Inlägg från: Queen Of Darkness |Visa alla inlägg
  • Queen Of Darkness

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finesse skrev 2010-12-02 10:22:46 följande:
    Nu har du nog läst lite tokigt, speciellt om du har en hi-way.. det står klart å tydligt i instruktionsboken att det är bättre om bältet kommer lite mer UNDERIFRÅN än ÖVERIFRÅN.. min dotter är snart 3 och har fortfarande hål 2 för att jag tycker inte det ser bra ut när bältet kommer så högt.
    Haha såg precis att jag skrivit fel. Jag har såklart läst så som du säger, hellre underifrån än överifrån. MEN man ska välja hålen som är närmast axlarna.
    Om vi har dom undre hålen och drar åt bältet så sitter hon väldigt ihoptryckt och snett och säger att hon har ont, om vi drar åt så dom ligger precis slätt längst med henns kropp (då känns det dock inte som dom sitter åt hårt) så glider bälterna numera ner över axlarna om hon vrider sig åt något håll. Känns tryggare överifrån då, särskilt eftersom dom är närmre hennes axlar.
    Stora dottern har precis fått byta till översta hålen (hon är 3 år och 7 månader) och hålen går nästan i jämnhöjd med hennes axlar så det passar henne perfekt (tror dock vi borde gjort det tidigare men har missat att hon växt så )
    På tisdag får vi hämta bilen! Så då kan jag bidra med lite bilstolsbilder jag med
    ♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • Queen Of Darkness
    Linastrumpan skrev 2010-12-02 18:45:23 följande:
    Robert Bell är min barnsäkerhetsguru Har har alltid så välformulerade svar och är trots sin bana inom britaxkoncernen väldigt objektiv i sina svar
    Han är min gud
    Jag gillar att han inte bara svarade att det är ok och att jag kan lägga i kataloger, han svarade oxå varför och gav sig verkligen tid till det, åtminstone kändes det så! Han lär få många mejl framöver
    Finesse skrev 2010-12-02 18:46:06 följande:
    Ja alltså.. dom måste ju sitta bra i stolen oxå
    Haha precis Jag gillar hi-way skarpt, för det är relativt lätt att ordna bra med benutrymme. Stora tjejen hade jättebra utrymme i volvon vi har nu, lillatjejen hade dock inget benutrymme alls men hon har hela tiden varit liten så hon har inte behövt det heller, det är först nu när hon är 2 år som fötterna sticker utanför bilstolen typ, fast hon har längre överkropp än underkropp.
  • Queen Of Darkness
    cicci85 skrev 2010-12-02 21:24:23 följande:
    Ang, hur bältet ska ska sitta så står det ju olika till olika Britaxstolar! Till HW står det ju att den ska sitta under och i bruxwn till TW står det att den hellre ska vara över! jag brukar flytta upp när bältet hamnar under axeln så man trycker ner axlarna när man spänner bältet och det riskerar att åka ner på sidorna. Då brukar det hamna mellan axlar och öron när jag flyttar upp det.
    det har jag med sett (har både two-way och hi-way) så jag var lite tveksam. men som du gör har jag nog bestämt mig för att göra. om jag drar åt bältet på dottern så trycks ju axlarna ner och det slutar med att hon sitter väldigt snett och har ont. Så det får bli hålet lite över så man kan spänna bältet ordentligt istället
    Two-wayen använder vi dock bara i nödfall och det var länge sen nu så vet inte hur bältet sitter däri nu men dom gångerna stora tjejen har åkt i den så har bältet kommit ut i jämnhöjd med axlarna. (stolen är tänkt att hon ska börja använda så fort hon växt ur hi-way eller lillebror ska ta över den)
  • Queen Of Darkness
    Finesse skrev 2010-12-02 21:26:29 följande:
    Jag var iaf in på Babyproffsen i Umeå å diskuterade bilbarnstolar.. Har ju fortfarande inte bestämt mig för om det blir en Multi-tech eller Two-way (ja jag vet vad ni i tråden tycker.. men för mig så känns MT mer ombonad och den har ett stödben.. den är ju även nyare än TW vilket kan vara positivt då utvecklingen går framåt)..

Iaf så sa dom till mig: "I den här kan hon sitta tills hon är 4 år.. för sen vänder man den och då kan man höja nackstödet ännu mer och då kan hon sitta där till 8 års åldern.. eller ännu längre.."

