• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-07-28 22:32:18 följande:
    Får det stå så i bruksanvisningen då? Om det inte har testats?
    Bra fråga. Jag frågar Robert!
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-07-28 22:32:18 följande:
    Får det stå så i bruksanvisningen då? Om det inte har testats?
    Bell svarade att "Britax har egna testbanor och har säkert testat produkten monterad i en bakåtvänd passagerarstol. Men det finns inget sagt om standarden om hur man ska göra sådana prov"

Han skiver också att fempunktsbälte är nog att föredra i extrema sidokrockar eller om man voltar. Att montera t.ex Two-way som framåtvänd stol på ett bakåtvänt bilsäte ger en rätt bra lösning.
    Han tror att man nog får en lika bra lösning, om man väger samman allt, oavsett om man väljer en bältesstol placerad på ett bakåtvänt bilsäte eller en "riktig" bakåtvänd bilbarnstol. Men man ska ju förstås inte placera barn under 15kg i en bältesstol och inte heller under 4års åldern. Bilens bälte måste ju sitta bra, annars är det meningslöst!
    Är det en minibuss så kan man vara lugn, handlar det däremot om husbilar så är det lite mer tveksamt. I en minibuss testas bakåtvända säten som en del av bilens konstruktion, det gör de inte i en husbil.
  • Joico
    Vombell skrev 2011-07-29 12:20:10 följande:
    Var detta alltså riktat till mig? då är det ok alltså om jag förstår det rätt? tack så mycket för hjälpen!
    Ptja, rent allmänt egentligen (jag och norgesessan diskuterade ju saken efter din fråga. britax kid plus är ju godkänd för just den sortens montering men det ska ju, vad jag vet, inte vara testat så därför mailade jag robert och frågade hur det kunde vara godkänt). Men ja, det är alltså helt OK att göra så. Sålänge barnet väger minst 15kg, är minst 4år och bältet hamnar korrekt och du är säker på att barnet inte tar sig ur bältet, sätter bältet under armen, knäpper lös sig osv.

Det finns inga regler för hur en bältesstol ska krocktestas på ett bakåtvänt säte, men Britax har iaf gjort det på nåt sätt. 
  • Joico
    Lunaluna skrev 2011-07-31 22:50:48 följande:
    Hej! Jag skulle behöva tips på en ny stol till sonen. Han är nu ett och behöver byta från sitt babyskydd. Vi har haft en med isofix och skulle gärna ha en sån igen. problemet är att stolen måste stå i baksätet, bakom passagerarstolen. Vi har provat en väns stol vilken funkat för sonen. Men sambon får inte plats då. Stolen tar för stor plats. Finns det nån med tips på stol som kan funka?
    Det finns dessvärre inte så mycket bakåtvända Isofix-stolar efter babyskyddet. Nackdelen är dessutom att de bara är godkända till 18kg.
    Akta har sin Duologic 2. BeSafe har Isofix X3.

Nu står det still, men jag tror nästan inte att det finns nå fler. Känner på mig att det kanske är en till men är osäker. Nån får rätta mig om jag har fel. 
  • Joico
    Takhiza skrev 2011-08-01 23:08:22 följande:
    Ja precis det är så jag känner också! Tanken på att sätta honom frammåt känns avskyvärdt. Speciellt när man hör och ser vad som kan hända. Nära vän arbetar som brandman och han säger det att de som klarar sig bäst är barnen!

Ska kolla upp det där med two way. Vad är det för märke? Någon som kan länka till en?

Lillebror sitter i en.. ehm. Dålig koll! Hyr stol av IF. Storebror sitter i en Acta Graco stol. Tror lillebror har en Britax
    Two-way är av märket Britax. Det är den största bakåtvända stolen på marknaden, dvs. den går att använda längst. Har barnet vuxit ur den så är det som det är, i stort sett. Den har längst rygg, vid och rymlig samt godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser.

http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/two-way

Såvitt jag vet så kör IF med Besafe, kan det stämma? 
  • Joico
    stor grön drake skrev 2011-08-02 21:00:38 följande:
    kan/ska man montera en isofix-stol utan underförankringsband?
    En Isofix-stol monteras utan underförakringsband.
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-08-04 11:03:42 följande:
    Är det någon som har en duoflex som kan kolla upp hur den monteras framåtvänd fast barnet ska sitta i internbälterna? (Gäller bakåtvänd säte i en husbil)
    Duoflex är inte godkänd för att användas framåtvänt med internbälten. Duoflex får endast användas med bilens eget bälte. Internbältet måste tas bort!
  • Joico
    norgesessan skrev 2011-08-04 11:13:56 följande:
    Men ingen akta graco stol är då godkänt för det? Cosmicen har öppningar i ryggen för framåtvänd monterande dock. Sån som two way har.

Så duoflex har inga öppningar som man kan dra bältet genom?
    Inte vad jag vet. Cosmicen är inte heller godkänd för det.

Jag vet inte om den har några öppningar för det, det borde den inte ha. Möjligt att den har några som kan antas ska användas för det, precis som Freeway (den är superlätt att montera framåtvänd).
    Oavsett om det finns öppningar som anses kunna fungera för att montera framåtvänt så är den inte godkänd för det. 
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-08-04 12:38:46 följande:
    Jag skulle nog sätta stolen framåtvänt, sätta på internbältena och sen på med bilens bälte ovanpå. För en duoflex kan bara sättas fast så framåntvänt.
    Så får man absolut inte göra! Det bryter mot ECE-standarden. Man måste kunna knäppa loss barnet med endast en knapptryckning. Det är jätteviktigt vid t.ex brand, om man kör ner i vattnet...

Nu tycker jag att ni börjar hitta på lite egna monteringar här. Brukar vi inte vara ganska noga med att bilbarnstolar ska monteras rätt?!  Obestämd
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!