• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

maja 81 skrev 2010-11-20 22:54:39 följande:
    har inte dubbelkolat dina siffror men det enda det säger är att OM DU KROCKAR i tyskland så skadas 1 av 10. och denna statistik är från framåtvänd 1 år. Visst är det det "jättemånga" om man jämför med sverige. det enda jag ville med detta var att få folk att inse att man inte är en dålig förälder för att man vänder stolen innan 5 år.
    Fast det kan man ju diskutera.. i mina ögon är man det.. men inte i dina..

Så länge ett barn kan tekniskt möjligt sitta i en bakåtvänd bilbarnstol är det såååå mkt säkrare.. som han från VTI sa: Helst ska vi alla åka bakåtvänd.. tekniken finns visst för att kunna köra en bil bakåtvänd.. men det är inte efterfrågat på markanden så inga biltillverkare gör sånna bilar.. men han sa att tekniken finns.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    våratlillaliv skrev 2010-11-21 21:07:25 följande:
    Ja jag var och kollade på dem idag, säljaren sa att dom sålt mycket utav cosmic men att dom hade fått in belogic, och den verkar bra. Lätt att flytta stolen, högt ryggstöd och så hade den ju klarat plus testet . Tror våran son kommer bli lång så hade varit bra med en stol som är hög.
    Jag ska kolla upp den där high way också och testa hur han sitter i den!
    Tack så mycket för alla svaren, fortsätter gärna ta emot tips!  
    Hi-way är oxå plustestad och godkänd till 18 kg.. (e-godkänd till 25 kg). varför britax bara valde att testa den till 18 är för att dom ska göra någon liten förändring på den å sen kommer den att komma som en version två..
  • Finesse
    Line80 skrev 2010-11-22 21:18:17 följande:
    Nya bilen som vi ska köpa har isofix fästen, då är min undran om vi hellre ska köpa nästa bilbarnstol med sådana fästen, för det är väl säkrare eller är skillnaden med det enbart att man inte kan montera stolen fel??
    Det enda som jag förstått är säkrare är just risken för att inte montera fel försvinner..
  • Finesse
    Line80 skrev 2010-11-23 18:02:45 följande:
    Förkväll hade ett intressant klipp om bilbarnstolar.. www.tv4.se/1.1917328/2010/11/23/kor_barnsaker...
    antar att det även går att se på tv4play sen.
    www.tv4play.se/noje/forkvall&videoid=1143682

Trodde inte att dom där graviditetsbälterna var nånting att ha.. att det var mer skadligt.. men tja jag vet inte..

Varför inte ha nån från ntf där som kan nånting.. 8-12 månader varför inte säga så fort barnet kan sitta som det är rekommenderat?

Jag skulle vilja veta hur lång Daniellas 3 åring egentligen är.. känns ju inte som om dom tog upp hur viktigt det är att sitta bakåtvänd...
  • Finesse
    norgesessan skrev 2010-11-23 22:23:58 följande:
    Nej, dom ger inget skydd...Evt. skyddet den ger är att flera som väljer att inte använda bältet alls för att inte skada barnet (!) börjar använda det...
    Läste det för nåt år sen i samband med dessa "skydden".
    Svarar du på graviditetsbältet nu?
  • Finesse
    Finesse skrev 2010-11-23 22:31:50 följande:
    Svarar du på graviditetsbältet nu?
    Läste nu på ntf att dom är i princip helt effektlösa.. alltså spelar det ingen roll om man har nåt sånt eller inte..
  • Finesse
    Cecci78 skrev 2010-11-23 22:34:59 följande:
    Kikade på inslaget nu o kunde inte hålla mig, mailade tv4:s tittarombudsman eller vad det hette, så här skrev jag:

Idag i programmet förkväll hade ni en "expert" på bilstolar från Mekonomen. Varför väljer ni att ha produktplacering och reklam dolt i programmet? Hon sa flera faktafel som massor av föräldrar kommer att gå på! Varför valde ni inte att ha en oberoende expert där från NTF eller tex Robert Bell som faktiskt sitter inne med den kunskap som er "expert" definitivt inte gjorde. Tex gravidbälten, som ni höjde till skyarna, fakta från NTF visar att de inte alls har några bevisade effekter. Detta visste inte jag heller när jag var gravid, jag hade nämligen det bältet själv. Läs FAKTA här www.ntf.se/konsument/fraga34.asp

När det gäller den bakåtvända stolen nämnde ni inte ålder så tydligt. Rekommendationen är bakåt till MINST 4 år, gärna längre, till 5. Nya rekommendationer är bakåt till 25 kg. Jag antar att ni inte tog upp detta eftersom stolen ni gjorde reklam för, Be Safes egen, tyvärr bara är godkänd till 18 kg, alldeles för lite. Det är en bra stol, men om man köper den bör man sedan köpa en till, större och som klarar bakåt till 25 kg. Titta gärna på detta inslag där de tar upp detta sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Ni rekommenderade ju i princip att hennes 3-åring kunde fortsätta sitta framåt! Det finns inte en 3-åring som är för stor att åka bakåt (om de inte väger över 25 kg men det är ju rätt ovanligt), det är bara lama bortförklaringar från förälderns sida som tycker det börjar bli bökigt att sätta dem bakåt. Min 6-åring är 120 cm, 21 kg o han åker bakåt i En Britax Two Way som är den bakåtvända stol som har längst användningstid. Nä, en uppföljning med Robert Bell skulle jag gärna se hos er!

ohh vilket kanon mail.. bra gjort! då var det inte bara jag som satt å irriterade mig..
  • Finesse
    Karolin86 skrev 2010-11-25 13:01:43 följande:
    Ringde precis babyland och dom bytar grenbältet utan kvitto dom tar den dessutom från annan stol så slipper vänta på reservdelar
    vad bra att det löste sig!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!