• yes79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

t0va skrev 2011-01-14 01:03:23 följande:
    Britax kudden är det, maxi-cosi har tydligen inget huvudstöd, men de har solskydd och lekbord, får väl se om det är något som behövs. Rent spontant så saknar jag solskydd även om man kan ha det på fönstrena. 
    Vi har ett extra huvudstöd i mobin som det står maxi cosi på så det finns :)
  • yes79
    Line80 skrev 2011-01-14 10:22:33 följande:
    Maxi cosi kudden ser ju precis ut som den andra från britax eller?!
    jo skulle ju tro att de är rätt lika även om jag aldrig sett britax-stödet live, det spelar nog ingen roll vilket man har, de verkar ju passa de flesta stolarGlad
  • yes79
    t0va skrev 2011-01-28 15:52:16 följande:
    nej ingen av oss har fått stroke, jag hittade en manual från 2007-03-16 och där står det som du säger, men i min står det tvärt om. Först benet, sen banden och sist bältet. Står inget datum på min manual men stolen kom från tillverkaren idag så den borde ju vara senast uppdaterat. Ska ta och maila dem och fråga varför det är tvärt om nu. 
    Så står det i vår instruktionsbok också, vi köpte den i höstas. Jag vet inte i vilken ordning jag gjorde allt men Mobin sitter åt hårt går inte att rubba knappt...
  • yes79
    Nifelheim skrev 2011-02-13 08:09:08 följande:
    Om ni skulle välja mellan Britax Hi-way och Maxi cosi (mobi heter den va?) till ett litet barn, vad skulle ni välja då? Finns det några klara fördelar med Britaxen jämfört med maxi-cosi?
    Vi är jättenöjda med Mobin, den sitter som sten i vår bil och dottern 10 månader sitter bra.

Hi-wayen hade för kort stödben för att passa vår bil. Dock hade jag gärna valt Hi-way om den passat bilen då den är godkänd från 0 kg och vi kunde ha bytt från babyskyddet tidigare. Hi-wayen är billigare också!

Mobin är från 9 kg, vår dotter dock har suttit i den i flera månader nu, sedan hon vägde 7,5-8 kg ungefär, men hon väger fortfarande inte 9 kg, men det viktigaste fick vi höra är att hon sitter bra med bältet i stolen och det var ok från 7 kg.

Jag gillar Mobin starkt och tror hon kommer kunna sitta i den till 4-5 år då hon inte är så jättestor eller lång av sig, inte hittills i alla fall, den har mycket benutrymme i vår bil, men passagerarsätet går förlorat för alla långa personer då den tar plats i bakstätet. Men det är enda nackdelen enligt mig att den tar stor plats!

Det är ju bra stolar båda två, det viktigaste är det väl att de sitter bra i just din bil och passar barnet bra!
  • yes79
    MammaHela skrev 2011-02-15 11:50:32 följande:
    och hade dotter följt sin kurva hade hon vägt 13 kg vid 3 års ålder, inte 18
    Fast det beror ju på barnet, min dotter 10 månader väger bara något mer än mig och är precis lika lång som jag var i hennes ålder och jag vägde inte 18 kg förrän jag var 6 år så jag räknar också lite med att hon inte kommer bli så stor så snabbt, fast man kan ju ha fel förstås, rätt svårt att förutspå!!

Det verkar ju väldigt smidigt med iso-fix!
  • yes79
    tinis77 skrev 2011-02-26 13:05:09 följande:
    Dottern vägde runt 5 kg när hon började använda sin. Skulle vi vänta till 9 kg så hade hon inte kunnat ha den än, hon väger 8,5 nu 13 månader gammal..
    Det måste ju vara ok att börja använda stolorna innan 9 kg, alla barn väger ju inte det så tidigt direkt. Vi har ju använt Mobin som är godkänd från 9 kg i flera månader nu och dottern väger inte 9 kg än vid snart 11 månader och babyskyddet är ju urväxt för länge sedan...
  • yes79
    myran82 skrev 2011-03-09 10:21:31 följande:
    Jag minns när jag var liten och åkte med min faster i bilen. Ofta fick jag och min kusin sitta på en sån här: www.blocket.se/blekinge/Dubbel_bilkudde__2bar...
    men det allra roligaste var när vi satt i bagaget på en sån här: www.blocket.se/blekinge/Extrasate_Volvo_745_9...
    En sådan där dubbelkudde eller två hade vi i "lilla" skolbussen i lågstadiet, tror inte vi hade det till lekis, men senare skulle vi alla sitta på kuddar, kanske runt 86-87.
  • yes79
    mjuik skrev 2011-03-20 22:33:14 följande:
    Då är frågan hur nära i vikt man ska vara. Gränserna måste väl finnas av någon anledning?

