• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Försöker få en viss person (besafe älskaren här på fl) att förstå att man kan inte trycka ner en 23 kg unge i en Besafe Ixikid x3.. men fortfarande förstår hon inte det.. nu undanber hon sig mail från mig.. Har bara skrivit ett å skickat med svaret jag fick från vti ang ha ett tyngre barn i en 18 kgs godkänd stol.. förstår hon inte att det inte går ihop.. man kan INTE sitta å säga osanningar på nätet.. vissa föräldrar tror ju säkert på det hon säger.

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Jonna79 skrev 2010-11-28 21:17:40 följande:
    Hm, det visste jag inte. Det känns lite som deras trovärdighet sjönk i mina ögon. Vet man att barn behöver sitta bakåt minst till 4 år borde man väl inte sälja framåtvända stolar till bebisar.
    Fast är Britax svenskt? Det tror jag inte.. Det är bara i Sverige det efterfrågas..
  • Finesse
    Joico skrev 2010-11-29 15:14:17 följande:
    Jag fick min nya bil förra veckan och tog då fram instruktionsboken för att läsa om Barnsäkerhet Dom verkar ha fått en del saker liite om bakfoten, annars var texten lite imponerande faktiskt. Såhär står det

Små barn upp till 6-9månader ska åka i ett bakvänt babyskydd som ska vara E-godkänt. Då barnet kan sitta stadigt är babyskyddet urvuxet. Livslängden för ett babyskydd är 8-10år, om inte tillverkaren anger något annat. Små barn åker säkrast i bakåtvända bilbarnstolar. Barn bör sitta bakåtvända till cirka fyra års ålder eller så länge det går. Placeringen av bilbarnstol i främre eller bakre passagerarsätet är likvärdigt från krocksäkerhetssynpunkt. Barnstolen ska vara E- och/eller T-märkt. NTF rekommenderar en stol som är godkänd upp till 25kg. När barnets huvud sticker upp ovanför kanten på bilbarnstolen är det dags att byta till bältesstol eller bälteskudde. En bilbarnstol ska helst inte vara äldre än fem år. Bältesstol eller bälteskudde rekommenderas för barn upp till 10-12år.

Barn som är kortare än 140cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Barn som är kortare än 140cm ska inte sitta på en plats som är utrustad med en icke avstängd passagerarkrockkudde. Bilbarnskydd som varit med om en olycka ska kasseras. Sidokrockkudde utgöringen fara för barn i bakåtvänd bilbarnstol.

Krockkudde och barn i bil kan vara en livsfarlig kombination. Barn i barnstol, framåtvänd eller bakåvänd, får inte placeras i främre passagerarsätet om platsen är utrustad med krockkudde. Passagerarplatsens krockkudde är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. För att passagerare under 140cm ska kunna sitta i främre passagerarsätet krävs att krockkudden är urkopplad.

Vilken bil har du köpt? jag tyckte texten ändå var bra..
  • Finesse
    Joico skrev 2010-11-29 16:05:48 följande:
    Ja eller hur några missar, men man kan inte räkna med att dom ska få alla rätt haha.
    Det är en Toyota Yaris
    bättre än att inte skriva nånting.. eller typ sätt ditt barn som du vill i bilen :P
  • Finesse
    Queen Of Darkness skrev 2010-11-30 12:03:30 följande:
    Sådär, nu har jag en ny fråga. Klädslar till britax hi-way, är det någon som vet hur dom ska tvättas? Har inga bruksanvisningar till men vill få dom tvättade innan vi får hem nya bilen. Är det samma tvättråd till two-way stolen oxå förresten?
    Det står väl i tyget? jag tror vi tvättade dom å 30 grader.. eller nåt sånt..
  • Finesse
    Louise 77 skrev 2010-11-30 13:39:38 följande:
    Hej!

Tack för en väldigt informativ sida!

Jag har tänkt köpa en bältesstol med rygg till min 4½ åring. Vi har en passat. Jag funderar på om jag ska sätta henne i framsätet då hon snart kommer att få 2 småsyskon. Jag har förstått att hon kan sitta i framsätet om airbagen är urkopplad. 

Vilken stol skulle ni rekomendera?

Tack på förhand! 
    Ja hon kansitta där.. har hon växt ur den bakåtvända stolen?
  • Finesse
    Louise 77 skrev 2010-11-30 16:54:40 följande:
    Finesse,
    hon sitter framåt i den i dagsläget. Hon får plats i den ett tag till, men jag tyckte jag hade läst att hon inte ska sitta i en sådan då de väger mer än 18 kg, hon väger nästan det nu. Jag kan har fått fel information då det gäller detta iofs.
    ojdå.. hur ryms hon i den.. det är väldigt osäkert att sitta i en stol där huvudet sticker ovanför kanten.. har man växt ur den bakåtvända bilbarnstolen bakåtvänd är den även urvuxen framåtvänd.
  • Finesse
    Louise 77 skrev 2010-11-30 17:17:14 följande:

Finess,
    som jag skrev så får hon plats i den ett tag till. Hennes huvud sticker inte över kanten och hon har fortfarande kvar sidoskydden. Det är främst kring detta med 18 kg som jag tänker på, att hon kanske har växt ur den pga det. Det är en akta graco köpt 06/07 (XTP tror jag).

Sätter du den bakåtvänd i framsätet (utan airbag) klarar den 25 kg..
  • Finesse
    Louise 77 skrev 2010-11-30 18:37:35 följande:
    Finesse, tack för hjälpen!

norgesessan, det var en ny tanke, men kanske den bästa idén. Fast hon är inte så liten, utan normal för sin ålder och lika stor som sina vänner i samma ålder. (är XTP och cosmic samma stol?)
    Tror du att den stolen och 2 babyskydd får plats i ett baksäte? eller borde hon då kanske sitta bakåtvänd men i framsätet?

om hon ryms i den stol ni har nu så behöver ni ju inte köpa en ny utan sätt den i framsätet så klarar den 25 kg.. Antingen har du en Akta Graco Duoflex XTP eller en Akta Graco Cosmic XTP... Båda är samma sak.. 18 kg i baksätet men 25 i framsätet.
  • Finesse
    Louise 77 skrev 2010-11-30 18:51:20 följande:
    Finesse, jag är kanske knäpp, men börjar sakta fatta =) Menar du bakåtvänd då i framsätet?
    ja.. bakåtvänd i baksätet max 18 kg.. bakåtvänd i framsätet max 25 kg.. hur stolen riktigt funkar framåtvänd vet jag inte riktigt.. men skulle tippa på att det är 25 kg på både fram å baksäte.. En kombistol är ju fortfarande inte rekommenderad att ha framåtvänd..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!