• Kina79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

t0va skrev 2011-01-18 13:23:02 följande:
    Samma här, i min morsas bil kan man koppla ur med bilnyckeln men sonen får inte sitta fram ändå. En gång hade jag kaninen fram efter att jag kopplat bort airbagen men det var för att hon var så rädd. 

Vågar inte chansa för jag känner mig så väl och en dag så kommer jag glömma  att koppla ur också. 
    Vi har nyckelavstängning och lillan fram. Men då sitter stolen ju alltid fram så det kopplas inte i och ur.
    En gång tog vi ur stolen för vi skulle iväg utan henne och när jag sen skulle sätta in stolen igen så höll jag på att glömma stänga av airbagen. Nu är den avstängd och stolen står på sin plats.
    Funderar däremot på att flytta bak den över helgen och då gäller det att ha hjärnan med sig när den kopplas in igen

• Kina79
    Lantani skrev 2011-01-18 22:47:15 följande:

Hon ser väl ut att sitta bra, inte sant? Dock är det storebrors inställning på bältet, så det ska flyttas.
    69 cm lång, 7,5 kg och 5,5 månad gammal.
    Det ser ju bra ut!

Agnes va 68,5 cm lång, ca 8 kg och 6 månader när hon började sitta i Hi-Way´n.

• Kina79
    jellona0507 skrev 2011-01-19 22:54:31 följande:

Hej, behöver lite tips.

Vi har för tillfället en cosmic comfort s till dottern på 3½år. Hon sitter jätte dåligt i den (110cm & 18kg). Hon gråter vart vi än åker, så nu undviker vi bilresorna.
    Var in och kikade på olika bilstolar idag. Testade att ha henne i two way, men den gav lika dålig sitt utrymme som den vi har nu (vi har tagit bort nackstödet på den). Då frågade butiks kvinnan varför vi inte vänder på henne. Att hon faktiskt ÄR stor.
    Vi åker bil som mest 2-3ggr i veckan, någon km. Men under de km kan det hända något..

Kikade på maxi cosi rodi xr. Den var tydligen "bäst" av de framåtvända bilstolarna...

Vad ska vi göra nu? Tvinga henne sitta ihoppackad och skrika, köpa en till stol, som inte ger så mycket mer utrymme. Eller vända? Hatar detta beslut. Är livrädd för att vända på henne, själv jätte rädd i bilen, rädd att någon ska köra på oss, eller sambon ska få sladd.. ja vad som helst kan hända.

Vill passa på att köpa bilstolen nu, då det är rea i butiken. Har under 2års tid köpt 3 bilstolar.. börjar bli aningen för dyrt att byta hela tiden.

Testa att sätta bilstolen i mitten bak, då brukar man kunna få ut bra benutrymme. 
    Annars hade jag nog haft bilstolen fram ett tag. Om ni åker alla kan väl du köra, så slipper du bli åksjuk. 
  • Kina79
    Ledilnaan skrev 2011-01-20 08:17:53 följande:
    Är det någon här som är duktig på engelska som har lust att svara den som skrev i bildtråden?
    Jag har svarat.

• Kina79
    jellona0507 skrev 2011-01-20 12:26:56 följande:
    Jo vi har cosmic för tillfället. Den får dock inte plats i mitten när sambons säte är så långt bak. Blir ojämnt stöd, då mitt säte är längre fram.
    Har din sambo möjlighet att ha sätet något längre fram? Det kanske inte är superbekvämt, men om det funkar kan ni få in stolen i mitten. Att era säten är olika långt bak gör inget, eftersom stolen inte ska luta mot framförvarande säte. Tyngden ska vara på stödbenet, sen är det även bra om den står mkt nära ett säte, då blir det extra säkert vid en ev krock.

Jag hade nog försökt in i det längsta, åtminstone så hon hinner bli 4 år. 
  • Kina79
    jellona0507 skrev 2011-01-20 15:43:58 följande:
    Ah okej. Då vi bodde i Sverige, kändes det som att alla hade bakvänt. Iallafall de man såg och kände. Här däremot är det slappare på den fronten. En bekant vände sin 11månaders, så att de skulle kunna kommunicera vid bilturerna. Det är hemskt.

Förhoppningsvis kan vi köpa rymligare bil under våren, då kommer vi byta bilstolen igen. Tills dess har vi dessvärre inte mycket att välja mellan. Och varenda bilresa nu, kommer vara jobbig för mig. Oroa mig så ingen kör på oss, eller att sambon får sladd/kör på någon. Hua..
    Jag tycker -  utifrån förutsättningarna - så gjorde du det du kunde. Funkar det inte, så funkar det inte, tyvärr
    Hoppas bilresorna blir bättre framöver och att det inte händer nån olycka 
  • Kina79
    choni skrev 2011-01-26 18:28:45 följande:
    For all who are still interested:
    We received the Two Way and are REALLY happy with it. My daughter likes it, she can see so much outside.
    In the Skoda Fabia we don't really have enough space in the front, when seat is more reclined. So for long rides to our familys (600 km) we will make it reclined and one of us parents will sit in the back with her (like usually on these long tours). And for "everyday" rides we make it more sitting positioned, so we got enough space in the front.

Thank You for your help. I will take pictures and show them in the other topic soon.
    I´m happy to hear that you like it. Looking forward to see the photos
  • Kina79
    Queen Of Darkness skrev 2011-02-03 15:53:55 följande:
    Upptäckte idag när jag möblerade om i bilen att vi får plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar i våran bil i baksätet (och skulle kunna få plats med en bakåtvänd i framsätet men då kan bara en vuxen, dvs den som kör följa med ) då har man gott om plats i bilen
    Det är bara att inse: Vi har den absolut bästa bilen på marknaden för bilstolar

• Kina79
    Nifelheim skrev 2011-02-17 13:46:50 följande:
    Hur är det nu med bilbarnstolar efter krock? Vilken hastighet ska krocken ha varit i för att de ska bytas ut och går försäkringsbolaget alltid med på att byta de även vid låga hastigheter?
    Jag körde på ett rådjur i ca 50. Det var ingen rejäl smäll, men bilen fick lite plåt, men framförallt plastskador framtill.
    LF bytte ut våra två bakåtvända stolar utan nån större diskussion.

Enligt Britax tror jag de rekommnderar att man byter ut stolarna om man kört i mer än 10 km/h. 
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Kina79
    Nifelheim skrev 2011-02-17 14:42:32 följande:
    Pratade precis med länsförsäkringar, och de sa att stolen absolut skulle bytas, MEN jag hittar inte kvittot. Fattar inte var jag kan ha gjort av det
    Jag behövde inte visa upp nåt kvitto alls på mina två. jag berättade per telefon vad jag hade för några, sen skickade hon hem en rekvisition på två såna. Denna tog jag med till butiken och fick med mig två stolar hem
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!