• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

En isofix stol som är godkänd till 25 kg, jag blir imponerad först till 18 kg med isofix å sen 25 med bilensbälte...

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Jempa L skrev 2011-06-17 22:10:45 följande:
    Har du fått något svar? Jag skulle gärna vilja veta anledningen till varför han avrådde från Isofix!
    Nej lägger upp det så fort jag får ett.. han kanske har semester?

Googlade och fann dock detta om isofix.. pdf fil därför kan jag inte länka..

I samband med arbetet med nytt reglemente för ISOFIX har det även blivit möjligt att väckafrågan om en höjning av viktgränsen för sådana skydd. ISOFIX är egentligen dimensioneratför ett barn på 22 kg och en bilbarnstol på 15 kg. ISOFIX-stolar finns däremot bara godkändaför barn upp till 18 kg. Missuppfattningen att ISOFIX-fästen bara klarar av skydd upp till18 kg är därför vanlig, men i själva verket handlar det om att det är en effekt av införandet iECE och begränsningen till grupp 1. Egentligen borde ISOFIX kunna maximeras för ensammanlagd vikt på barn och bilbarnstol upp till 37 kg. Frågan om hur detta ska hanterasdiskuteras nu, även internationellt. 
  • Finesse

Hittade mitt gamla inlägg om det:

En annan sak som han oxå ville att jag skulle försöka få fram på nätet är att ISOFIX bältestolar INTE är bra. I vissa bilar är dom kanon och i andra en livsfara. Bilens bälte och isofix fästerna är inte symetriska eller vad han sa. I vissa bilar kan det bli så att bilbältet inte kommer rätt då stolen inte går att flytta. Jag är kanske lite dålig på att förklara men alla bilar ser ju olika ut och isofix fästerna sitter på olika ställen.. bilbältet sitter på olika ställen.. Så i den nya ece-rev (nu är det ju ece-rev.44) så kommer han försöka få fram detta.. Att bältestolar med ISOFIX inte är säkra.

Han sa även att i ece-rev. 44 så när man testar med en P10 docka (alltså en docka som är 10 år) så ska stolen flyttas in någon cm å det kan den ju inte göra om den sitter fast med isofix fästerna. 

• Finesse
    t0va skrev 2011-06-21 21:41:21 följande:
    skitdåligt av dem. Hoppas ingen är så dum att de köper en sån sak. 

En helt annan sak, kollade på tv om inslaget där en 4åring blev utlämnad av Ikeas personal i leklandet utan att hennes föräldrar hade komit och hämtat. Föräldrarna står och säger att det är fruktansvärt att man inte kan lita på IKEA att deras dyrbaraste "ägodel" kunde ha skadats osv. Så visar tv hur de sätter in barnet i bilen på en kudde... utan rygg... en fyraåring. När man vet vad som kan hända så känns det inte alls bra. Men förhoppningsvis är det okunskap även om man inte ska skylla på sånt. 
    Fast ärligt talat.. jag tror inte dom kan bry sig så mkt.. jag skulle själv ALDRIG ens lämna min dotter på ett sånt ställe.. det är ju ingen som har någon som helst utbildning där.. nä ska man ha med sig barnen får dom väl följa med in på IKEA.. eller så lämnar man dom hemma.
  • Finesse

Jag skulle iaf aldrig lämna in mitt barn på nåt sånt ställe men alla gör ju som dom vill. Min dotter är extremt blyg så hon skulle nog inte klara av att vara där själv. Min syster jobbar på Ica maxi och brukar vara där inne och hon har ingen som helst utbildning.

• Finesse

Nä men han är pappa. Många är 20 på Ica maxi och har ingen som helst aning vad man gör med barn. Men jag lämnar ju inte mitt barn på dagis heller om jag inte måste.

• Finesse
    straw2008 skrev 2011-06-29 10:22:12 följande:
    Vi har en two way till vår snart 3 åriga son, han åker frammåt i den. Vi provade att sätta den bakåt men det gick bara inte (saab 9-5). HAr en hi way till dottern o den kan sonen absolut inte heller åka i, han är ca 90 lång o väger 14 kg.
    Min dotter väger nästan 17 kg och är ca. 101 cm lång hon sitter BAKÅTVÄND i en britax twoway i en saab 9-5a.. funkar hur bra som helst och hon kan säkert sitta så i 2 år till!
  • Finesse

Ebbas kusin som är 4 år och frågar om allt frågade Patrik varför Ebba satt i en sån stol (alltså bakåtvänd) och Patrik svarade bara att hon gör det.. jag skulle sagt att jamen det är ju så man ska sitta eller nåt liknande.. svägerskan har vänt dom vid 3 år.. nu vände hon dottern oxå som är ett huvud kortare än Ebba... 

• Finesse

Från vilket år är den lilarosa stolen från Akta? Har försökt hitta en bild.. men nej.. vet inte ens vad stolen heter.. 

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!