Hon är 65 cm och väger strax över 5 kilo nu.
    På Babyproffsen sade de att det var OK att använda Maxi Cosi Mobi från 7 kg så det körde jag på, min dotter är 11,5 månader och väger nog nu kanske 9 kg (vid 11 månader var hon nära) men har suttit i den från från 7,5 kg ungefär! Att vi valde den före Hi-way var också pga av att Hi-way inte passade i vår bil!

Nya Hi-way 2 är ju plustestad till 25 kg också, den håller ju måttet i säkerhet trots att den är enklare i modellen än en del andra stolar!
  • yes79
    mjuik skrev 2011-03-22 11:14:43 följande:
    Nu har vi varit och provsuttit i affären och provställt stolarna i bilen.
    Båda tar ohygglig plats i bilen så vad det gäller det spelar det inte så stor roll vilken det blir.

Jag tyckte att dottern satt mycket bättre i izi kid x3 än i hi-wayen. Han i affären tyckte att jag skulle tänka på framtiden och om hur hon sitter om två år. Är det logiskt att tänka så? Jag tycker det känns konstigt att välja bort stolen hon sitter bäst i nu med motiveringen att hon kanske sitter bättre i den andra om två år.
    Ska man inte välja den som är bäst nu?

Sen är det det där med att den ena är godkänd till 18 kilo och den andra till 25.

Det är inte enkelt det här.
    Om pengarna inte är ett problem och du är villig att köpa ännu en bakåtvänd stol som är större och godkänd till 25 kg om exempelvis Besafes är urvuxen vid 3 års ålder så ser jag inget problem med att välja en stol som bara är godkänd till 18 kg. Själv vägde jag inte 18 kg förrän jag var 6 år, så det går ju inte att jämnföra i förväg med andra barn heller om du har ett litet barn. Som du säger själv du vet ju inte nu hur hon kommer sitta i stolen om 2 år!

Du ska ju inte köpa en stol som du inte alls gillar tycker jag!
  • yes79
    Finesse skrev 2011-05-19 21:53:42 följande:
    Han är ju stor.. nästan 7 kg och 64 cm lång.. lika stor som storasyster var vid 5-6 månader.. han drar 68 på kläder Och blir 3 månader om en vecka
    Min dotter skrek också konstant i babyskyddet sista tiden innan vi bytte till Mobin och sedan blev det mycket bättre även om hon inte älskar att åka bil.

Hon var ju äldre än din son men var ungefär i den storleken när vi bytte, mellan 7-8 kg och ca 65 cm lång och brio primon såg ju verkligen ut som den började bli trång då, det är ju en liten stol.
  • yes79
    Finesse skrev 2011-05-19 22:16:30 följande:
    Men han har skrikit som en stucken gris ända från början.. han hatar verkligen att åka bil och vagn för den delen.. han åker bara vagn om han är trött å ska sova det går inte lägga ner honom om han inte vill sova å det är samma sak med babyskyddet så jag vet egentligen inte om det blir bättre med hi.wayen..

Hoppas det blir bättre när ni byter bilbarnstol, vår dotter har också skrikigt mycket vid främst bilåkning men även vagnåkning i perioder.

Vi bytte till sittdelen i vagnen vid ungefär 5 månader, efter ca en månads konstant skrikande när vi ens närmade oss vagnen, sedan dess har hon först nu vid 1 års ålder gått med på att ligga och sova i vagnen ibland, men att ligga ner i vagnen var inte hennes grej, hon vill sitta upp och se på allt roligt ute i världen.
  • yes79

Annnan: vet du om Britax Hi-way passar i baksätet på Citroen C3, tyckte jag läste någon gång att du hade haft en sådan bil. Vi funderar på att köpa en extrastol till min mammas bil och jag kollade också Two-way med den kändes för stor för dottern på 14 månader! De har rea nu på Babyproffsen och hon hinner inte åka hit i helgen då hon jobbar!

• yes79
    Joico skrev 2011-05-27 15:37:02 följande:
    Jag har haft en sån, ja
    Jag har inte provat med en Hi-way men det borde funka bra rent utrymmesmässigt, åtminstonde i framsätet. Har hon en switch till krockkudden?
    Jag brukade ha Duoflex i framsätet och baksätet. Stod den i baksätet kunde man inte sitta fram dock. Men stod den i framsätet så satt den perfekt, barnet hade bra med plats och man kunde sitta bak.

Two-wayen har jag för mig att jag inte kunde få en bra montering i framsätet med... den vickade (men det är möjligt att jag hade kunnat få till en bra montering om jag hade försökt mer). Jag hade nog den i baksätet en gång och det funkade bra. 

Kan du inte låna din mammas bil och åka dit så ni kan prova?

