• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

cicci85 skrev 2010-11-18 22:32:53 följande:
    har ni lyssnat på detta? Det är väl han som du pratade med FINESSE? sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... det ska jag lägga ut på facebook nu
    haha ja.. roligt att få en bild på karln man pratade med i nästan en timme... han ringde ju dessutom vid 17.30 på kvällen..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

En kombistol, så som multi-tech kommer ALDRIG att kunna bli plustestad.. eftersom den ska klara plustestet på alla godkända placeringar.. och eftersom den inte kommer att klara det på ett barn som sitter framåtvänd från 9 kg kommer Britax aldrig att testa den.. dom vet ju att den inte är bra..

• Finesse

Riktigt intressant.. men mkt hade han sagt till mig i telefonen oxå.. men jag ska oxå facebooka ut det..

• Finesse

Jag skrev högre upp varför tyskland inte har sånna bakåtvända stolar som oss.. det är för att dom tycker dom är jobbiga.. Pratade med en man på Britax som berättade att dom varit på en mässa å visat upp Multi-tech men när han visade hur man satte fast underförankringsbanden skakade återförsäljarna på huvudet å gick iväg.. det var alldeles för krångligt!

• Finesse
    Miss Lau skrev 2010-11-19 08:24:12 följande:
    Men de här frammåtvända stolarna som används till småbarn, måste inte de också monteras fast i bilen?
    jo.. så dom har ju 5 punktsbälte då.. gissa om det är bra för nacken..
    Lantani skrev 2010-11-19 08:16:13 följande:
    Jag har också facebookat ut de. Blev dock lite förundrande när han sa att babyskyddet skulle bytas mot vanlig stol när huvudet nått upp till kanten.
    ja.. jag oxå.. men han kanske sa så för att det är godkänt till det..
  • Finesse
    Miss Lau skrev 2010-11-19 08:52:48 följande:
    Ja, att det inte är bra för nacken säger sig självt. Men om man ändå måste montera fast stolen förstår jag inte det jobbiga med att ställa den bakåtvänd. Det är ju inte så att man monterar om stolen varje dag direkt.

Fast jag ska faktiskt försöka se om det går att byta plats på vår Mobi idag om jag nu klarar det (har aldrig monterat den själv tidigare).
    jag har aldrig heller monterat en stol själv.. det är sambon som gör det.. men nu är jag för fet för att ens kunna böja mig in i bilen

Det dom tycker är jobbigt är ju underförankringsbanden.. som jag har förstått det..
  • Finesse
    Kina79 skrev 2010-11-19 13:11:16 följande:

Agnes har nu bytt från Free-Way till Hi-Way och nu blir jag osäker på vilket hack bältet ska vara i. Om jag har det på nedersta så är det precis under axlarna. Höjer jag ett snäpp, så blir det en bra bit över axlarna. Vilket är bäst? Ska man byta direkt när det kommer underifrån, även om det är yttepyttelite?

Enligt bruksanvisningen är det bättre att ha på nedre hålet.. ebba har fortfarande bara på tvåan..
  • Finesse
    Mela78 skrev 2010-11-19 19:48:43 följande:
    25 kg kommer han inte vara i närheten av när han vänds. Tungan ute Har kollat på tillväxtkurvor och han kommer väl vara en 7-8 år när han väger så om han följer sin kurva. Så det är minivikt, ålder och längd i kombination som kommer att avgöra.
    Nä men varför ska du vända honom då?

Så länge det är tekniskt möjligt att sitta i en bakåtvänd bilbarnstol och man väger under 25 kg finns det INGEN som helst anledning att vända.. spela roll hur gammal är han..
  • Finesse
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:30:59 följande:
    Så klart jag kommer att vända honom så småningom. Känner mig lite påhoppad för att jag söker information här istället för att surfa runt själv. Som jag redan skrivit kommer vi INTE vända honom nu, tidigast om ett år mer troligt ännu senare. Men jag vill veta vilka fällor/nitar som finns, förbereda val av stol och kunna köpa den stolen på rea.
    Fast om du köper den på rea nu så kommer den ju kanske vara nåt år innan du behöver använda den..

Jag tycker att det är viktigt att folk får veta att det är faktiskt 5 ggr säkrare att ha sitt barn bakåtvänt.. å ditt barn verkar vara litet.. min är inte ens 3 å väger redan över 15 kg och är nästan 1 meter lång.
  • Finesse
    Mela78 skrev 2010-11-19 20:38:42 följande:
    Tack, precis sådana här råd var det jag behöver. Biltema= inget val för oss och att fortsätta med sidokrockskydd. Vet faktiskt väldigt lite om skillnadena på stolarna för framåtåkande eftersom det inte är aktuellt för oss. ALLA som vi känner och har barn som är upp till 1,5 år yngre har redan vänt, så vi har tagit ställning i frågan att bakåtåkande är det enda rätta trots grupptryck.
    Här vänder alla sina 3 åringar.. känner ingen som är äldre å sitter bakåtvänd.. gissa om vi kommer att få blickar och dumma kommentarer när vi köper en ny bakåtvänd bilbarnstol när Ebba nästan är 4 år..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!