• tinis77

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Åsalind skrev 2011-03-20 22:18:51 följande:
    Supertråd! Särskilt eftersom jag i julas var i kontakt m NTF för att få svar på en fråga, men de återkom aldrig...:( Dottern har precis fyllt 3. Väger ca 17 kg och är ca 1 m. I vår bakåtvända stol, som vi hyr av If (izi kid x3) så har hon redan börjat nå för högt med huvudet över stolsryggen. Tydligen ska man byta stol när barnets öron når över kanten på ryggen. Då blir, om jag förstått olika stolar och If rätt, det en framåtvänd stol. Helt galet, hon är 3 år! Hon har dock "tyvärr" lång överkropp. Vad göra? Låta henne sitta med huvudet för högt och därmed riskera att hon inte får tillräckligt huvudstöd vid en smäll, eller skaffa större, och framåtvänd, stol, alldeles för tidigt?!
    Kolla på en britax two-way, de är ganska mycket större än besafe. Min 5½åring sitter bakåt i en sån, den är inte urvuxen än på ett tag. Sonen är 114 cm.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-03-23 16:00:12 följande:behöver en bra video och en bild på ett större barn i en TW. har en bekant som vänt sin inte ens fyllda 3-åring å vill ge mina tips till henne!

Min son, 5½ år i en T-W.

• tinis77
    norgesessan skrev 2011-03-23 21:23:58 följande:
    Tinis, då kan vi följas åt, vi med 5.5åringar i TW Nu har ju han bytt till den. Ska fota imorgon nu när vi har ändrat om så mycket.

Har ni också lågt ner till golvet från mittenraden? Emil sitter nu i sin kid+, i mittraden, och han når ner med fötterna i golvet...Helt sjukt, hur ska en vuxen få plats där? Tur vi har så många ungar så raden fylls upp
    I våran bil är det längre till golvet i mittenstolarna än längst bak. Testa att ha hi-wayen i mitten först, men stödbenet räckte inte ner så jag satte two-wayen där ist.
  • tinis77
    Line80 skrev 2011-03-23 22:36:29 följande:
    Finns det nån bra video med skillnad på med å utan bältesstol för större barn? vet att jag sett det.. vill visa min stora dotter så hon kan se å bättre förstå vad jag tjatar om då hon vill åka med kompisar hit å dit ;)
    Här ser man skillnaden med bältesstol och kudde:
    http://www.which.co.uk/baby-and-child/baby-transport/guides/how-we-test-child-car-seats
  • tinis77
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-27 13:19:04 följande:
    Haha, ja det blir absolut Minus i protokollet där.
    Ledilnaan skrev 2011-03-27 10:15:43 följande:
    Det var lite småkrångligt att få in barnet i mitten, men det gick. Nu har vi bytt bort skitbilen och köpt en hederlig volvo istället. Så nu sitter det en i fram och två i bak.
    Impad att du fick till det ändå. Vi är ju 4 "vuxna" och 3 barn så en Volvo räcker inte för oss.
    Jag hade 3 bakåtvända stolar i bak i min volvo 855. Minstingen i mitten, hon var enklast att lyfta in. Nu har jag en sjusitsig bil ist, fortfarande med alla bakåt.
  • tinis77

Jag har monterat om en stol som var monterad av personal på babyproffsen. Stolen var helt fel monterad, och satt löst. Så det är inte alls säkert att personalen kan, tyvärr..

• tinis77
    norgesessan skrev 2011-04-08 17:34:32 följande:
    Jag lämnar nu denna tråd, har anmält många av mina inlägg, och tagit bort alla foton eftersom budskapet har misbrukts här på FL vid ett tillfälle, utan att få någon påföljd. (Väldigt utpekande, kom undan med att låtsas att det inte hade nåt med honom att göra). Skriver inte rakt ut vad det handlar om ifall FL lyssnar och tar bort mina inlägg, då vill jag ju ite att det är ett färskt inlägg om det från mig här.

Tack och hej från mig! Vänligen henvisa inte till honom längre (ålder med mer) då det tyvärr misbruks på ett taskigt sätt. Tycker det är jättesynd, för jag vill verkligen hjälpa till med nåt jag är bra på.
    Tråkigt.. Jag tycker du är en fantastisk förebild iaf, det går bara man vill! Tror faktiskt att folk får dåligt samvete, och därför hoppar på dig som faktiskt gör helt rätt. Stor KRAM till dig!
  • tinis77

Vad sägs om en 2½åring i en framåtvänd kombistol, med internbälte och bilens midjebälte över? Låter säkert och bra va.. Har bild, men vill inte lägga ut den här... Kan skicka om någon vill se.

• tinis77
    angeni skrev 2011-05-31 11:26:41 följande:
    Vi har köpt en ny bil igår, 850 sedan som extrabil till sambon.

Nu har vi 4 bilbarnstolar, 2 hi-way och 2 two-way.
    Passade på när de hade babykväll på barnens hus att köpa 2 two-way till rea för att de ska kunna sitta bakåtvänt så länge de kan :)

Nu har vi 2 hi-way bredvid varandra i bilen. en bakom passagerare och den andra i mitten.
    tänkte fråga om det är någon som har så fast, hi.way i mitten och two-way bakom passagerare.
    För vi kan inte ha en fram och bak i nya bilen då den har airbag fram vilket vår v70 inte har :)

Men tänkte om det är någon som har det så så man kan få tips?
    Har haft 3 bakåtvända i en volvo 850. En hi-way i mitten, en two-way bakom passageraren och en duoflex bakom föraren. Yngsta satt i h-w så den satte jag långt in på sätet eftersom hon inte behövde någon benplats. T-w och duoflexen stod längre ut på sätet så att det fick bättre plats för benen. Finns nog nån bild i bildtråden.
  • tinis77
    straw2008 skrev 2011-06-29 10:22:12 följande:
    Vi har en two way till vår snart 3 åriga son, han åker frammåt i den. Vi provade att sätta den bakåt men det gick bara inte (saab 9-5). HAr en hi way till dottern o den kan sonen absolut inte heller åka i, han är ca 90 lång o väger 14 kg.
    Varför gick det inte att ha den bakåt??? Min snart sexåring åker bakåt i sin two-way, han är ca 116 cm och väger 22 kg... Att sätta ett barn som inte ens fyllt tre framåt är galet, krockar ni så bryter han nacken.
    Min äldsta kunde sitta i en britax hi-way tills han var 5½ år, då var han 112 cm och vägde 18-19 kg.
  • tinis77

Står just nu och tittar in i en bil med en bakåtvänd stol i fram. Ser inte vilken modell. De har satt ett hem satte överdrag på. Stolen är monterad som ett babyskydd, med bilvältet draget runt stolen...

• tinis77

Kom fram till att det var en akta. Barnet som satt i stolen var runt två år. När de lyfte ut barnet lutade hela stolen, och när mamman la sin väska i den så lättade den.. De hade även ett barn i fyraårsåldern som satt på kudde. Ursäkta min stavning, mobilen ändrar en del ord...

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!