• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 08:35:00 följande:
    Angående var axelbanden ska komma ut:
    Ser det bra ut såhär? vet ju att det står i instruktionsboken att dom hellre ska komma överifrån än underifrån och om jag skulle välja de undre hålen så kommer dom ut längre ner för axlarna än vad dom kommer ovanför på bilden.
    (Vi brukar dessutom ha jacka på i bilen men spänner bältet innanför den - dock ligger den ju över axlarna ändå)

Tösen har druckit pucko och tittar nu på film, då är det tydligen lite störande att mamma lyfter runt henne och sätter henne i bilstol
    Nu har du nog läst lite tokigt, speciellt om du har en hi-way.. det står klart å tydligt i instruktionsboken att det är bättre om bältet kommer lite mer UNDERIFRÅN än ÖVERIFRÅN.. min dotter är snart 3 och har fortfarande hål 2 för att jag tycker inte det ser bra ut när bältet kommer så högt.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Axelremmarna MÅSTE träs genom de hål i överdraget och stolen som sitter
    närmast barnets axlar. Om du är osäker på vilken slits du ska använda ska du
    hellre välja en som sitter lite nedanför axeln än en som sitter lite ovanför

www.britax.se/uploads/cms/file/Bruksanvisning%20Hi-Way_.pdf

• Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-02 18:44:41 följande:
    Haha såg precis att jag skrivit fel. Jag har såklart läst så som du säger, hellre underifrån än överifrån. MEN man ska välja hålen som är närmast axlarna.
    Om vi har dom undre hålen och drar åt bältet så sitter hon väldigt ihoptryckt och snett och säger att hon har ont, om vi drar åt så dom ligger precis slätt längst med henns kropp (då känns det dock inte som dom sitter åt hårt) så glider bälterna numera ner över axlarna om hon vrider sig åt något håll. Känns tryggare överifrån då, särskilt eftersom dom är närmre hennes axlar.
    Stora dottern har precis fått byta till översta hålen (hon är 3 år och 7 månader) och hålen går nästan i jämnhöjd med hennes axlar så det passar henne perfekt (tror dock vi borde gjort det tidigare men har missat att hon växt så )
    På tisdag får vi hämta bilen! Så då kan jag bidra med lite bilstolsbilder jag med
    Ja alltså.. dom måste ju sitta bra i stolen oxå
  • Finesse
    Karolin86 skrev 2010-12-02 20:53:13 följande:
    De med vilket hål man ska ha bältet i, pratade jag med personalen på babyland om. Dom hade fått info på deras utbildning att man hälldre ska ha lite ovanför än under (fast inte så högt som öronen) pga har man under så spänner man åt så halkar bältet sidan om axlarna och då skyddar inte bältet ju. Jag bara nicka och sa jaha men så står de inte i instruktionerna och de skulle hon ta upp nästa gång britax kom till dom, för de va enligt henne fel.
    märkligt.. instruktionsboken är ju godkänd.. men man får väl ringa britax själv å fråga annars..

fast halkar kan ju inte 5 punktsbälte göra eftersom man drar ju fast dom så hårt som möjligt.. sen kan man ju inte höja dom mer än 3 snäpp.. när barnet då blir 5-6 år kanske det sitter långt ner... men det är ju bra mkt säkrare att sitta så ändå framåtvänd.
  • Finesse

Jag var iaf in på Babyproffsen i Umeå å diskuterade bilbarnstolar.. Har ju fortfarande inte bestämt mig för om det blir en Multi-tech eller Two-way (ja jag vet vad ni i tråden tycker.. men för mig så känns MT mer ombonad och den har ett stödben.. den är ju även nyare än TW vilket kan vara positivt då utvecklingen går framåt)..

Iaf så sa dom till mig: "I den här kan hon sitta tills hon är 4 år.. för sen vänder man den och då kan man höja nackstödet ännu mer och då kan hon sitta där till 8 års åldern.. eller ännu längre.."