JO det är väl bäst att prova helt enkelt för säkehets skull, men det är 5 mil så att hämta bilen känns för långt, tror vi väntar tills hon kan komma helt enkelt, det kommer ju säkert fler reor också, tills dess kan vi bara byta bil om hon ska köra med dottern Glad.
  • yes79
    cicci85 skrev 2011-05-30 11:49:35 följande:
    Nån som läst bilbarnstolstestet i senaste Råd&Rön? Kollade lite snabbt på det igår men de hade ju bara testat BeSafe Izi kid 3 och AG BeLogic, tre babyskydd som hade fått högre säkerhetspoöng än de fasta bakåtvända... Tråkigt att de inte testade fler stolar tycker jag! Ska kolla lite nogrannare i tidningen i kväll, har den på jobbet.
    Jag läste lite snabbt på nätet nu, det var ju bara 2 babyskydd (MED OCH UTAN BAS) och 2 bakåtvända bilbarnstolar som testats, endast de som är nya på marknaden. Belogic fick dåligt betyg p.g.a. kemikalieinnehåll enligt Råd och röns test.
  • yes79
    t0va skrev 2011-07-08 19:05:17 följande:
    Nu blir jag lite mer förvirrad än vanligt. Jag mailade maxi cosi och frågade när vi köpte stolen om hur selen skulle sitta eftersom vi ville byta stol så tidigt som det gick och fick svaret att öppningarna för selen inte får vara över axlarna, men nu när jag kollar manualen så står det.
    "Mindre barn ska ha selen genom de understa öppningarna, för större barn används de övre öppningarna. Öppningarna i mitten används för mellanstora barn, men se till att öppningarna inte ligger lägre än barnets axlar."
    Det betyder att vi jättesnart får flytta till översta läget, verkar ju helknas sonen är bara 11 månader. Är han jättelång i överkroppen då. ca 76cm totalt. Mellan varje hack är det ca 4cm det är ju inte mycket ifall han ska fortsätta växa som han gjort. Blev 5cm på 2månader nu när vi mätte till 10månader.
    Sambon har fått jobb nu också så det lutar åt att vi kan spara ihop till en ny stol, funderar på hi-way eller two-way men om han nu har så lång överkropp så kanske two-way är lämpligare som extrastol eller vad tror ni? 
    Min dotter börjar också växa, hon är 15 månader nu och vi måste nog också byta till nästa hål till selen snart! Hon är inte så lång, bara 73 cm, men vi kör mest 80 och 86 i storlek nu, bara några få saker i 74 passar fortfarande, absolut inte byxor! Men hon väger äntligen 9,5 kg så hon passar för Mobins viktgräns NU Flört
    Finesse skrev 2011-07-08 22:46:23 följande:
    Min dotter är 3,5 år och har 110 på dom flesta kläderna.. dock nu i sommar har hon 98/104 eftersom då gör det inget att dom sitter tajt Men hon har oxå fortfarande bebismössor.. har 48 runt huvudet.. sonen har 43,5 redan nu..
    Min tjej måste ha stort huvud, hon har 48 runt huvudet redan och är 2 år yngre än din tjej! Glad
  • yes79

Jag satte Hi-way (vår extrastol) i mitten på svärisarnas Ford Focus kombi långt in på sätet då dottern inte behöver benplats ännu, och då kunde förarstolen skjutas långt bak, längre än svärfar behövde för att köra och det gick även bra för maken som är stor att sitta utan problem i passagerarsätet, dock var det lite trångt att sitta 2 bak på varsin sida av stolen, men det fungerade!

Vi fick stolen att sitta jättebra och hårt fast!  

• yes79

Nu har jag testat lite olika kombinationer i baksätet av Britax Hi-way 2 och Maxi Cosi Mobi i olika bilar under semestern, och i vår bil passar Mobi bäst, det tar mig mycket längre tid att få fast Hi-wayen bra även om det går! Men i mammas Citroën C3 och i svärisarnas Ford Focus kombi är det jättelätt att fästa Hi-wayen bra och hårt!

Mobin är min favorit, fast Hi-wayen tar ju mindre plats i bilen, speciellt när man har ett litet barn som inte behöver benutrymme! Det är ju inget problem så länge man bara har ett barn där bak med Mobin, men om man vet att man ska ha fler barn tätt som alla ska sitta i bilen så skulle jag nog välja den mindre bilstolen, men själv har jag inga planer på syskon just nu, har ju ett 15-månaders skrikmonster, ett väldigt söt sådant! Flört

Men jag ska inte klaga, i helgen åkte vi en tur i ganska många timmar och hon satt i Hi-wayen och var hur snäll som helst i timmar, hon sov inte så mycket men var nöjd ändå. Idag har hon också suttit i bilstolen inomhus på golvet och vart toknöjd, hon bara satt där och försökte sätta på sig bältet!

• yes79

Vi åkte bärgningbil en kort sträcka en gång för länge sedan, vi var 4 vuxna i bilen, 3 av oss satt i bilen på bärgningsbilen i färdriktning och 1 fick åka med föraren inne i bärgningsbilen!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!