Jag blev rätt arg när dom sa just 4 år och förklarade att köper jag den stolen så kommer hon ENDAST sitta bakåtvänd.. och sitta så tills öronen är över kanten ELLER väger 25 kg.. punkt slut typ.. Det spelar ingen som helst roll för mig att man kan vända stolen för mig är den enbart en bakåtvänd stol. Hon tittade på mig som om jag vore dum i huvudet.. Dom kändes inte alls seriösa
    Jag tror både modellerna är toppen men jag gillar verkligen möjligheten med att ha barnet bakåtvänt längst i two-wayen Himla tråkigt dock när försäljare inte har tillräcklig med fakta.
    När A var 19 månader och I 1 månad köpte vi two-wayen (min pappa hade bytt bil och kunde inte få plats med dåvarande A.s stol Duoflex) men i affären tyckte gubbfan Demon på fullaste allvar att A kunde få en bältesstol. Jag hade ingen lust att köpa stol från dom (babyproffsen) men hade lång väg till nästa affär så jag tackade bestämt nej till deras förslag och sa att hon ska sitta bakåtvänd.
    Jag måste vara tokig för 5 månader senare köpte jag dessutom två hi-ways till flickorna Men det var ju för att jag ville ha A i en mer ombonad stol så länge och ha two-wayen sen. Det är ju först senaste året vi har åkt bil regelbundet, innan dess stod stolarna här hemma och jag monterade in dom i olika bilar OM vi skulle åka någonstans. (hade ingen egen bil)
  • Queen Of Darkness

tilläggas ska att Amanda fortfarande sitter i sin hi-way. nu sticker huvudet upp lite så får se när hon växt ur den och byter till two-way.
    men lillebror kommer först i april (då fyller A 4 år) och han ska ju sitta i babyskydd först så tror A hunnit växa ur Hi-wayen innan han ska ha den.

• Queen Of Darkness
    Kina79 skrev 2011-01-17 20:27:29 följande:
    Liten fundering:

När Hi-Way´n ska flyttas bak, så ska den hamna i mitten bak. Jag har ju en Xsara Picasso med tre separata stolar och mittsätet behöver då stå längst bak, för att komma åt att knäppa bältet på sidostolarna.
    Hur hade ni gjort? Hade ni monterat stolen fristående, alltså långt in på sätet, men långt ifrån förar- och passagerarstolen?
    Eller hade ni satt den långt ut på sätet, med mkt onödigt benutrymme men att den då får lite stöd av framförvarande stolar?
    Det är ju ändå bäst att de monteras med lite stöd av framförvarande stolar, eller?

Som sagt, bara lite funderingar såhär på kvällen.....

Jag har en hi-way på mittenplatsen i en xsara picasso och stolen lutar inte mot passagerar- eller förarsäte för stolen sitter precis imellan dom. Har ganska mycket benutrymme för min tvååring (benutrymme hon absolut inte behöver än) och tror inte jag skulle kunna montera stolen längre ut på sätet. Kan det kanske bero på att våra framsäten är olika långt tillbakadragna?
  • Queen Of Darkness
    Kina79 skrev 2011-01-17 20:59:44 följande:
    Jaså ,det blev att ni köpte en Xsara Picasso iaf? Grattis till ett bra köp! (om man bortser från att sätesvärmen fick flipp förra veckan och brände ett stort hål i sätet och ett stort hål genom min jacka, foder och allt. Det slog gnistor nere i sätet)

Vi har framsätena ganska långt framdragna, vi är korta båda två. Så när vi drar bak mittensätet så har vi enormt med utrymme på golvet där bak.
    Finns det något bättre eller sämre, säkrare eller mindre säkert när det gäller monteringen? Eller är det en smaksak om vi vill ha den helt fristående eller närmre framsätena?

Japp det blev en xsara picasso
    Min fästman har sitt säte tillbakadraget hela vägen (han är 1.90) och det andra sätet är framdraget nästan längst fram. Just nu har vi en two-way fram och en hi-way i mitten och hi-wayen nuddar förarsätet men på sidan av det, det lutar alltså inte. Skulle nog kunna luta lite mot den om jag satte bilstolen lite mer åt vänster men nu sitter den som sagt exakt på mitten av mittensätet.
    Enligt bruksanvisningen ska den ju vara "fristående" och bara stödja på stödbenen men enligt Robert Bell ska den monteras så att den oxå lutar mot säte då det ska vara bäst. Anledningen till att det står fristående i bruksanvisningen är för att poängtera ännu mera att den verkligen måste stödja på stödbenet.
    När min stora tjej satt i sin hi-way bredvid lillasyster i baksätet såg jag till så att den oxå stödde mot passagerarsätet, men först efter att jag visste att stödbenet tog all tyngd.
  • Queen Of Darkness

Upptäckte idag när jag möblerade om i bilen att vi får plats med 3 bakåtvända bilbarnstolar i våran bil i baksätet (och skulle kunna få plats med en bakåtvänd i framsätet men då kan bara en vuxen, dvs den som kör följa med ) då har man gott om plats i bilen

