• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

norgesessan skrev 2011-06-16 22:25:26 följande:
    Cecci, ja, men det är ju fortfarande bara meningslöst svammel... Det finns inget i en Volvo som andra bilar inte har, som gör att den bilstolen bara passar i volvobilar.
    Någon sorts konstig undanflykt eller nåt sånt.

Därför tvivlar jag starkt på att det hade gått utöver försäkringar.
    nej jag tror inte heller att försälringsbolagen skulle bry sig så mycket om det men det är ju en lite annorlunda stol, tex är fästanordningen inte som på andra stolar men den går ju absolut montera i andra bilar  men det måste finnas fästöglor i golvet, den går inte att montera runt tex stolsryggen som andra stolar
  • Cecci78
    Macina skrev 2011-06-17 21:07:00 följande:
    Jag har funderat på det där? Kan ett barn som snart fyller 4 år sitta på en vanlig bälteskudde?
    kan kan de ju om de väger över 15 kg men det är definitivt ingen bra lösning, en 4-åring bör sitta bakåt helst och om det inte går så absolut i en ordentlig bältesstol
  • Cecci78
    Macina skrev 2011-06-17 21:33:03 följande:
    Det finns ju en bälteskudde som jag har använt. Men det känns ju kanske inte helt säkert? 
    En stol är ju kanske lite bättre.  
    nej det hade jag inte vågat använda. Säger också bakåtvänd Britax Two Way, finns ofta på kampanj men annars en beg stol, mycket hellre det än bara en liten kudde. Han är ju liten o får lätt plats bakåt så varför gå på ett så mycket sämre altenativ? Som sagt finns det en risk att bältet inte alls håller honom på plats och vad som händer nacken vid en krock är lätt att föreställa sig
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-06-29 17:24:03 följande:
    Isabelle åkte i sin kusins hiway på tåget, stödbenet rack inte ner, men satt en eväska under, och satte spennbanden runt sätesryggen, men den satt inte hårdt.  Hon satt i den och sov. Den kunde ju inte sättas framåtvänd på nåt sätt.

Jonathan åkte framåt när vi åkte buss från Malmö till Oslo, det är helt andra faromoment i en buss än i en bil. Bakåtvänd går bra om det inte är någon bakom, men annars kan barnet få allt möjligt på sig. Passagerare, mobiler, laptops....
    Då satt han i sin multitech i internbältena eftersom det bara var midjebälte.Satte fast midjebältet på samma sätt som man ska med trepunktsbältet, men bara nere.
    kan man ta bort stödbenet? Rent tekniskt alltså. Jag brukar förfäras över några här i stan som först inte hade någon stol, sen en bakåt britax som barnet inte satt fast i o nu sitter den stolen framåt, jag trodde det var en Hi Way men det kanske det inte är. Den är ju garanterat inte monterad som den ska så OM det är en Hi Way så måste man väl i så fall plockat bort stödbenet?
  • Cecci78
    jumpdog skrev 2011-06-29 09:56:23 följande:
    Enligt dom så åker man bara frammåtvänd i det landet så dom köpte en sån för 4500 kr och det känns rätt dumt att be dom köpa ytterligare än. Eller dom blev ganska irriterade och tycker jag är flamsig som inte nöjer mig med den dom köpt. Vi har precis köpt en som passar till vår bil här hemma i Sverige men inte till deras pga ISO-fixen. Vi har inte riktigt råd att köpa ytterligare en precis nu. Obestämd
    oj, jag hade nog gått så långt att jag vägrat åka dit alls, hade inte under några som helst omständigheter låtit en 1-åring åka framåt, det är knappt sonen på 6½ får det;) jag hade köpt en ny (eller beg) stol o tagit med, tex britax two way som passar i de flesta bilar, sen kan ni ju lämna stolen där.
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-06-29 19:36:23 följande:
    oj, jag hade nog gått så långt att jag vägrat åka dit alls, hade inte under några som helst omständigheter låtit en 1-åring åka framåt, det är knappt sonen på 6½ får det;) jag hade köpt en ny (eller beg) stol o tagit med, tex britax two way som passar i de flesta bilar, sen kan ni ju lämna stolen där.
    sorry, läste inte hela diskussionen innan jag svarade... är svärföräldrarna från Sverige eller från det landet de bor i? Finns dock en hel del info även på eng om bakåtvänt åkande, tex www.carseat.se är det väl?
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2011-06-29 19:58:29 följande:
    Cecci, nej, och "problemet" är att det är en pinne(del av stödbenet) som sticker ut bak ryggen så den inte kan stå framåtvänd..

Inte är det något att fästa bältet i häller..
    ok, då är det en annan britax de har. För dem är det nog inget "problem" att den inte går att fästa, de verkar inte bry sig om det...
  • Cecci78
    stor grön drake skrev 2011-07-07 20:08:12 följande:
    tack, ska se om de kan ta hem sådana åt mig, eller om jag måste söka annan stanns (säkerhetsbutiken skickade inte utanför sverige)
    de finns på biltema också har jag för mig
  • Cecci78
    EnStoltMamma skrev 2011-07-09 23:31:55 följande:

visst kan man köpa fler överdrag/klädslar till bilstolar? sonen har precis slutat med blöja och jag vill inte behöva tvinga på honom blöja bara för att man ska ut med bilen, än så länge har inga olyckor hänt men man vet ju aldrig,.. har flera bilstolar att byta mellan men vore skönt att ha fler att byta med ändå :P

kan man inte ha plastad frotté eller liknande under barnet? Byta klädsel är ju lite krångligt bara det och dyra är de, man ska ju ha orginalklädslar,
  • Cecci78
    mammatill2härligavildar skrev 2011-07-10 22:25:17 följande:
    Halloj!

Måste bara kolla mer er som har bra koll ¨på bilstolar:) Efter mycket velande när lilla skulla sluta med babyskyddet (hade en highway till sonen redan) bestämde vi att lilla skulle få ta sonens highway o stora skulle få en ny two way (som enligt allt man hörde skulle vara längre i ryggen o räcka längre. Tycker inte stora sitter så jätte bra i twoway, dåligt benutrymme o svårt att få skön llutning osv o den tar mera plats än highway (alltså jag som sitter framför twoway får sämre plats än sambon som sitter framför highway. Ikväll tog jag mig för att mäta och jag får det till att det skiljer max 1-2 cm mellan ryggstöden. Båda är 56-57cm när jag mäter. Blir såååå sur o less. ÖNskar att jag tänkt på att mäta redan när jag köpte:( Sonen blir irriterad över det lilla benutrymmet och den dåliga lutningen vi får till (han sover ofta i bilen) och jag va lite tveksam till att den hade sämre sidokrockskydd samt va utan stödben. Va liksom att den skulle kunna användas såååå länge som avgjorde.
    Upplever ni som provat båda verkligen att twoway är så mycket längre i ryggen?????? Är d nån som vet om d är ok andrahandsvärde på twoway (vill sälja min o köpa ny highway)????  
    har ni köpt nackstöd till den, det är bra att ha om de sover i den? Hur har ni lutat den? Det finns en kil att köpa till den som man lägger under för att få en bättre lutning, jag tror jag har kvar bild i mitt galleri på det.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!