• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

mammatill2härligavildar skrev 2011-01-19 19:24:11 följande:
    Halloj!

Va in på Barnens Hus idag o kikade lite efter en Two way som storebror ska få då lillasyster tar över hans highway. Men dom hade slut och säljaren sa att multi tech va en MYYYYCKET BÄTTRE stol. Jag va tydlig med att jag ville ha en som han kunde ha längre än high way eftersom han är rätt lång. Har hon rätt tycker ni???? Å kan man ha multi tech länge oxå. Hon sa att man kunde höja nackstödet, för annars hade det ju tagit i hans axlar snart såg det ut som. Tar det mycket plats i bilen??? Vill gärna höra lite ris o ros om den. Dom hade bra erbjudande nu (tror jag), 2800kr istället för 3500kr.

Tacksam för er underbara hjälp! Alltid bra att höra från folk som provat IRL istället för att bara lyssna på säljarna.=)
    Till ett mibdre barn hade jag nog valt multi tech framför two way men du kan använda two way längre, man kan inte höja nackstödet så himla mycket i bakåtvänt läge, däremot kan man höja det mer i framåtvänt läge men det är ju inte därför man vill ha den stolen tycker jag. Vi har two way till vår pojk som är 122 cm o han har fortfarande plats bakåt i den. Vet också de som provat båda stolarna o de svarar säkert här i tråden också:) Hur gammalt är barnet?
  • Cecci78
    Tibell skrev 2011-01-21 19:38:21 följande:
    Hejsvejs! Går det tvätta klädseln på en Two way? Och visst är väl den en av de stolar som är rymligast för bakåtvänt åkande?
    ja på båda frågorna:)
    min pojk är 122 cm o har fortfarande plats bakåt i den
  • Cecci78
    MammaHela skrev 2011-01-22 16:36:34 följande:
    Tack, då har jag gjort så gott jag kan nu i helgen i alla fall.

Hoppas på ett bra svar på måndag hur vi ska göra ang hennes långa överkropp :S

Jag hade absolut köpt en two way och använt den så länge det går, som andra skriver så kanske överkroppen inte växer lika mycket framöver.

• Cecci78
    thecarseatlady skrev 2011-02-01 16:04:59 följande:
    Phuh! Jag överlevde!!! Tappade inte talförmågan som tur var, blev bara svettig, torr i halsen och röd i ansiktet...men huvudsaken att de fick lite info. Annnan jag började med att visa Folksams film "En film om hur du skyddar ditt barn" och frågade sen hur mycket de visste, och det var bara några stycken som visste att bakåtvänt var mycket säkrare. Sen visade jag bilder på större bakåtvända barn (för ingen tror ju att barn kan sitta bakåtvända till 4-5års åldern om de inte får se det...) och delade ut ett papper med den viktigaste infon som de fick ta med hem, och så provade vi alla bilstolarna och jag berättade för- och nackdelar med dem alla. Jag hade med mig ett babyskydd, 5 bakåtvända, 3 bältesstolar och en "vad ni än gör köp inte en sån här-stol" (det är en Carena som ska vändas framåt vid 10kg och säljs överallt här). Jag hade 4-åringen med som "provdocka" också och det var verkligen jättebra, för mammorna där hade bebisar som bara var några månader gamla. Nästan alla var intresserade och hade mycket frågor. Det var bara en mamma som var finsk och som tydligen inte förstod allt vad jag sa för jag hörde hur hon frågade upp hur länge barnen skulle sitta bakåtvända av en annan mamma som förklarade för henne på finska. Den finska mamman har äldre barn som jag vet har suttit framåtvända väldigt tidigt, så när hon hörde talas om 4-5års åldern så fnös hon bara och sa nåt i stil med "yeah, right!" som om det var det dummaste hon hade hört... ;) Jag låtsades att jag inte hörde iaf. Började då berätta att det i genomsnitt dör två småbarn om dagen i Europa för att de sitter i framåtvända bilbarnstolar för tidigt och att bakåtvända barn i stort sett aldrig får några skador alls... ;)
    Härligt! Kul att du gör sådant här!
  • Cecci78
    JWM skrev 2011-02-02 12:34:20 följande:
    www.blocket.se/vastmanland/Bilbarnstolar_fran...

NEJ NEJ NEJ NEJ

inte använda dessa stolar...suck suck
    framåtvänd från ca 8 mån...suck och åter NEJ NEJ NEJ
    Jag har mailat dem och även till Folksam, det står ju under bilden att de samarbetar med bla Folksam och andra stora bolag. Undrar om de vill bli förknippade med dessa stolar?
  • Cecci78
    soda skrev 2011-02-03 21:35:26 följande:
    Ja jag försökte också disskutera med henne då, men nej ville inte alls lyssna, och likadant nu!

Fick svar från Rober Bell nu och fick lite mer klarhet, han menade väl i det fallet jag menade (det som var skrivet på bloggen) var just för det barnet hade ett funktionshinder.  Fick ett långt förklarande mail och där han även skrev attt  Av det skälet brukar vi av princip avråda från vändbara stolar som
    förstarums val, en ren bilbarnstol är nästan alltid ett bättre val.

Så då är jag med på noterna igen
    Tråkigt bara att det på just den bloggen tolkas som att det är okej och bra, när det är mer än sista lösning när inget annat fungera.
    Jag klippte in ditt svar från Robert på hennes blogg, hoppas det var ok att jag snodde det här....
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-02-10 14:56:31 följande:
    Jo, det är underförankringsbanden. Jag tar inte loss dom eftersom jag använder krokarna i golvet i morfars bil så sitter alltid banden kvar under i min bil men det är så svårt att komma åt och trä in dom samt dra åt på sidan mot föraren. Jag är kort och når inte över stolen för att dra åt och från förarplatsen kommer man knappt åt att dra bandet. Jag vet inte hur jag ska förklara på nåt bättre sätt men det är det som är svårt tycker jag.
    underförankringsbanden till brio zento ser inte ut som på andra stolar. tycker de är lite jobbigare att flytta men kan ni fästa i golvkrokarna så fungerar ju det (det är väl godkänt, kommer inte ihåg?) Jag hade ändå köpt en till stol till hans bil med isofix o använt den så länge den räcker, ev. köpt en till bakåtvänd senare.
  • Cecci78
    Savina skrev 2011-02-14 15:15:22 följande:
    När ja gjorde halkan för ca 1½vecka sen sa de tvärt om, nyare bilar tillverkar de så att de ska bli mosade... de går ihop som ett dragspel bara för att bilen ska ta upp smällen istället för människorna i den. På t ex. 50-talet gjorde man bilar som skulle hålla ordenligt, men inte nu längre...
    Annars e ja nöjd med bra info.
    http://www.vibilagare.se/nyheter/moderna-bilar-farligare-for-barn-2136
  • Cecci78
    KaKje skrev 2011-02-14 20:49:44 följande:
    Fast artikeln ovan är ju EN källa och EN sanning! Så enkelt är det naturligtvis inte! Jag är ingen expert på säkerhet men jag blev inte särskilt övertygad när jag läste den artikeln. Hade jag varit du hade jag läst på fler ställen för att få en lite mer nyanserad bild av bilar och säkerhet. Jag känner mig fortfarande trygg med en ny bil med höga resultat på säkerhetstester. Hade aldrig bytt den mot en äldre variant av säkerhetsskäl... Vi har en toyota och de är ju kända för att vara säkra bilar och enligt deras hemsida har vår bil både bältesförsträckare och kraftbegränsare.

http://media.folksam.se/2009/10/27/bilindustrin-lagprioriterar-barns-sakerhet-i-baksatet/

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!