gör i Sverige. Jag och min man åkte en weekend till Athen i våras. Där tog jag proverna som sedan skickas till Rosalyn Franklin universitetet för analys. Det kom tillbaka med resultat på olika NK-celler etc. De visade på autoimmunitet.
Sedan har jag inväntat rätt tid för IVF. Jag fick en ordination av Dr, bad en privatläkare skriva ut Prednisolon. Sedan åkte jag ned till Dr D en vecka innan ET. Fick dropp och två påsar dropp här hemma som skall tas. Jag får hjälp av Sophiahemmet att ta dessa.
Immunbehandlingarna har hittills kostat 15000 kr exkl resekostnader. Det är för djävligt att inte få hjälp i Sverige men att slösa pengarna på IVF utan resultat är inte heller bra.