Finesse skrev 2010-12-02 21:26:29 följande:
Jag var iaf in på Babyproffsen i Umeå å diskuterade bilbarnstolar.. Har ju fortfarande inte bestämt mig för om det blir en Multi-tech eller Two-way (ja jag vet vad ni i tråden tycker.. men för mig så känns MT mer ombonad och den har ett stödben.. den är ju även nyare än TW vilket kan vara positivt då utvecklingen går framåt)..
Iaf så sa dom till mig: "I den här kan hon sitta tills hon är 4 år.. för sen vänder man den och då kan man höja nackstödet ännu mer och då kan hon sitta där till 8 års åldern.. eller ännu längre.."
Jag blev rätt arg när dom sa just 4 år och förklarade att köper jag den stolen så kommer hon ENDAST sitta bakåtvänd.. och sitta så tills öronen är över kanten ELLER väger 25 kg.. punkt slut typ.. Det spelar ingen som helst roll för mig att man kan vända stolen för mig är den enbart en bakåtvänd stol. Hon tittade på mig som om jag vore dum i huvudet.. Dom kändes inte alls seriösa
Jag tror både modellerna är toppen men jag gillar verkligen möjligheten med att ha barnet bakåtvänt längst i two-wayen
Himla tråkigt dock när försäljare inte har tillräcklig med fakta.
När A var 19 månader och I 1 månad köpte vi two-wayen (min pappa hade bytt bil och kunde inte få plats med dåvarande A.s stol Duoflex) men i affären tyckte gubbfan
på fullaste allvar att A kunde få en bältesstol. Jag hade ingen lust att köpa stol från dom (babyproffsen) men hade lång väg till nästa affär så jag tackade bestämt nej till deras förslag och sa att hon ska sitta bakåtvänd.
Jag måste vara tokig för 5 månader senare köpte jag dessutom två hi-ways till flickorna
Men det var ju för att jag ville ha A i en mer ombonad stol så länge och ha two-wayen sen. Det är ju först senaste året vi har åkt bil regelbundet, innan dess stod stolarna här hemma och jag monterade in dom i olika bilar OM vi skulle åka någonstans. (hade ingen egen bil)