• Queen Of Darkness
    Kina79 skrev 2011-02-03 16:05:28 följande:
    Det är bara att inse: Vi har den absolut bästa bilen på marknaden för bilstolar

Det har vi absolut! Nu kan jag ju skaffa ett fjärde barn när kotten i magen har fötts - jag får bara säga till min fästman att han inte får åka med oss xD
  • Queen Of Darkness

en citroen xsara picasso. Stolen som ja satte bakom förarsätet har inget benutrymme alls i princip men det är för att min fästman är 190 och ville ha sitt säte så långt bak som det går, men sen å andra sidan satt min 2 åring med så lite benutrymme tills hon precis hade fyllt 2.

• Queen Of Darkness

När vi pratade med länsförsäkringar om att teckna bilförsäkring hos dom så frågade vi specifikt om bilbarnstolar vid en krock (jag ville vara säker på att vi har en försäkring som byter ut dom). Då fick jag till svar att det inte är bilförsäkringen som täcker detta eftersom bilstolarna är "lösegendom" och därmed BORDE hemförskringen täcka det.. man börjar ju undra om dom har samma regler på LF. Vi har iaf inte försäkrat bilen där utan har någon citroenförsäkring nu.

• Queen Of Darkness

Var inne i en barnaffär för att köpa en kloss till twoway men dom hade ingen sådan på lager längre (hade inte haft på länge) och föreslog att jag kunde använda klossen till hi-way men det får man väl inte? Finns den att beställa på nätet någonstans tro?

• Queen Of Darkness
    norgesessan skrev 2011-02-22 18:01:40 följande:
    Den till hiway liknar inte alls den klossen till two way jag har sätt på bilder här.
    Underrederna är ju inte alls lika..
    Nej precis, den är ju inte likadan men hon menade att det var samma material och tillverkare och hon är väldigt bra på barnsäkerhet i övrigt och är väldigt påläst. Hennes äldsta vände hon när han var 5 och om jag förstod det hela rätt var han över 10 nu så det är ju "lång" tid sen hon insåg att det var viktigt. 
    two-way är ju lätt att få fast som berget och med en kil under lär det ju bli ännu fastare nu när den ska sitta i framsätet på något lutande säte. Men jag vill ju att bilstolen ska vara monterad säker.
  • Queen Of Darkness
    EnStoltMamma skrev 2011-03-04 21:58:13 följande:
    va inne på en barnaffär idag för att kolla efter en sån där kil till sonens Two-Way, hon i kassan sa att dom inte hade några inne men att det gick lika bra med den som hör till Hi.way... Stämmer detta verkligen? dom är ju inte alls lika, provade när vi kom hem och tyckte inte alls det blev bra så fick ta bort den igen.. någon som vet om man kan beställa direkt från britax?
    EXAKT det svaret fick jag oxå från en barnbutik men har inte än provat (mest för att jag inte vet om det är ok). kanske skulle ta och mejla robert bell?
  • Queen Of Darkness

Jag har ett litet problem med mellantjejen som sitter i sin hi-way. Hon är 3 i oktober.
    Fram tills för ett litet tag sedan satt hon jättebra i sin stol men nu har hon börjat hasa sig framåt med rumpan mot spännet så det blir ett luftutrymme bakom rumpan. Hon tycker förmodligen att hon sitter bättre så eftersom knävecken nu kommer i kant med slutet på stolen, sitter hon som hon SKA får hon sitta med väldigt raka ben och hon vill att dom ska hänga nerför kanten. Det kvittar hur hårt jag drar åt bältet för hon är så liten så spännet som kommer upp mellan benen sitter för långt ifrån för att hennes rumpa ska vara "fasttryckt" mot bilstolens rygg.
    Fler som haft detta problemet? Bör jag byta stol till henne? Stora tjejen gjorde aldrig så och satt bra i sin hi-way hela användningstiden (från 2 år till 4år och 2 månader drygt).

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness
    t0va skrev 2011-07-14 23:31:23 följande:
    Det går inte att lägga någon filt i glappet mellan ryggstöd och bilstol så hon inte kan ha benen så jätteböjda? Kanske tom. lägga en ihoprullad handduk under knävecken så de kan bli lite böjda så kanske hon sitter bättre. 
    det låter inte jättesäkert. överväger om hon ska byta stol med storasyster ett tag (storasyster sitter i en two-way) men eftersom hon är så liten (80cm och 10 kg och snart 3 år) känns ju inte det heller optimalt. fast det viktigaste är väl ändå att hon sitter säkert, det känns inte som att hon gör det när hon hasar fram såhär. Bältet hamnar ju lösare runt henne när hon gör det oxå.
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!