• Line80

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 20:23:23 följande:
    En till fråga!
    Är mitt i bilbyte och insåg precis en sak, i nya bilen finns det förvaringsutrymmen på golvet. Om vi sätter barnens bilstolar på sidosäterna bak stödjer stödbenet på locket till förvaringsutrymmet. Känns osäkert? Om det inte är okej måste vi ju nästan tänka om vilken bil vi ska skaffa (tur vi inte hunnit skriva på några papper!) för vi kan inte montera in 3 bilstolar och undvika stödben på dessa 2 förvaringsutrymmen isf.
    Är det någon som vet vad som gäller?
    har inget svar på din fråga men är väldigt nyfiken på vad det är för bil??
    ♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥★♥ Seline 100823 ♥
  • Line80

Cashew: vi har oxå en S60 och får omöjligt plats med en stol i mitten bak. Har du nån bild så jag får se hur hiway får plats där? Nu väntar vi på vår nya bil som kommer innan jul men den är lika stor i bak skillnaden är dock att utrymmet är större. Det är tänkt att vi ska köpa en hiway till minsta när hon växt ur babyskyddet men den har bas och min uppfattning är att basen tar bra mkt större plats än en hiway? Vi vill helst ha alla tre barnen bak.

• Line80

Ok, vet inte hur sportsätena ser ut men problemet med våra säten i bak är att de är så skålade att det är omöjligt att flytta ut stolarna så långt ifrån mitten det bara går, hade det funkat hade vi säkert fått in en stol i mitten men på nya bilen är det inte sånna säten iaf så där ska vi åtmindstone få in en hiway med två bältesstolar brevid på vardera sida! Du fixar bild vid tillfälle, det är ingen panik jag är bara nyfiken på hur det är möjligt! ;)
    Ingen som har babyskydd med bas och en hiway och kan jämföra stl skillnaden på dom??

• Line80

Finesse; toppen jag väntar gärna! Vi har oxå en Graco med bas, har lånat den men måste lämna tillbaka den senast i slutet på jan. Men om hiway visar sej ta mindre plats så köper vi den nog tidigare än så.
    Har inte testat basen i mitten bak när vi var å provkörde nya bilen då satte vi den i fram.
    Med tanke på att hiway e utflyttad från sätesryggen mer än vad basen är till babyskyddet borde det ta mindre plats men det är bara mina funderingar?!

• Line80
    Finesse skrev 2010-12-05 20:50:03 följande:
    Ja.. jag vill inte heller ha nåt av barnen fram.. Ebba sitter bak i en hi-way.. men problemet är att vi kan inte ha den i mitten å sen ha en stol brevid verkar det som nu.. men som sagt på onsdag ska vi ut å testa stolar..
    har du testat med babyskyddet i mitten?
  • Line80
    Cashew skrev 2010-12-05 20:00:35 följande:

så nu har jag lagt ut bilder på bilstolarna i bilen. dock sitter inga barn i så det kanske är svårt att avgöra hur mycket plats det finns men det är gott om plats för benen för bägge barnen. securan står ganska långt ut på sätet för att skapa så mycket benutrymme som möjligt .

någon mer teknisk än vad jag är får gärna lägga upp bilderna i tråden :)

ser ut som våra säten. blir det trångt att sitta brevid?
    har du nånsin fått dit ett babyskydd med bas? jag tror ju det är omöjligt iaf
    vad är secura för stol? den ser ju ut som hi-way?
  • Line80
    Finesse skrev 2010-12-06 08:25:29 följande:
    ja det har jag gjort.. men det funkar inte... den tar i hi-wayen så man får inte fast babyskyddet i basen då..
    den där basen är mest i vägen tycker jag
  • Line80
    Cashew skrev 2010-12-06 09:13:56 följande:

ja det blir ganska trång men det är väl en vanesak antar jag för numera tänker jag inte på det, va mest i början och jag likväl som en fullvuxen karl får plats bredvid. vi hade ett maxi-cosa babyskydd med bas och den fick inte plats där bak, tror stödbenet va för långt för att ha i mitten så vi fick ha babyskyddet fram men även det va trångt och bökigt att få i och ur eftersom securan stod i sätet bakom och då tvingades framsätet att stå ganska långt fram med upprätt ryggstöd. men det va ju bara i 2-3 månader, vet att vi bytte till vanlig bilstol väldigt tidigt då sonen hatade att åka bil och vi trodde det skulle hjälpa att byta stol, men tyvärr inte.

securan är som sagt ganska lik hi-way fast, tror det va 2 cm längre i ryggen, barnet sitter lite högre upp och den har djupare kanter (bättre sidokrockskydd), men på bekostnad av att stolen tar STOR plats. tror även securan är lättare att placera olika långt ut på sätet för ökat/minskat benutrymme än hi-wayen är med tanke på hi-wayens ganska flimsiga frigolitbit.

har man gott om plats i bilen kan jag varmt rekomendera en secura, eftersom barnet sitter så högt så blir benutrymmet ganska bra även om stolen inte står så långt ifrån ryggstödet på bilsätet eftersom barnet då kan ha benen nedåt mot sätet istället för pekandes rätt ut. har även för mig att det bara skiljde 2 cm i rygglängd jämfört med two-way.

finns den på marknaden fortfarande? jag ser inget info om den på britax hemsida.
  • Line80
    Finesse skrev 2010-12-06 15:25:16 följande:
    just det.. fick höra på babyproffsen här i umeå att det är stödbenet som blir helt nytt på hi-way 2.. (dom kanske har insett att det är för kort för vissa bilar)..
    vet du när den kommer?
  • Line80
    saffe skrev 2010-12-11 12:56:27 följande:
    Är det någon skillnad på Britax Two-way och Britax Two-way plus?
    förut va skillnaden att two way den gamla modellen (från tidigare än -01) inte hade några bältesmuddar, sen kom "plus" som hade detta. nån annan skillnad har jag inte sett. hur det är nu vet jag inte..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!