• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jat skrev 2010-11-17 09:45:16 följande:
    jag hade en akta graco xtp, den har jag redan sålt

hon är långoch väger över 15 kg. har inga exakta mått..
    hon har overall..
    vi har köpt framåtvända stolar från britax nu.
    Ta av overallen när du sätter in ditt barn i bilen. Åk å köp en britax two-way eller multi-tech.. som dom andra säger så kan inte en 2½ åring vara förstor för en bilbarnstol.. isf måste du ringa expressen och berättade om världens största 2 åring.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

millan09 har jag haft diskussioner med i en annan tråd som jag valde att ta bort.. hon var riktigt otrevlig..

• Finesse
    thecarseatlady skrev 2010-11-17 16:25:24 följande:
    Även denna var bra;
    " target="_blank">

Jag har faktiskt läst om en liten baby som blev "ejected", alltså kastad ur sin bilstol och ur bilen vid en krock, och dog. Vinteroverallen hade dock lämnat kvar i bilstolen...
    ja visst var den bra.. men jag tycker dock det ser ut som att många barn åker åt fel håll å det spelar det ju absolut ingen roll om dom har jacka eller inte på sig kan jag tycka.
  • Finesse

Nu har jag pratat med Tommy Petterson (tror jag han hette) på VTI, i 53 min.. ..

Han kommer att prata med Britax om att ta bort texten om att VTI och NTF rekommenderar framåtvänt åkande från 15, 3 år, från bruksanvisning i multi-tech och two-way. Han är den som godkänt bruksanvisningarna och då stod inte den texten med. Alltså har britax smugit in den. Han tycker att barn ska sitta bakåtvända så länge som det går.. så klart..

Sen ville han att jag ska framhäva plustestade stolar.. Det är dom säkraste stolarna enligt honom.. dom ska alltså vara både E-godkända och plustestade.. VTI får inte ha nån åsikt om nån särskilt stol utan är stolen korrekt monterad så är den säker.. Men dom som är plustestade är alltså lite bättre som jag förstod det.

Dom stolarna jag hittade på ntf om det är besafe izi kid, britax hi-way (upp till 18 kg) och akta graco duologic. Sen hittade jag ingen till stol.. jag tror ntf är lite dåliga på att uppdatera. Man kan plustesta i två olika storlekar upptill 18 kg och upptill 25 kg. Varför hi-way bara är testad upp till 18 kg är enligt Göran på Britax för att det kommer en ny version av hi-way senare å den ska dom plustesta upptill 25 kg, när den kommer vet jag inte.

Varför det finns två olika intervaller är för att skulle dom bara ha upptill 25 kg skulle isofix stolarna inte klara det och han, Tommy på VTI, tycker att bakåtvända isofix stolar är väldigt bra. Dom är säkra att montera, alltså man monterar inte fel.. Tråkigt nog är dom ju bara godkända till 18 kg men det är för att bilarnas fästen inte klarar mer. Hade dom gjort dom på ett annat sätt hade det ju varit kanon bra.

En annan sak som han oxå ville att jag skulle försöka få fram på nätet är att ISOFIX bältestolar INTE är bra. I vissa bilar är dom kanon och i andra en livsfara. Bilens bälte och isofix fästerna är inte symetriska eller vad han sa. I vissa bilar kan det bli så att bilbältet inte kommer rätt då stolen inte går att flytta. Jag är kanske lite dålig på att förklara men alla bilar ser ju olika ut och isofix fästerna sitter på olika ställen.. bilbältet sitter på olika ställen.. Så i den nya ece-rev (nu är det ju ece-rev.44) så kommer han försöka få fram detta.. Att bältestolar med ISOFIX inte är säkra.

Han sa även att i ece-rev. 44 så när man testar med en P10 docka (alltså en docka som är 10 år) så ska stolen flyttas in någon cm å det kan den ju inte göra om den sitter fast med isofix fästerna.

Är det någon som förstår hur jag menar? Annars får ni fråga.. han pratade på väldigt mkt så jag tänkte jag skulle försöka skriva ner det direkt så jag inte glömmer bort det.

