Cecci78 skrev 2010-11-23 22:34:59 följande:
Kikade på inslaget nu o kunde inte hålla mig, mailade tv4:s tittarombudsman eller vad det hette, så här skrev jag:
Idag i programmet förkväll hade ni en "expert" på bilstolar från Mekonomen. Varför väljer ni att ha produktplacering och reklam dolt i programmet? Hon sa flera faktafel som massor av föräldrar kommer att gå på! Varför valde ni inte att ha en oberoende expert där från NTF eller tex Robert Bell som faktiskt sitter inne med den kunskap som er "expert" definitivt inte gjorde. Tex gravidbälten, som ni höjde till skyarna, fakta från NTF visar att de inte alls har några bevisade effekter. Detta visste inte jag heller när jag var gravid, jag hade nämligen det bältet själv. Läs FAKTA här www.ntf.se/konsument/fraga34.asp
När det gäller den bakåtvända stolen nämnde ni inte ålder så tydligt. Rekommendationen är bakåt till MINST 4 år, gärna längre, till 5. Nya rekommendationer är bakåt till 25 kg. Jag antar att ni inte tog upp detta eftersom stolen ni gjorde reklam för, Be Safes egen, tyvärr bara är godkänd till 18 kg, alldeles för lite. Det är en bra stol, men om man köper den bör man sedan köpa en till, större och som klarar bakåt till 25 kg. Titta gärna på detta inslag där de tar upp detta sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
Ni rekommenderade ju i princip att hennes 3-åring kunde fortsätta sitta framåt! Det finns inte en 3-åring som är för stor att åka bakåt (om de inte väger över 25 kg men det är ju rätt ovanligt), det är bara lama bortförklaringar från förälderns sida som tycker det börjar bli bökigt att sätta dem bakåt. Min 6-åring är 120 cm, 21 kg o han åker bakåt i En Britax Two Way som är den bakåtvända stol som har längst användningstid. Nä, en uppföljning med Robert Bell skulle jag gärna se hos er!
ohh vilket kanon mail.. bra gjort! då var det inte bara jag som satt å irriterade mig..