Cashew skrev 2010-12-06 09:13:56 följande:
ja det blir ganska trång men det är väl en vanesak antar jag för numera tänker jag inte på det, va mest i början och jag likväl som en fullvuxen karl får plats bredvid. vi hade ett maxi-cosa babyskydd med bas och den fick inte plats där bak, tror stödbenet va för långt för att ha i mitten så vi fick ha babyskyddet fram men även det va trångt och bökigt att få i och ur eftersom securan stod i sätet bakom och då tvingades framsätet att stå ganska långt fram med upprätt ryggstöd. men det va ju bara i 2-3 månader, vet att vi bytte till vanlig bilstol väldigt tidigt då sonen hatade att åka bil och vi trodde det skulle hjälpa att byta stol, men tyvärr inte.
securan är som sagt ganska lik hi-way fast, tror det va 2 cm längre i ryggen, barnet sitter lite högre upp och den har djupare kanter (bättre sidokrockskydd), men på bekostnad av att stolen tar STOR plats. tror även securan är lättare att placera olika långt ut på sätet för ökat/minskat benutrymme än hi-wayen är med tanke på hi-wayens ganska flimsiga frigolitbit.
har man gott om plats i bilen kan jag varmt rekomendera en secura, eftersom barnet sitter så högt så blir benutrymmet ganska bra även om stolen inte står så långt ifrån ryggstödet på bilsätet eftersom barnet då kan ha benen nedåt mot sätet istället för pekandes rätt ut. har även för mig att det bara skiljde 2 cm i rygglängd jämfört med two-way.
finns den på marknaden fortfarande? jag ser inget info om den på britax hemsida.