• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

ELI 79 skrev 2011-01-16 19:20:12 följande:
    Ni som kan mycket och varit med om mycket. Hur gör man med ett barn som kränger sig ur bältet hela tiden och HATAR att åka bil för att han får sitta så ihopvikt?

Vet inte hur vi ska lösa detta! Han hatar verkligen att åka bil! "nä jag inte åka bil!!!" och sen kan han sitta och skrika i TIMMAR!!!
    Vi har en Britax Multitech så den är ju stor. Vi har dock en ganska liten bil men vi hade en stor bil förut och det hjälpte inte!
    Nu har han börjat kränga sig ur bältet också fast vi drar åt så hårt vi någonsin kan. Vi har t o m börjat ta av honom ytterkläderna så han ska sitta så hårt som möjligt men han kommer ur ändå
    Det finns bälten eller clips typ att ha i mitten.. så du knäpper åt båda sidorna.. förstår du? ska googla å se om jag hittar nåt..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Line80 skrev 2011-01-18 19:23:15 följande:
    Måste lämna tillbaka babyskyddet som vi har lånat typ i helgen, jag föreslog då för mannen att vi skulle passa på att kolla efter en ny stol på fredag när vi ändå ska göra några andra ärenden. Men det va ju ingen bra ide tydligen då han tycker vi ska vänta till nästa mån med det å att vi får skippa att åka bil fram till dess! Pengar har vi att låna av från vårat sparkonto men det va inte aktuellt enligt honom. Vår lilla blir 5 mån nu å väger knappt 6 kg. Tanken slog mej att jag kanske skulle köpa ett babyskydd från blocket att ha några månader till? Jag gillar inte att köpa sånt beg men tänkte att ett babyskydd nyare modell inte är använt så många månader om man jämför med en stor stol som använts flera år.. Eller vad tycker ni? Jag har inte disskuterat nå mer med mannen än om detta men han kommer ju själv inse att vi kommer bli låsta utan att kunna åka nånstans med bebisen.
    Men köp på avbetalning isf.. det blir ju dyrare å köpa först ett nytt babyskydd på blocket å sen en stol.. ni kommer ju ändå behöva en stol.
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-19 19:24:11 följande:
    Halloj!

Va in på Barnens Hus idag o kikade lite efter en Two way som storebror ska få då lillasyster tar över hans highway. Men dom hade slut och säljaren sa att multi tech va en MYYYYCKET BÄTTRE stol. Jag va tydlig med att jag ville ha en som han kunde ha längre än high way eftersom han är rätt lång. Har hon rätt tycker ni???? Å kan man ha multi tech länge oxå. Hon sa att man kunde höja nackstödet, för annars hade det ju tagit i hans axlar snart såg det ut som. Tar det mycket plats i bilen??? Vill gärna höra lite ris o ros om den. Dom hade bra erbjudande nu (tror jag), 2800kr istället för 3500kr.

Tacksam för er underbara hjälp! Alltid bra att höra från folk som provat IRL istället för att bara lyssna på säljarna.=)
    Britax, Barnens Hus och Babyproffsen säger alla att multi-tech är bättre än two-way och att barnet kan sitta längre i den.. MEN föräldrar här på fl säger att man kan sitta längre bakåtvänd i en two-way än mt...
  • Finesse
    jellona0507 skrev 2011-01-19 23:32:16 följande:
    Vi testade two wayn i vår bil, den får plats bakom passagerarsätet (där vi har cosmic'en nu). Hon får kanske 2-3cm mer utrymme i den, men det gjorde inte stor skillnad. Hon gallskrek, och ville inte sitta. Så vi kör på cosmic'en tills vi kommer på hur vi ska göra. Känns så otroligt dumt att köpa en two way, om den inte förändrar något, dvs att hon sitter illa i den också.
    Vi testade henne i maxi cosi rodi'n, och där satt hon för första gången på flera månader, utan att skrika. Benen hängde fritt neråt, istället för att ha de uppe vid hakan.
    Vi kan inte ha bilstolen på annat vis. Jag klarar inte av att åka bak (rejält åksjuk), så enda sätet som då fungerar att ha bilstol på är bakom passagerar sätet. Så himla jobbigt detta.
    Förstår inte egentligen hur cosmicen kan vara lika stor som two-wayen.. har ni förresten en cosmic-s eller är den en äldre modell? Du vet väl att den äldre bara är godkänd till 18 kg i baksätet.. 

Vad har ni för bil?

