• Kina79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Agnes har nu bytt från Free-Way till Hi-Way och nu blir jag osäker på vilket hack bältet ska vara i. Om jag har det på nedersta så är det precis under axlarna. Höjer jag ett snäpp, så blir det en bra bit över axlarna. Vilket är bäst? Ska man byta direkt när det kommer underifrån, även om det är yttepyttelite?

• Kina79
    våratlillaliv skrev 2010-11-21 18:18:08 följande:
    Jag behöver hjälp med att välja bilstol till killen. Han är snart 5 månader och väger 8,2 kg och är 68 cm lång.
    Jag har kikat på en akta graco cosmic S och deras nya belogic, och skulle behöva lite info om stolarna och gärna höra om erfarenheter om dem, tar gärna emot förslag på andra stolar också!
    Sen undrar jag det står ifrån 9 månader - 4/5 år, 9-25kg. Ska man gå efter åldern eller efter kilon?
    Tycker han inte alls verkar sitta bra i sitt babyskydd han har nu. =/ 

Jag har bara erfarenhet av den gamla Cosmicen, men i form och utförande kanske det inte skiljer så mkt.
    Iaf, den tar betydligt mer plats i bilen än tex Britax Hi-Way som jag rekommenderar.
    Hi-Way´n sitter småttingar jättebra i och även större barn. har man något små barn kan de sitta i den till 5 års ålder, annars får man köpa en större bakåtvänt som man använder sista tiden (tex Two-Way)

Det man ska gå efter är att bältet hamnar bra på barnet, att barnet sitter bra i stolen och att stolen sitter bra i bilen. Väger barnet mindre är det ingen far om barnet är stadigt i ryggen och sitter bra i stolen.

En bakåtvänd bilstol är säkrare än babyskyddet, så du gör helt rätt i att byta. Min dotter är nu 6 månader, 67,5 cm lång och 7,5 kg tung - hon sitter kanonbra i sin Hi-Way.
  • Kina79
    Line80 skrev 2010-11-21 19:22:57 följande:
    när bytte ni till hiway?
    Vi bytte till Free-Way när lillan var 3 månader. Men sen krockade vi för en månad sen och sedan dess sitter hon i en Hi-Way.
    Jag har ingen huvudkudde till.

Jag har den inte lutad så mkt som det går, inte på långa vägar. Lillan sitter mer upprätt än vad min lata 4½ åring gör
    Lillan hatar allt vad bakåtlutat ("laid back") heter

Så därför tror jag att även ett mindre något mer ostabilt barn skulle sitta kanon i den.
  • Kina79
    Joico skrev 2010-11-29 22:40:53 följande:

Nån här som hört att man inte får ha en bilstol utan stödben (alltså som lutar mot sätet framför) om det finns sidokrockkudde?

Har aldrig hört nåt om det. Det brukar stå nåt om sidokrock-kuddar i bruksanvisningen till bilstolen, åtminstone stod det i en bruksanvisning till RallySporten.
  • Kina79

Här är jag Solig
    Ja, ni minns helt rätt, vi köpte Xsara Picasson av min föräldrar.
    Nu har vi Agnes fram och Ellen bakom Där har vi precis som du fick tips om lagt telefonkataloger i facket, fick det tipset av en kompis som frågat om det

• Kina79

När Ellen sen sitter framåtvänd, kommer Agnes att flyttas bak till mitten, med en<storasysterpå var sida. Då kan vi använda båda facken igen

• Kina79
    Annamamma 83 skrev 2010-12-07 21:01:37 följande:
    Någon som har tips på en bilstol?
    Vi har en Akta graco cosmic nu. Supernöjda med den , MEN
    Jag skulle vilja ha en som kanske tar lite mindre plats.
    Varav en på bilkudde, en i cosmic o en i babyskydd.
    Nu är de dags o byta ut babyskyddet o vi ska då köpa en ny stol.
    Flyttar helst fram cosmic till bebisen. Men då behöver brorsan på 3 år en ny.
    Så förslag, på någon som kanske inte tar riktigt lika stor plats på bredden som cosmic.
    Ej britax two way, vilken vi hade till äldsta grabben o inte var riktigt nöjda med...
    Britax Multi-Tech
    mamion skrev 2010-12-07 21:44:06 följande:
    Hej!

Någon som har förslag på en bra bilbarnstol enligt konstens alla tester som passar i mindre bil?
    Britax Hi-Way
  • Kina79
    Becca1986 skrev 2010-12-08 21:05:29 följande:

Hej alla, tänkte höra om någon vet ifall man kan sätta en bilstol i mitten? Orkar faktiskt inte ögna igenom tråden, är ju möjligt att någon frågat det tidigare. Jag har en britax multi-tech till min tvååriga dotter, ska få en bebis i april, är ju lättast med fler passagerare ifall man kan sätta en stol i mitten bak i bilen. Då slipper ju den extra passageraren hoppa över stolar för att ta sig till mittensätet. Att sätta en bilstol fram är inget alternativ för oss pga krockkudde.

Britax Hi-Way tycker jag funkar bra i mitten. Om det funkar med stödbenet vill säga. Den är relativt smal och brukar få plats intill någon annan bilstol. Åk o testa den
  • Kina79
    danosani skrev 2010-12-16 22:16:55 följande:
    Där sa du nåt!
    Om vi lyckas skrapa ihop lite pengar såhär i juletid så skulle jag gärna vilja slå till på Two Way-kampanjen, isåfall gör vi nog så som du föreslår.

Det är ju bara det att vi behöver några kronor till babyskydd+bas också. Det är dyrt att vara säker NTF här hyrde bara ut nåt konstigt-namn-jag-inte-kan-uttala-babyskydd som på bilden dessutom ser ut att vara från 1994. Blir nog att köpa ändå.
    Jag hade ett Brio Primo - det var kanon. Valde det av den anledningen att det var det enda som var tillräckligt litet att få plats i mitten bak, mellan en bältesstol och en bakåtvänd bilstol.
    Använde det i 3 månader - sen bytte jag till Britax Free-Way. Nu är lillan 7 månader o sitter i en Hi-Way.
    Om man byter innan barnet är ca 6 månader så är ju risken obefintlig att barnet lyckas krångla sig ur trepunktsbältet
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!