Jag blev rätt arg när dom sa just 4 år och förklarade att köper jag den stolen så kommer hon ENDAST sitta bakåtvänd.. och sitta så tills öronen är över kanten ELLER väger 25 kg.. punkt slut typ.. Det spelar ingen som helst roll för mig att man kan vända stolen för mig är den enbart en bakåtvänd stol. Hon tittade på mig som om jag vore dum i huvudet.. Dom kändes inte alls seriösa

• Finesse
    norgesessan skrev 2010-12-02 21:31:57 följande:
    Det är det negativa med den,öronen kan inte nå kanten, och den blir urväxt snabbare än two wayen...Har redan gått ett år sen jag fotade Emil i multitechen framåtvänd, då man var tvungen att höja ennu mer än baklängesnivån, och han har ju fortfarande flera cm kvar i sin two way...
    Jag frågade dom om det.. för det är väl axlarna som tar i så att stolen blir snabbare urvuxen?
  • Finesse

www.car-seat.org/showthread.php

Both these seas are very popular since they are very easy to install, take relatively little room, and allow rear facing far longer than any other seats in the world. Both allow rear facing to 55 lbs (25 kg) and can also be used forward facing as high back boosters after rear facing time is over.

Two-Way: One of few Swedish high weight rear facing sets which install without a support leg in the back. It fits especially well in some cars with underfloor storage (Touran, C4 Picasso, Scenic, etc.). rear facing to 25 kg, forward facing to 25 kg with seat belt as a high back boosters and the only seat in Europe which also allow forward facing with harness to 25 kg.

The seat can be installed in two different angles depending on age of child but reality is that angle can be adjusted in almost any way. Two-Way is light and very comfortable seat. It needs relatively little room and can aslo be used in small cars such as Peugeot 207. It can handle a child of 120 cm with a 46 cm torso quite easily which means rear facing to age 5 for most children.

Multi Tech: Another very popular seat, it allows rear facing longest in the world due to an expandable head rest. A little heavier than Two-Way and installs with a support leg. Still needs relatively little room and fits fine in cars such as Golf and Peugeot 307. The seat has deep "wings" and perhaps a little better side impact protection than Two-Way. It allows rear facing to 25 kg, forward facing with harness to 18 kg. and forward facing with a seat belt as a high back booster to 25 kg.

It can handle children larger than 120 cm and 47 cm torso which means a little longer rear facing time than Two-Way. It needs about same space as Two-Way but installs a bit more upright and angle is not as adjustable. Count on usage from around 8 months to 8 years.

Both these seats offer similar great safety and rock solid installation without any special equipment.

If you have have questions or want to see more photos of kids in the different seats, please search this site or email me at [email protected]

• Finesse
    norgesessan skrev 2010-12-03 00:03:25 följande:
    Finesse, ja, precis.. Axlarna tar emot....Fattar inte hur Håkan har räknat ut det, med tanke på att jag har bildbevis..
    Tyckte inte om fokuset på det framåtvände i texten.
    nä inte jag heller.. men han kanske vet att sitter dom inte bakåtvända så kanske dom sitter helt utan bilbarnstol så då kanske det är bättre att sitta i framåtvänd bilbarnstol... eller ja jag vet inte..
  • Finesse
    thecarseatlady skrev 2010-12-04 00:06:14 följande:
    Finesse, det var en gammal tråd. Han vet nog bättre idag. Flört D.v.s. att TW går att använda mycket längre än MT.

Jag kommer snart att behöva höja nackstödet på vår MT till högsta läget och sonen fyller 4 i januari....
    ok.. det var den tråden jag hittade... varför kan dom inte göra en större stol för.. jag vill inte riktigt ha tw.. men måste väl köpa den...
  • Finesse
    molnen skrev 2010-12-04 21:28:25 följande:
    Finesse -Liv sitter jättebra i sin TW men vore bra och den hade stödben ,hoppas det kommer en uppföljare snart den stolen har ju funnits många år.Har en TW som är 9 år också efter barnens kusin.
    Ja det är just att stödbenet som saknas och att den inte är har några sidoskydd som gör att jag inte gillar den..

Har ni den i framsätet eller baksätet?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!