• Line80

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vi har det väldigt trångt i vår bil som det är nu, jag sitter i mitten på halva skinkan ungefär med bältet på! Nu har vi ju ny bil på gång så det blir inte så här illa länge till men vi åker typ aldrig hela familjen i bilen som det är nu!
    Jag blir lite irriterad på min sambo som påstår att armstödet bak i mitten fungerar som en inbyggd barnstol, bara barnet kommer upp en bit så bältet hamnar rätt, säger han.. Jag vägrar gå med på det och kommer aldrig tillåta den lösningen men ärligt talat visst låter det urdumt?! Vad kan jag komma med för fler argument om det skulle komma på tal igen?

• Line80

Jo men vi har två bältesstolar en rally sport och en kid plus, de är 8 och 5,5 år. Det här va en lösning som sambon tyckte vi kunde utnyttja då vi åker hela familjen eftersom tre barnstolar inte får plats i baksätet (vi har ett babyskydd oxå) och menade på att jag skulle slippa sitta så trångt som jag gör i bak. Men nej detta såg jag absolut inte som en lösning! Idag har vi fixat barnvakt när vi ska iväg och hälsa på några vänner det är den enda lösningen i väntan på nya bilen!

• Line80
    Cecci78 skrev 2010-11-20 17:35:04 följande:
    det går inte få in alla tre stolarna där bak o du där fram? Jag hade absolut låtit dem sitta kvar i sina stolar, det andra låter inte alls ok.
    nej jag gav mej fasen på att få det att funka idag men det va omöjligt
    ♥ Nicole 2002 & Colin 2005 ♥★♥ Seline 100823 ♥
  • Line80
    Kina79 skrev 2010-11-21 18:25:18 följande:
    Jag har bara erfarenhet av den gamla Cosmicen, men i form och utförande kanske det inte skiljer så mkt.
    Iaf, den tar betydligt mer plats i bilen än tex Britax Hi-Way som jag rekommenderar.
    Hi-Way´n sitter småttingar jättebra i och även större barn. har man något små barn kan de sitta i den till 5 års ålder, annars får man köpa en större bakåtvänt som man använder sista tiden (tex Two-Way)

Det man ska gå efter är att bältet hamnar bra på barnet, att barnet sitter bra i stolen och att stolen sitter bra i bilen. Väger barnet mindre är det ingen far om barnet är stadigt i ryggen och sitter bra i stolen.

En bakåtvänd bilstol är säkrare än babyskyddet, så du gör helt rätt i att byta. Min dotter är nu 6 månader, 67,5 cm lång och 7,5 kg tung - hon sitter kanonbra i sin Hi-Way.
    när bytte ni till hiway?
  • Line80
    Line80 skrev 2010-11-21 18:19:47 följande:
    nej jag gav mej fasen på att få det att funka idag men det va omöjligt
    tillägas kan att vi har en volvo s60, som man ju tycker ska klara av tre bilbarnstolar :-O
    men snart har vi en kombi där vi får plats!
  • Line80
    Lantani skrev 2010-11-21 19:31:47 följande:
    Vi har en hi-way och den fick sonen när han var runt 4,5-5 månader.
    Det funkade jättebra. Vet att jag har en bild på honom i den vid den åldern, men hittar inte den just nu! Återkommer ifall jag hittar den
    ja gärna bild har du huvudkudden till? det är väl bäst att ha en när dom e i den åldern tänkte jag?
  • Line80

Nya bilen som vi ska köpa har isofix fästen, då är min undran om vi hellre ska köpa nästa bilbarnstol med sådana fästen, för det är väl säkrare eller är skillnaden med det enbart att man inte kan montera stolen fel??

• Line80

Ok tack för svaren skönt att slippa fundera mer på det

• Line80

Vi ska köpa Honda Accord den har fått bäst i krocktest och har funktionen att man kan koppla ur airbagen fram med en nyckel. Så det är mitt tips ;)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!