Det går inte sitta i mitten bak för dig då? Då ser du ju vägen oxå.. eller kan du inte köra bilen jämt? åsså får din karl sitta bak med ett av barnen. Jag själv skulle testa allt som bara gick eftersom hon är så liten.. vid 3½ år är inte nacken redo att sitta framåtvänd.
  • Finesse
    jellona0507 skrev 2011-01-20 15:08:51 följande:

Nu är vi hemma än en gång från barnbutiken som säljer bilstolar. Vi testade att montera two way igen, bakom mig, men den lämnade jätte dåligt med utrymme för benen. Visst, helre brutna ben än en bruten nacke. Men hon får ont av att sitta så. Så two wayn gick helt bort. Sen sade mannen som jobbar där, att cosmic'en endast var tillåten upp till 18kg bakvänd i baksätet. Ja men vad kul. Så då har vi inte många val kvar.
    Jag KAN inte sitta bak, om jag inte vill kräkas vid varje bilresa (måste se vägen framför mig hela tiden).
    Sambon orkade inte med velandet, så han köpte maxi cosi rodi'n.
    Första gången på flera månader, satt dottern tyst i bilen. Hon skrattade och tjoade.

Inte det bästa nej. Men ska man tortera barnet? Eller hur ska vi göra annars? Ska jag sitta med spypåse vid alla bilturer? Frustrerande. Önskar vi hade råd att köpa rymligare bil, men just nu är det omöjligt.

Ja kanske inte det bästa då det finns såååå många andra stolar.. sen som jag skrev om ni har en cosmic-s är den godkänd till 25 kg i baksätet.. 

Sen skulle jag hellre sitta illa i framsätet än låta min 3 åring sitta framåtvänd.. men det är jag det..  
  • Finesse

å en till grej.. kräkas är inte roligt.. men att ha ett levande barn är desto roligare.. förlåt om jag är elak nu men jag skulle faktiskt aldrig ens tänka tanken att vända min 3 åring..

• Finesse
    jellona0507 skrev 2011-01-20 15:21:08 följande:
    Nej det förstår jag. Men nu har situationen blivit så ohållbar, att sambon stressar sönder sig och slarvar i trafiken. Pga dotterns hysteriska skrik.
    Hade min 3½åring varit mindre, hade vi sluppit detta. Nu är hon stor, jätte lång för sin ålder. Jag kan inte dra mitt säte längre fram, sitter redan på gränsen att få plats där. Så hur ska jag då göra mer utrymme? Då det inte finns mer utrymme.

Värsta är väl att här i Finland, så vänder många (alla jag känner) sina barn efter babyskyddet. Verkar inte vara samma noll tolerans som i Sverige. Jag har själv sagt att jag vägrar vända på dottern innan hon är 4-5år. Dock går det inte ha henne bakvänd, inte i vår skit bil iallafall.
    Så tro mig, vi har testat de rymliga stolarna, de ger inte mer utrymme för benen. Hon får ont.
    Nej det är inte noll tolerans här i Sverige, tyvärr 1998 satt 70% av alla 3-åringar bakåtvända.. nu sitter 40% bakåtvända.. det är därför vi försöker få fram att man inte ska vända sina barn..

Men om ni verkligen har testat ALLT så finns det väl inget val då.. 
  • Finesse

Min dotter kan inte ha 98 i byxor, men 104.. och hon kan ha 110 på tröjor.. hon är 97 cm lång och har ca. 10-12 cm kvar på hi-wayen innan den är urvuxen. Hon har fortfarande bältet på 2:a hålet eftersom i hi-ways beskrivning står det att det är säkrare om bälte sitter längre ner än för högt upp.

Att bältet sedan i two-wayen sitter lägre ner gör ingenting.. det är ändå säkrare att sitta i den stolen än framåtvänd i vilken bältestol som helst. Så skulle jag vara ni skulle jag köra på en two-way å låta henne sitta där så länge som möjligt. Sedan tror jag oxå att benen kommer växa ikapp på henne å kanske överkroppen står still ett tag? 

• Finesse

Nej jag har mailat blocket typ 10 ggr om olika förslag kring bilbarnstolar.. jag får bara tillbaka att det är inte deras problem..

• Finesse
    MammaHela skrev 2011-01-24 09:17:30 följande:
    Nu har jag pratat med Lasse på NTF, och han sa att jag kan vända henne nu, för det är farligare att hon sitter i den bakvända som är för liten. Han ansåg även att det inte var någon vits att köpa en Two-way heller för den är bara några cm längre och hon kommer säkert att växa ur den nästan på en gång.

Han berättade även att det är väldigt vanligt att man måste vändra barnen strax innan 4 år, för medellängden på barnen har ökat de senaste 20 åren, och stolarna hänger inte med.
    Fel av NTF tycker jag.. dom ska inte rekommendera att man ska vända barnet om inte den största stolen är urvuxen.. Sen som jag och andra skrivit vet du ju inte om hon kommer att växa så mkt mer på överkroppen eller om det är benen som växer ikapp.. jag skulle köpt en two-way om jag var du.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!