• Kina79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Greksmurfen skrev 2010-12-27 20:17:17 följande:
    saken e ju det att lillan måste använda den nu å hi.waen e från 8mån, eftersom dem vi har nu e "krockade", dvs även om ja tror att de inte tog skada så vet vi ju inte 100% så dem ska ju helst inte åka i dem. så tror ja måste fixa ett babyskydd till.

hon e precis 5mån, hur komemr det sig att dem gör vändbara då ?!?hmmm det e ju en djungel....
    cicci85 skrev 2010-12-27 19:06:53 följande:
    Eftersom barnen bör åka bakåtvända tills stolen är urvuxen och man verkligen inte rekommenderar att använda en kombistol framåtvänd så spelar det ingen roll om man köper en för enbart bakåtvänt eller en vändbar. man bör ju ändå bara använda stolen bakåtvänd... Hur gammal är bebisenhon e pre
    Min yngsta är nu 7½ månad och har suttit i Hi-Way´n sen hon var 5½ månad ca. Innan dess satt hon i en Free-Way (Hi-Way´s föregångare) sedan hon var 3 månader. Och innan dess i babyskydd.
    Hi-Way med kil ger mer än tillräcklig lutning i de flesta bilar och bebisen sitter bra i den. Det som är viktigt att prova innan ni köper är så att bältet hamnar bra på henne.

Lycka till
  • Kina79
    KasperSixten skrev 2010-12-31 12:43:30 följande:
    Vi har en skoda oktovia. Är det någon här som vet om man kan fästa bältesrmemmarna längre fram så att inte stolen hela tiden drar sig bakåt?

Jag har en Hi-Way fram i en Xsara Picasso och drar remmarn underifrån, alltså under passagerarstolen. Stolen har inte en chans i världen att flytta sig, om det inte är så att remmarna hlkar ut på sidorna och på så sätt släpper efter lite. Annars kan de ju inte bli längre om ingen grejar med dem.

Även i Volvon drog vi remmarna underifrån och jag har aldrig upplevt att stolen kunnat flytta på sig.
  • Kina79
    Emsingen76 skrev 2011-01-10 06:36:06 följande:
    Är det någon som vet om man kan hitta instruktionsok till Britax Secura på nätet? Förut hade de dem på sin hemsida men inte längre, vad jag kan se, utan man måste beställa dem.

Jag har nämligen problem med grenbandet (kan det heta så?) där spännet sitter. Jag spänner åt det men bara någon dag senare sitter det uppe vid revbenen på sonen som är 8 1/2 månad. Jag funderar på om det kan vara feldraget på något sätt. Förstår ni hur jag menar?
    Det beror säkert på att den lilla svarta plastgrejen saknas. Om du kollar på en ny Hi-Way tex i affären, så borde de kunna hjälpa dig att beställa ett sånt.
  • Kina79
    Emsingen76 skrev 2011-01-10 15:54:52 följande:
    Tack så mycket för svaren angående grenbandet.

Ni nämner alla Hi-way men jag har en Secura men antar att det är samma sak som är fel. Jag får åka till Barnens Hus imorgon och fråga.

Tack!
    Min granne har en Secura och hon fick ett av mina såna plastgrejer när jag skulle kassera min krockade bilstol. Det var det som saknades på hennes
  • Kina79

Vi hade oxå Brio Primo - av den anledningen att det är det babyskydd som tar minst plats (+ att det är lättast vilket ju aldrig är fel).

Vi skulle få in det i baksätet tillsammans med en bältesstol och en bakåtvänd stol och då var det Brio som fick plats.

Så kolla vilket som blir bra i bilen, så att ni får plats

Kan för övrigt tillägga att jag gillade Primon

• Kina79
    Line80 skrev 2011-01-11 20:13:26 följande:
    Det verkar vara flera åf som säljer färgen "Harry" på hiway billigare nu, är ju den stolen vi förmodligen köper om den passar bra i vår bil, men jag vill absolut inte ha den färgen men är rätt övertygad om att mannen kommer vara envis å vilja köpa den för att den är billigare! Hur gör man i en sån situation tro?
    Jag hade Harry innan vi krockade och jag måste säga att den faktiskt inte är så ful när den väl sitter i bilen.
    Jag gillade inte heller den, men samtidigt bär det mig emot att köpa en snygg färg för 700 kr mer - de pengarna lägger jag hellre på nåt roligare.

Och som sagt, den var helt ok när den satt i bilen
  • Kina79
    älskarlivet81 skrev 2011-01-12 10:09:09 följande:
    Vi har varken tagit den billigaste eller köpt begagnat.. Vi köpte en britax hi-way när babyproffsen hade erbjudande, men då blev det ju den "fula" färgen Harry.. 
    Det gjorde vi med och för de pengarna som vi fick den billigare genom att välja Harry, så passade vi på att vara på leklandet den dagen, intreäde + mat +fika
  • Kina79

Liten fundering:

När Hi-Way´n ska flyttas bak, så ska den hamna i mitten bak. Jag har ju en Xsara Picasso med tre separata stolar och mittsätet behöver då stå längst bak, för att komma åt att knäppa bältet på sidostolarna.
    Hur hade ni gjort? Hade ni monterat stolen fristående, alltså långt in på sätet, men långt ifrån förar- och passagerarstolen?
    Eller hade ni satt den långt ut på sätet, med mkt onödigt benutrymme men att den då får lite stöd av framförvarande stolar?
    Det är ju ändå bäst att de monteras med lite stöd av framförvarande stolar, eller?

Som sagt, bara lite funderingar såhär på kvällen.....

• Kina79
    Queen Of Darkness skrev 2011-01-17 20:54:25 följande:
    Jag har en hi-way på mittenplatsen i en xsara picasso och stolen lutar inte mot passagerar- eller förarsäte för stolen sitter precis imellan dom. Har ganska mycket benutrymme för min tvååring (benutrymme hon absolut inte behöver än) och tror inte jag skulle kunna montera stolen längre ut på sätet. Kan det kanske bero på att våra framsäten är olika långt tillbakadragna?
    Jaså ,det blev att ni köpte en Xsara Picasso iaf? Grattis till ett bra köp! (om man bortser från att sätesvärmen fick flipp förra veckan och brände ett stort hål i sätet och ett stort hål genom min jacka, foder och allt. Det slog gnistor nere i sätet)

Vi har framsätena ganska långt framdragna, vi är korta båda två. Så när vi drar bak mittensätet så har vi enormt med utrymme på golvet där bak.
    Finns det något bättre eller sämre, säkrare eller mindre säkert när det gäller monteringen? Eller är det en smaksak om vi vill ha den helt fristående eller närmre framsätena?

• Kina79
    thecarseatlady skrev 2011-01-17 21:33:04 följande:
    Det är säkrare med en stol som lutar mot inredningen än med en stol som står fristående. Så om det bara går skulle jag lägga den att luta mot sätena. Men inte om det betyder att den då hamnar så långt ut på sätet att det känns rangligt förstås.
    Tackar för svar
     Jag får se när det är dags om det går att få den så nära framstolarna som möjligt utan att det blir föör långt ut på sätet.
    Ska ha henne bak i helgen ev för då ska vi åka till mina föräldrar och jag blir rätt åksjuk när jag sitter bak + att jag tycker det är trevligare att umgås o prata med min man när vi åker längre

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!