våratlillaliv skrev 2010-11-21 18:18:08 följande:
Jag behöver hjälp med att välja bilstol till killen. Han är snart 5 månader och väger 8,2 kg och är 68 cm lång.
Jag har kikat på en akta graco cosmic S och deras nya belogic, och skulle behöva lite info om stolarna och gärna höra om erfarenheter om dem, tar gärna emot förslag på andra stolar också!
Sen undrar jag det står ifrån 9 månader - 4/5 år, 9-25kg. Ska man gå efter åldern eller efter kilon?
Tycker han inte alls verkar sitta bra i sitt babyskydd han har nu. =/
Jag har bara erfarenhet av den gamla Cosmicen, men i form och utförande kanske det inte skiljer så mkt.
Iaf, den tar betydligt mer plats i bilen än tex Britax Hi-Way som jag rekommenderar.
Hi-Way´n sitter småttingar jättebra i och även större barn. har man något små barn kan de sitta i den till 5 års ålder, annars får man köpa en större bakåtvänt som man använder sista tiden (tex Two-Way)
Det man ska gå efter är att bältet hamnar bra på barnet, att barnet sitter bra i stolen och att stolen sitter bra i bilen. Väger barnet mindre är det ingen far om barnet är stadigt i ryggen och sitter bra i stolen.
En bakåtvänd bilstol är säkrare än babyskyddet, så du gör helt rätt i att byta. Min dotter är nu 6 månader, 67,5 cm lång och 7,5 kg tung - hon sitter kanonbra i sin Hi-Way.