• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

t0va skrev 2011-07-31 09:23:12 följande:
    någon som vet hur gammal den här kan vara på ett ungefär, säljaren säger 6år. Ska åka och kika på vad som står på den också,  men om någon vet att den är 8-9+ så är det inte värt att åka och kolla ens. img.skitch.com/20110731-payh7xurfga3w jhs7y9pm5kmmj.jpg
    svårt att säga, men visste skulle den kunna vara 6 år, tror ju inte att den är 10, tror det var mer mönstrade klädslar då
  • Cecci78
    infragilis skrev 2011-07-31 23:05:18 följande:
    Då begår polisen tjänstefel. Och det stämmer inte, folk har fått feta böter för att barnen inte suttit i för barnet anpassad skyddsanordning,
    då beror det nog på vilken polis du träffar på, jag pratade med en för ett tag sedan som tyckte det var helt ok att köra barn hur som helst bara de hade bälte, och det var naturligtvis bäst att lägga det bakom ryggen för små barn räcker det ju att ha midjedelen... suck. Han sa rent ut att han inte skulle ge böter för att ett barn inte sitter i bilstol! Bara om det var helt löst utan bälte. Jag försökte argumentera för att det var olagligt men lyckades inte övertyga honom....
  • Cecci78
    Takhiza skrev 2011-08-02 21:13:19 följande:
    1:an har inte hyr stol utan en Acta Graco som nu är för liten, han måste ha ny och blir 4 i februari.
    2:an är 9månader och hans stol kan användas till 4år, sen får man nästa som kana användas till 6år och den får man behålla.
    den bältesstolen kan man ha mycket längre än till 6 år! Vi har en bakåtvänd Two Way till vår 6-åring, han är 123 cm o har alltså inte ens börjat med bältesstol än så den rekommenderar jag verkligen att ni köper till storebror
  • Cecci78
    EnStoltMamma skrev 2011-08-03 22:57:31 följande:
    haha.. herregud, idag skulle sonen åka med sin farmor och farfar hem till dom, dom har 3 st bilar, två som volvo 740 och en jätte snygg ny bil.. när jag skulle spänna fast sonens bilstol så sa farfarn att jag inte skulle dra åt så hårt så att det blev märken i sätet.. hade problem med att få fast stolen alls så fick göra om ett antal gånger, (fanns dåligt med fästpunkter för banden) och tillslut så frågar han om vi inte bara kan sätta in stolen framåtvänd (britax hi-way) och bara spänna fast sonen i stolen med internbältet, för viktigast va ju att sonen satt fast i stolen.. jag höll på att svimma när han sa de.. blev helt stum och visste inte vad jag skulle svara.. stolen då?! ska inte den sitta fast?! vad gör den då för nytta? :S imorgon ska dom köra hem sonen och dom själva skulle flytta stolen till en annan bil.. undrar om jag verkligen vågar.. ?! :S skickade med manualen och sa att det va JÄTTEVIKTIGT att dom följde den till punktochpricka! och sen när dom va klara så sa jag att dom skulle känna på stolen så den inte gick att rubba! usch.. får ont i magen.. ska skynda mig ut imorgon när dom kommer och själv plocka ur sonen ur stolen och då se hur de satt fast den.. och de ska minsann få höra om de inte gjort rätt!! för det ska vara rätt! inga ursäkter godtas.. om jag är hemsk? nej, jag vill inte riskera mitt barns liv!
    Nej ja ghade inte låtit dem montera den själva!  Kan du inte ordna det på annat sätt?
  • Cecci78

förmodligen amerikansk för den är framåtvänd

• Cecci78
    Nikaz skrev 2011-08-06 13:55:00 följande:

Hur hade ni gjort i den här situationen?

I höst så kommer jag lämna och pappan hämta från förskolan.
    Alltså måste båda har bilstolar i sina bilar.
    I min bil sitter just nu Graco cosmic xtp som barnen har växt ut.
    Och i pappans bil sitter Britax Two-way.
    Barnen är 4 och 5år gamla.
    Skulle ni lägga pengar på ytterligare två bakåtvända stolar eller skulle ni köpa framåtvända stolar?
    Britax Two-way (bakåtvända) är dom stolarna vi kommer använda när vi åker längre sträckor.

