• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jempa L skrev 2011-07-19 23:47:20 följande:
    Jag har two-wayen i mitten... Förstår inte exakt hur du menar. Vi har relativt brett mellan framstolarna, så stolen står aningen inskjuten mellan framstolarna kan man säga. På vår bil funkar det bra utan kilen. Tror inte att kilen gör att den sitter stadigare, den borde ju egentligen bara göra brytningen gentemot ryggstödet ännu större, eller tänker jag fel? Trots att jag o maken är olika långa så behöver vi sällan justera banden när vi byter chaufför. Jag sitter högre och längre fram, medan han sitter lägre och längre bak, men på något vis blir det ändå rätt spänt när vi byter chaufför. (Det har blivit en rutin att alltid känna av bandet när jag sätter mig i bilen för säkerhets skull.)
    men den lutar väl mot framsätesstolarnas ryggstöd?
  • Cecci78

de kom -96 tror jag, det var en som jobbar på britax som sa det som jag pratade med i något annat ärende

• Cecci78
    Tibell skrev 2011-07-20 19:44:51 följande:
    Såg något alldeles hemskt idag =/ Stod parkerad bredvid en bil som had en liten son på MAX 1.5 år. Storkelsmässigt var han störra än min plutta på 21 månader men hon är extremt liten. Så jag skulle tippa på max 1.5 som sagt.
    Och han satt framåtvänd =(
    Paret var inte svenskt och min engelska är kass så jag vågade inte gå fram och förklara för dem hur farligt det var =/

Sen måste jag passa på att fråga lite när jag ändå är här.
    Båda flickorna sitter i cosmic. Men min stora tjejs stol blir väldigt lutad. Det är inom det normala om man kollar på pilen. Men om man hade fått stolen mer upprätt så hade lillasyster som sitter framför fått mer plats för sina ben. Men när jag testar slutar det bara med att stolen liksom hänger i luften??!! Alltså klacken hamnar utanför sätet men ligger inte mot det om ni förstår vad jag menar. Får man ha stolen så ??
    Och måste man använde stödbenet fram på stolen ??

Folk är inte pålästa ett enda dugg. Idag såg jag en bil (ser de rätt ofta) o idag stod barnet (mindre än 2 år tror jag) upp i baksätet, tror inte ens de hade en stol i bilen. Bara körde iväg o brydde sig inte alls....

• Cecci78
    thecarseatlady skrev 2011-07-22 00:26:20 följande:
    Nu följer jag inte alls med i diskussionerna, ska bara sticka mig in och fråga om någon vet vad det är för årsmodell på denna two-way? Tycker klädseln ser så lustig ut och har aldrig sett den tidigare, så  jag blev bara lite nyfiken... :)  beckahbitch.blogg.se/2011/july/viktigt-barn-i... (Bra
    Ser hemmasytt ut tycker jag. Fråga henne i bloggen? Hon verkar ju vara ganska noga så det vore ju konstigt om det var ett hemmasytt.
  • Cecci78
    cicci85 skrev 2011-07-23 21:50:21 följande:
    Idag såg jag en framåtvänd gammal volvostol. Den hade nån ögla på baksidan där de hade trätt bilens bälte genom och barnet spändes väl fast med stolens bälte... vad har den där öglan för funktion egentligen? Det såg väldigt osäkert ut, så som den var monterad!
    man drar spännbandet genom den. Den stolen är ju lite annorlunda just i hur man spänner fast den, det är ett enda långt spännband som man krokar fast i fästöglorna i golvet på sidorna, den måste alltså ha fästöglor för att kunna sättas fast
  • Cecci78
    t0va skrev 2011-07-23 23:09:18 följande:
    Funderade på en sak för några dagar sedan när vi åkte på motorvägen, framför oss var det en bärgningsbil som hade en personbil på flaket. I bilen satt vad vi såg 2 vuxna personer, bilen stod vänd bakochfram. Hur löser man det ifall man har ett litet barn som åker bakvänt. För om den sitter kvar i bilen så åker den ju helt plötsligt framåtvänt. 

Kom bara att fundera på det, ifall man kanske kan sätta fast stolen i bärgningsbilen eller om man får fixa taxi eller vad de gör. Någon som har en ide?

Så nöjd jag är med hur bilstolen sitter nu. Vi spände åt den igår inför morgondagens resa och jag har fått den att sitta stenhårt, fast jag förstår ändå inte varför de inte fixar en annan variant av att dra åt remmarna man sätter fast stolen med i golvet/förar/passagearstolen. Är helt värdelöst att försöka dra åt det bandet som är närmas mitten, sambon tryckte ner stolen och jag drog för kung och fosterland men det går inte att dra åt tillräckligt. Däremot så spänns den åt när vi kör fram hela passagerarstolen sen som tur är.  
    oj, får man åka med i bilen när den bärgas? Vår bil blev bärgad en gång för typ 15 år sedan när jag var tonåring o då åkte vi taxi
  • Cecci78
    Thegran skrev 2011-07-25 21:45:06 följande:
    Ni som har/har haft bebis i babyskyddet i baksätet - hur har det fungerat?
    velar lite ang hur vi ska göra, koppla ur airbag och ha bebis fram tills det är dags för nästa stol och då fltyta bak och koppla in airbagen i passagerarsätet igen (en kostnad på ca 6000 totalt) eller ha babyskyddet där bak direkt, det kommer isånnafall sitta brevid dotterns stol.
    tror ni det fungerar, eller är det att föredra att ha bebis fram?
    jag har haft båda bak från början, var lite nojuig med ettan, stannade ibland för att kolla attt allt var ok óm jag körde själv... men har dem hellre där bak, känns säkrare även om NTF säger att det är lika säkert överallt i bilen
  • Cecci78
    EnStoltMamma skrev 2011-07-28 15:23:48 följande:
    Aha.. ja men priset bryr dom sig nog inte om... jag har nämligen lovat att åka med när de ska köpa stol då de inte kan något alls själva om det.. så tänkte vi skulle kolla på en Hi-way, för den är ju lätt att få fast hårt och bra, fast den har ju fästband... Hört att Brion också ska vara lätt att fästa.. någon som har erfarenhet om den?
    det som är lite jobbigt på den är det där metallfästet som ska låsa bältet, det är ganska meckigt att sätta dit det, tom jag som är van att montera stolar ogillar det där clipset. Jag vet inte hur pass viktigt det är? Har struntat i det en gång när vi satte stolen i en äldre bil med stelare bälten, det gick bara inte...
  • Cecci78

Vad var ni i för affär? Det finns väl ett antal stolar som inte har stödben? Two Way har inget, istället måste den luta mot stolen framför.

• Cecci78
    Natasha76 skrev 2011-07-31 12:02:39 följande:
    Vad tycker ni om att köpa begagnade bilbarnstolar? Jag menar nu sådana som är ca 5 år gamla och där försäljaren försäkrar att den är okrockad. Skulle ni köpa? Hur vet man att den faktiskt är okrockad?
    Nej inte av någon jag inte känner.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!