Han sa oxå att VTI har kört ett race mot internet shoppar som säljer stolar som är godkända 9-18 kg framåtvända (alltså endast framåtvända) och fått några att sluta sälja stolar Jag kommer att maila länkar till honom om jag hittar nån som håller på med nåt fuffens.. hehe

• Finesse
    norgesessan skrev 2010-11-17 18:41:50 följande:
    Vad bra!!!

Akta gracos belogic är plus supreme eller vad det stod, till 25 kg.  Plus nånting iallafall.

Hoppas stödbenet är längre på nya hiwayen.
    ok den stod inte med på ntf.. men den är ju så ny.. å det är nog den enda som är godkänd till 25 kg tror jag.. för besafe kan ju inte bli plustestade till 25 kg då det inte är E-godkänd för det. För att stolen ska kunna bli plustestad så måste den vara E-godkänd.
  • Finesse
    Joico skrev 2010-11-17 18:43:47 följande:
    Finesse: Wow, applåd!! Spännande o intressant info! Tack för att du delade med dig! Och för att du ringde!
    Den mannen kunde prata iaf.. jag försökte avsluta samtalet flera ggr men han bara pratade på om allt möjligt med bilbarnstolar..

Han sa även att han var arbetsskadad och åkte bakåtvänd så fort han satt i tåg!
  • Finesse
    Miss Lau skrev 2010-11-17 19:31:19 följande:
    Finesse- Vad bra då kan jag sluta vara ledsen över att vi inte får plats med en Kidfix i vår bil då

Men om bältet hamnar rätt borde väl isofixstolar vara bättre eller?
    Ja visst borde den.. han var ändå lite skeptisk till dom stolarna.. jag frågade om dom eftersom vi tänkt oss en kidfix när vi ska vända Ebba.. (tänker i förväg ) Men eftersom man inte vet om man ska åka med nån annan eller köper en ny bil osv så tyckte han inte man skulle köpa nån sån.
    Jempa L skrev 2010-11-17 19:34:32 följande:
    Nu blir jag lite bekymrad eftersom jag har en KidFix i bilen... Hur vet man om den sitter bra eller dåligt? Vet att den i min bil går att ha på vissa platser upp till att barnet är 135 cm eftersom huvudstödet tar emot sidostolpen... Men att det skulle kunna vara en livsfara låter oroväckande minst sagt
    Sitter bältet bra på barnet så sitter den ju bra.. i vissa bilar kunde bältet fara över ansiktet.. bältet ska ju sitta nära halsen men inte på ansiktet typ.. jag har inte använt stolen eller ens testat den i en bil så jag vet ju inte riktigt. Han pratade på väldigt mkt om att bilbältet och isofix fästerna inte är anpassade för varandra..

Isofix är gjord för bakåtvända stolar.. han jag pratade med var en av dom som tagit fram isofix.
  • Finesse
    Sigvard10 skrev 2010-11-17 19:59:07 följande:
    Tack annan Britaxen är alltså godkänd bakåtvänd till 25 kg? för det var en vän som sa till 18 kg bakåtvänd sen framåtvänd till 25 kg så jag blev lite förvirrad eftersom dottern snart väger det o inte är 4 år
    Det som är godkänt till 18 kg är framåtvänd med internselen.. efter 18 kg måste man använda bilens bilbälte..

Men självklart ska man ju inte använda den framåtvänd överhuvudtaget..
  • Finesse

Ni vet baby-design.. dom har ju en massa kassa bilbarnstolar som dom försöker kränga.. jag sa att jag hade mailat med nån å fått otrevliga svar tillbaka.. då frågade han om det var hon i Motala.. jag sa ja kanske.. men jag kom inte på vad företaget hette då.. nu kollade jag sidan.. MOTALA.. så han verkar veta om det där..

• Finesse
    Jempa L skrev 2010-11-17 20:22:35 följande:
    Förstår inte riktigt hur han menar... Jag har ju både Kidfix och Kidplus. Egenligen sitter ju bilbältet exakt likadant på bägge stolarna, bara det att isofix-stolen hålls kvar i sätet med hjälp av isofix-armarna..?
    isf passar stolen i er bil..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!