• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

MammaHela skrev 2011-01-24 12:58:50 följande:
    Men även om era barn är längre än min dotter, så kan hon ha längre överkropp än era barn. Det handlar om proportioner, de flesta barn i denna ålder så växer mest benen, alltså så funkar stolen längre än vad man från början tror. Men min dotter är så lång i överkroppen fast benen är korta så hon får bältet att komma ut under axelhöjd. Det är farligare än att vända henne framåt enligt NTF.

Vi har provat two-wayen och det handlar om någon cm till innan den är för liten med. Men hennes storebror som är 7 år, han skulle få plats i den ett tag till, fast han är mycket längre än henne, för på honom är det benen som är det mesta av kroppslängden.

Jag litar mer på NTF som ger ut råden, än vad de säger i affärer och på nätet. Säger han att hon inte kan sitta så för det är farligt, ja då litar jag på honom, han är ändå experten.
    Ja du gör som du vill.. men ring å fråga britax först en gång.. i deras bruksanvisning till hi-way står det att det är säkrare om bältet sitter under axlarna än över.. 
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    soda skrev 2011-02-03 18:17:07 följande:
    Måste bara fråga er kloka en grej!
    Jag har fått för mig att jag läst här inne att man inte ska ha en kombistol (te.x britaw two way) som framåtvänd stol och absolut INTE använda fempunktsbältet då, snubblade in på en blogg och hittade då detta :

Hej Fija

Jag kan ge dit ett direkt och tydligt råd. Skaffa en Britax Two-Way och
    montera den framåtvänt med barnet i internselen. Britax Two-Way har
    testresultat som visar att den ger lika bra värden som framåtvänt
    bilbarnstol. Du har läst eller hört en rekommendation som är korrekt i de
    flesta fall, men just denna produkt presterar i nivå med en bältesstol. Det
    är dock viktigt att montera den rätt, och det kräver att du mycket noga
    läser anvisningen eller söka oss för hjälp. Det är inte krångligt eller
    svårt, men det är tyvärr mycket enklare att dra bälten genom stommen på ett
    sätt som inte är optimalt.

Alltså, en framåtvänd Two-Way, rätt monterad, ger stöd för barnet och lika
    bra prestation i krock som de bästa bältesstolarna.

Kom igen om du har frågor.

Robert Bell

Och där säger han ju tvärtemot vad jag läst här (och på många andra ställen) så blev lite fundersam över hur det egentligen ligger till.
    ehh?? what? hur kan han skriva så...?
  • Finesse

Hej Anna

Jag lutar åt TwoWay själv, om man nu ska välja. Men det är inte alltidsäkert att man får längre användningstid bara för att ryggen är längre. BådeTW och MT är formade som L, och barnets ben pekar mer eller mindre rak fram,vilket tar mer plats i bilen. Bägge blir dessutom ganska raka i baksätet iSaaben. HiWay med dess korta sits ger ofta mycket bättre benplats, särskilti mittplatsen i Saab 9-5.

Jag tror att svaret kan vara att barnet sitter längst i HiWay. Kolla ocksåMaxi-Cosi. Rena drömmen att montera i din bil, ungefär lika enkelt som attmontera en ISOFIX stol faktiskt. Delar dimensioner med HiWay och i likhetmed den sitter barnet högre upp, vilket ger bättre benplats.

Om man nu vill till varje pris ha en vändbar stol anser jag att även här är TwoWay bättre, helt enkelt därför att den är mycket lättare. Men ingen vändbar stol är särskilt bra som framåtvänd stol. Råd och Rön kritiserar de vändbara stolar konsekvent för att vara kompromisser. Jag anser att de kan vara bra bakåtvända stolar men är endast i nödfall användbart som framåtvända stolar.

Men enklast är att du åker till ett ställe som har alla fyra produkter ochprova i bilen. Då kan du bilda dig en egen uppfattning om vad som fungerar idin Saab.

Lycka till!
    Robert Bell

• Finesse

Jag har försökt diskutera bilbarnstolar med henne förra året.. men gett upp.. hon får tro vad hon vill å ha sina barn hur hon vill i bilen.. men robert bell tror jag inte menade det på det sättet! Men vissa personer KAN MAN INTE diskutera med för vissa vägrar lyssna eller ens tro på krockfilmer!

• Finesse
    Line80 skrev 2011-02-06 13:14:22 följande:
    Nån som har en auto baby med bas och kan berätta för mig vart åldersklockan sitter?
    Jag tycker jag har gått igenom hela stolen utan att hitta den!
    Jag har en autobaby II å hittar ingen alls.. däremot hittade jag ålderklocka på bältet.. (clipsen)
  • Finesse
    mamma på vift skrev 2011-02-06 23:18:01 följande:
    Hej!
    Vi måste byta ut minsta pojkens bilstol då den är för gammal (storebrors gamla som går ut i år enligt klockan på stolen). Han är 3 ½ år men ganska liten för sin ålder. Vi ska köpa en ny bakåtvänd stol som han ska kunna sitta i iaf minst 1½ år till gärna längre. Vi har kikat på Multi-tec och Two-way. Vet att många här inne rekommenderar Two-way, min fundering är om någon vet när denna stol krock testades senast? Dvs. har den testats i samma krock test som Multi-tecen? Eller krock testas stolarna bara när de släpps på marknaden för att sedan inte testas igen?
    En försäljare i en affär där vi kikade på stolarna sa nämligen att Two-wayen och Akta Duoflex XTP aldrig skulle bli godkända i dagens krock tester. Stämmer detta eller försöker de lura oss?
    Det kan jag tänka mig.. dom kanske menar plustestet som utförs i samarbete med VTI och NTF. Men där skulle aldrig heller Multi-tech klara sig.. eftersom det är en kombistol. Ingen kombistol kommer att klara plustestet, eftersom dom måste testa alla olika E-godkända placeringar och eftersom både Multi-tech och Two-way får användas med internbälte framåtvända så finns det ingen chans i världen att dom klarar testet.
  • Finesse

Är man så korkad som hon får man nästan skylla sig själv.. men 4 barn under 2 år.. skulle nån dö har hon ju några kvar!

• Finesse
    Nifelheim skrev 2011-02-13 08:09:08 följande:
    Om ni skulle välja mellan Britax Hi-way och Maxi cosi (mobi heter den va?) till ett litet barn, vad skulle ni välja då? Finns det några klara fördelar med Britaxen jämfört med maxi-cosi?
    Det beror helt å hållet på vilken bil... den stol som sitter bäst..

Båda ger bra benutrymme, båda är godkända till 25 kg, båda är enbart bakåtvända stolar..

Mobin: kan man ha lite mer liggandes (alltså ställa om i färd, men säkrast är ju att sitta så rakt som möjligt), den tar lite mer plats

Hi-way: tar lite mindre plats..  
  • Finesse
    Allimac 2004 skrev 2011-02-15 20:06:55 följande:
    Jag tror inte vi kommer att behöva köpa till en större stol. Han kommer nog att vara rätt många år innan han väger 18 kg Men annars är den bra, eller?
    Hur kan du veta det?
  • Finesse
    Wilmis07 skrev 2011-02-15 23:08:59 följande:
    Min dotter har en be safe och sitter bakåtvänt,hon kommer lätt att kunna sitta bakåt till hon är fyra iaf. Nu är hon 96 cm och väger snart 16 kg.Hon fyller 4 i okt,
    Ja men det bästa är väl ändå att sitta tills man är 5 eller äldre..!?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!