• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Line80 skrev 2010-12-05 15:54:22 följande:
    Ok, vet inte hur sportsätena ser ut men problemet med våra säten i bak är att de är så skålade att det är omöjligt att flytta ut stolarna så långt ifrån mitten det bara går, hade det funkat hade vi säkert fått in en stol i mitten men på nya bilen är det inte sånna säten iaf så där ska vi åtmindstone få in en hiway med två bältesstolar brevid på vardera sida! Du fixar bild vid tillfälle, det är ingen panik jag är bara nyfiken på hur det är möjligt! ;)
    Ingen som har babyskydd med bas och en hiway och kan jämföra stl skillnaden på dom??
    jag kan göra det på onsdag.. om du vill vänta tills dess.. då ska vi kolla stolar igen..

Vi har köpt ett beg. AG auto baby II av en kompis, med bas då.. och har en hi-way bak. Det går inte ha babyskyddet i mitten å hi-way på sidan.. men på onsdag ska vi testa olika stolar å se vilken som passar med hi-way bak.. eller om vi måste ta bort airbag å sätta nån fram.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    molnen skrev 2010-12-05 20:41:14 följande:
    Vi har båda bak . Nelia i mitten och Livs TW bakom passagerarsätet ,funkar bra både i vår Masta6 och Volvo v70.
    Jag är mest rädd för viltolyckor så jag vill ha båda bak om man får i en älg genom framrutan.
    Ja.. jag vill inte heller ha nåt av barnen fram.. Ebba sitter bak i en hi-way.. men problemet är att vi kan inte ha den i mitten å sen ha en stol brevid verkar det som nu.. men som sagt på onsdag ska vi ut å testa stolar..
  • Finesse
    MolleMalin skrev 2010-12-05 18:13:05 följande:
    Hej!

En liten fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! Vi har en duologic el nåt. Lite osäker på vad den heter. Med isofix är det iaf vilket vi tyckte var så smidigt när vi köpte stolen. (plus att den hade hjul o lite andra finesser) Problemet nu är bara att det blir så trångt för barnen! Har en sexåring på bälteskudde m ryggstöd, en akta graco bakåtvänd som jag inte vet vad den heter, från -06 el -07 tror jag o där sitter Linn som är 3,5 år ca. Hon har gått om plats medan lillebror som är 1,5 år knappt får plats m benen i sin duologic! Han kan ju byta till hennes sedan när hon inte behöver den mer men det borde knappast vara farligt för då skulle de väl inte få säljas? Har förstått att det är så m de flesta stolar m isofix. Tycker den känns säkrare då den är nyare o fick väldigt bra i test när den kom men som sagt, är det verkligen bra för dom att tycka ihop benen så? Längre streckor lär det ju bli väldigt obekvämt när de är typ 3-4 år?

Tar tacksamt emot svar! Tycker det är superintressant o vill göra vad jag kan för att alla ska åka så säkert som möjligt! Kanske det vore bättre att använda bältet istället för isofixen tom? Vi har en 7-sits peugeot 5008.
    Har du en Duologic så borde du kunna höja upp babyskyddet i den.. alltså från steg 1 till 2 eller 3.. Men jag gillar inte alls den stolen.. Vi hade den tills dottern var 15 månader då bytte vi till en britax hi-way och hon satt såååå mkt bättre i den än duologicen..
  • Finesse

Fick mail av Robert Bell på säkerhetsbutiken.. frågade vilken stol av Two-way och multi-tech som min dotter kunde sitta längst i..

Hej Anna

Jag lutar åt TwoWay själv, om man nu ska välja. Men det är inte alltid
    säkert att man får längre användningstid bara för att ryggen är längre. Både
    TW och MT är formade som L, och barnets ben pekar mer eller mindre rak fram,
    vilket tar mer plats i bilen. Bägge blir dessutom ganska raka i baksätet i
    Saaben. HiWay med dess korta sits ger ofta mycket bättre benplats, särskilt
    i mittplatsen i Saab 9-5.

Jag tror att svaret kan vara att barnet sitter längst i HiWay. Kolla också
    Maxi-Cosi. Rena drömmen att montera i din bil, ungefär lika enkelt som att
    montera en ISOFIX stol faktiskt. Delar dimensioner med HiWay och i likhet
    med den sitter barnet högre upp, vilket ger bättre benplats.

Om man nu vill till varje pris ha en vändbar stol anser jag att även här är
    TwoWay bättre, helt enkelt därför att den är mycket lättare. Men ingen
    vändbar stol är särskilt bra som framåtvänd stol. Råd och Rön kritiserar de
    vändbara stolar konsekvent för att vara kompromisser. Jag anser att de kan
    vara bra bakåtvända stolar men är endast i nödfall användbart som
    framåtvända stolar.

Men enklast är att du åker till ett ställe som har alla fyra produkter och
    prova i bilen. Då kan du bilda dig en egen uppfattning om vad som fungerar i
    din Saab.

Lycka till!
  • Finesse
    cicci85 skrev 2010-12-06 05:49:20 följande:
    Finesse: hur lång är hon nu då? Har hon mycket kvar i HW? Jag tycker att TW kan ge superbra benplats! I min bil blev den inte heller för rak i ryggen, hans huvud ramlade inte ner när han somnade och jag hade ingen kloss.
    hon är 96,5 cm lång.. och som sagt.. än så länge sitter hon jättebra i HW.. men jag vet inte om vi väntar tills bebisen behöver byta stol å bestämmer oss då.. eller om vi testar redan nu.. det skulle vara skönt att få bort det å veta att båda ryms helt å hållet i bilen.. eller ja.. missförstå mig inte.. dom ska rymmas.. frågan är bara vilken stol det blir
  • Finesse
    Line80 skrev 2010-12-06 08:20:38 följande:
    har du testat med babyskyddet i mitten?
    ja det har jag gjort.. men det funkar inte... den tar i hi-wayen så man får inte fast babyskyddet i basen då..
  • Finesse
    Line80 skrev 2010-12-06 08:24:59 följande:
    ser ut som våra säten. blir det trångt att sitta brevid?
    har du nånsin fått dit ett babyskydd med bas? jag tror ju det är omöjligt iaf
    vad är secura för stol? den ser ju ut som hi-way?
    secura är väldigt lik hi-way.. men den är ställbar under färd...
  • Finesse

hi-way kan man oxå sätta ut långt på sätet.. så den lixom hänger över kanten.. det blir väldigt bra med benutrymme..

• Finesse
    Miss Lau skrev 2010-12-06 09:57:05 följande:
    Jag är helt såld på vår Maxi cosi Mobi, den bästa stol vi haft. Vårt baksäte är smalt och knasigt men Mobin får plats i mitten och den ger massor med benplats. Om någon är intresserad kan jag fota 5-åringen i stolen senare idag.
    ja gör det.. jag blev intresserad av den stolen nu när Robert Bell sa att den passade riktigt bra i en Saab 9-5:a..
  • Finesse
    Cashew skrev 2010-12-06 15:14:39 följande:
    jag förutsatte att den fortfarande tillverkades då det va en ny modell då vi köpte den 2006, men som du säger den finns ju inte med på deras hemsida längre.
    den slutade tillverkas 2008 tror jag.. eller 09.. det finns inte längre iaf..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!