Till förskolan är det ca 3km, mestadels är vägen genom ett villaområde. Inte för det spelar någon roll
    för olyckor kan ju hända även där.

jag hade köpt two way eftersom min pojk som snart är 7 år fortfarande kan sitta bakåt i den
  • Cecci78
    Cashew skrev 2011-08-07 12:44:00 följande:

Någon som har klämt och känt på eller tom köpt britax nya framåtvända stol med extra sidokrockskydd?

har bara sett den på nätet och den ser extremt bred ut. kan man ha två stycken bredvid varandra i baksätet?

ja jag har sett den, valde mellan den o cybex, blev cybexen. Britaxen var verkligen enormt bred med det där sidoskyddet, vet inte om det verkligen gär den säkrare?
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-08-08 21:22:16 följande:

LÄS HÄR om vad volvo rekomenderar för åldersgräns för bakåtvänt åkande: www.volvocars.com/se/sales-services/sales/car...   Man får hålla på frågan om hur länge barnet bör sitta bakåtvänt.

3 år!   Det är ju ta mig tusan fel!  En så pass stor biltillverkade borde veta bättre.

Har också mailat!
  • Cecci78
    GAGA skrev 2011-08-09 14:42:10 följande:
    Min vännina har sin dotter på snart 2 år i en framåtvänd volvostol i deras volvo. Den är väldigt lik våran britaxstol mutitech, men är alltså en volvostol.
    När jag påpekade att hon är ju väldigt liten för att åka framåtvänd så försvarade hon sig med att det var VOLVO som installerat stolen och hon åkt så i mer än ett år och att det därför inte låg på hennes bord. För VOLVO borde ju veta. De hade dessutom berättat för volvo (för mer än ett år sedan alltså) hur gammal dottern var. 

VAD håller VOLVO på med? 
    Installerade de den framåtvänt till en ettåring? Och de går ut med att de kan bilsäkerthet!! Så urbota dåligt att installera den så när föräldren dessutom inte vet bättre. Skicka länkar till henne eller denna tråd! Det är en multitech, bara med volvologgan, precis samma stol fast dyrare;)
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-08-09 22:19:17 följande:

Wingtear, stödbenets funktion är ju att förhindra att stolan ska glida ur bältet (samma hur hårt man har stramat bältet så är det enorma krafter vid en kraftig krock).

Det sägs att framsätets rygg ger efter lite vid en krock, därför man måste använda stödben bak (har dock inte sätt det själv, synd dom inte visar krocktester med en stolsrygg som stöd istället för att stå fritt/mot en metallstång...)

Hade stolen haft hål att trä bältet genom istället för pinnarna hade ju inte stolen haft möjlighet till att åka runt...

så du menar att de stolar som inte har stödben trär man bältet på ett annat sätt? Vi har ju två stolar utan stödben, Two Way o Zento
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-08-10 10:36:29 följande:
    Nu börjar jag bli lite nervös på riktigt...

I nästa vecka är det dagmamma-start för sonen och jag har ingen aning om hur de gör när de åker till skogen för heldagar en gång i månaden. Jag har sett att dagmamman har några bilkuddar i sin bil men det finns det inte en chans att sonen på 16 månader kan sitta på och det går jag aldrig i mitt liv med på heller. Finns en möjlighet att de åker buss också eftersom de har den utedagen tillsammans med de andra dagmammorna. Jag har ingen möjlighet att vara med och montera in en stol i bussen innan de ska åka. Jag har inte åkt buss med sonen på nästan ett år, och då låg han i liggvagnen men jag kände mig inte vidare bekväm med det.

Någon med erfarenhet av dagmammor/förskola och resor med bil/buss?
    Jag hade inte alls velat att de kör mitt barn i bil. OM de skulle göra det så måste det vara i en bakåtvänd stol som jag monterar typ... "krångliga mamman". Jag hade nog köpt en själv som bara var till mitt barn.
  • Cecci78

Jag sitter o läser intstruktionerna till vår nya Cybex bältesstol och på tal om att sätta bältesstolar i bakvända säten står det så här:

" Användning av denna bilbarnstol i säten placerade mot eller diagonalt mot körriktningen är förbjuden."

Det står dock inte varför, kanske för att det helt enkelt inte är testat? Eller vad tror ni?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!