• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tror du inte att han syftade på att det är ok enligt lag att sitta utan stol i taxi? Enda kravet är att barnet ska bältas och sitta i baksätet.

Ang. barn i framåtvända stolar. I vr bils bruksanvisning står det att man hälst ska ha bilbarnstolar bak, om man behöver ha den i framsätet ska framsätet stå så långt bak som det går.
    Fans bara bild på framåtvånd stol.
    (airbagvarningen var som vanlig med bakåtvänd)

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Idag är det bakåtvänd dagen!! Ni som finns på min vänlista på Facebook, har lagt ut en länk till en norsk infofilm från youtube där han säger att barnet ska sitta bakåt så länge det går, och att hans son satt bakåt till 5 år utan problem.

• norgesessan

Hade också cosmic, men är inte så förtjust i att bältet inte träs genom hål i sitsen, bara via pinnarna. Har den gamla varianten med löst stödben, och då kunde den inte stå i sätet längre än 11 kg. Det blev ju dårligt med benplats när det stod i sätet med. Och när den stod utanfär sätet (längre bak) tog den allt för mycket plats jamförd med andra stolar.
    Min lilla 2 åring har tagit över sin brors multitech nu, och han har tagit över en two way. Tycker mycket mer om multitechen än cosmicen.

• norgesessan

Börja nere vid låren så blir det rätt. När Emil spände sig själv fick han ibland hjälp eftersom dom tvinnade sig.

• norgesessan

Lilltussa, har inte haft problem med att axelsmuddbanden har stört axelbanden...Men så irriterande dom är...

• norgesessan

Vi hade autobaby 1, med bara bilbältet, den har suttit bra, inte hoppat iallafall.

Idag har vi sätt många småbarn som har varit lösa/suttit fel i bilen. Värsta var en liten flicka, 1.5 kanske, dom hade ett babyskydd i mitten (tillochmed bakåtvänd( som hom STOD i!!

Såg också en bild på facebook som var menad som en gullig bild eftersom barnen hade somnat i bilen. Dom små (4 och 9) satt på kuddar, båda hade glidit ur axelbälterna, brevid satt en tjej som är 18 med axelbältet under bröstet....
    Och kommentarerna är bara "gulligt" och sånt...

• norgesessan

Läste fel om autobabyn, trodde den var monterat med bältet.

• norgesessan

Det kom ut ett nytt bilstolstest i Norge nu, men varken two way eller multitech var med. Kid+ fick bra poeng. Cybex bäst av bältesstolarna.

Tycker det är så tråkigt att alla stolar inte testas bakåtvänt.Går den att vända testas den bara på det sämsta alternativet, framåtvänd....

Sen tar användarvänlighet upp så mycket plats, så framåtvända stolar fr ju högre poeng eftersom dom är lätta att montera.

• norgesessan

Cecci, nej, detta hittade jag idag bara norrmän som får läsa dock. Min syster läste den för mig.

• norgesessan

JMW, bältesstolen hon syftade på fungerar så bäde sidoskyddet och nackstödet höjs, inte bara nackstädet. I våran Kid+ är dock sidoskyddet såpass högt att det tar lång tid innan nackstödet når ovanför.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!