• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Line80 skrev 2011-01-05 22:36:00 följande:
    ja jag fick klättra för att ta mej till mittenplatsen med ett babyskydd å en bältesstol, men nu har vi ny bil så slipper trånga utrymmen
    Fast det är ju bas på den så det blir ju inte alltför mkt klättrande.. annars tar man ut basen å sätter fast den igen sen.. det handlar ju bara om när HELA familjen åker vi mest bara blir när vi åker bort nånstanns.. då kör vi allt mellan 8-20 mil.. bor i norrland
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Line80 skrev 2011-01-05 22:44:43 följande:
    ja å i norrland är väl det en ganska kort sträcka?! hehe
    jag tycker basen tar för mkt plats!!
    Ja det är sant.. men det är enkelt oxå när man kör kortare bitar.. då kommer ju jag köra å båda barnen bak.. sambon jobbar på orten å behöver inte bilen nångång.. han har en sån där grej med två däck som går gratis
  • Finesse
    Har två barn en 2 1/2 år o en 6 mån. Har en saab 9,5 kombi. Båda åker ibak. Stora i en high way bakom passageraren o lilla i babyskydd bakom föraren. Eftersom det är en buckla på golvet i mitten kan vi vad jag förstått inte sätta en bilstol med stödben där. Stödben är väl säkrare än utan stödben? Mittplatsen är väl säkraren än bakom passageraren??? Så hur ska man tänka där???
    Lilla kan inte sitta själv än, men snart så, å då ska hon ju få ny stol.

Som jag har förstått kan man ändå ha en stol bak med stödben i mitten.. Vi befinner oss i samma situation som ni.. har en Saab 9-5:a  och ska ha en liten bebis. Just babyskydd funkar bakom föraren.. men det blir mer problem med en bakåtvänd bilbarnstol.. vi har inte bestämt vilken vi ska ha ännu, mest för att Robert Bell på Säkerhetsbutiken sagt att det kommer MINST två nya stolar nästa år och vi behöver inte byta stol till den lill* förrän i juli ungefär..

Är bakåtvänd bättre än en som man kan ha både och??? Å så tänkte jag på high way stolen som stora sitter i. Läste i nån tabell på ntf att den är testad för max 18kg på samtliga platser, men står ju att den är upp till 25kg. VI hade först tänkt att lilla får en likadan då vi är nöjda med den. Men sen tänkte vi på d där med vikten. Å stora väger nu 15. Så kanske borde lilla ta hans stol o han få en annan. Vilken borde d va i sånt fall???

Britax Hi-way är godkänd till 25 kg.. men plustestad till 18 kg... 

Ja allt d där funderar vi på. Alltså om det är så att det är max 18 på high way kanske d är smartast att lilla få överta den o stora en ny stol upp till 25??? Om inte, utan lilla ska ha ny. Ska man tänka att hon ska ha stödben o sitta bakom föraren då, eller i mitten men utan stödben??? Tips på andra bra stolar??? 

Jag skulle köpa en större ny stol till den stora å låta den lilla ta hi-way..
    Two way, den går att ha både framåt o bakåt. Men vad jag förstod när jag läste lite så är en sån stol ändå bäst bakåt??? Så alltså är den lika ok som en high way bakåt. Men har two way stödben??? 

Nej Two-way har inte stödben.. en stor anledning till att jag inte riktigt vill ha den stolen, men det kommer nog att sluta med att jag köper en sådan en då eftersom då kan hon sitta bakåtvänd så länge som möjligt.

Kan man sätta high way i mitten i bak utan att använda stödbenet om den vilar mot de båda framsäten (o de är i samma position så klart)???? Eller är d i sånt fall lika bra att köpa en two way, om den nu är utan stödben???

Nej absolut inte.. hi-way har stödben och får INTE användas utan!!

Hur stora/långa barn brukar få plats i en high way??? Den kanske sonen ändå inte växer ur innan han ska vändas o då kan ju dottern få en likadan. 

Jadu.. bra fråga.. dottern är 97 cm lång och väger nog 16 kg snart och hon sitter fortfarande riktigt bra i den..
  • Finesse

Har två barn en 2 1/2 år o en 6 mån. Har en saab 9,5 kombi. Båda åker ibak. Stora i en high way bakom passageraren o lilla i babyskydd bakom föraren. Eftersom det är en buckla på golvet i mitten kan vi vad jag förstått inte sätta en bilstol med stödben där. Stödben är väl säkrare än utan stödben? Mittplatsen är väl säkraren än bakom passageraren??? Så hur ska man tänka där???
    Lilla kan inte sitta själv än, men snart så, å då ska hon ju få ny stol.

Som jag har förstått kan man ändå ha en stol bak med stödben i mitten.. Vi befinner oss i samma situation som ni.. har en Saab 9-5:a  och ska ha en liten bebis. Just babyskydd funkar bakom föraren.. men det blir mer problem med en bakåtvänd bilbarnstol.. vi har inte bestämt vilken vi ska ha ännu, mest för att Robert Bell på Säkerhetsbutiken sagt att det kommer MINST två nya stolar nästa år och vi behöver inte byta stol till den lill* förrän i juli ungefär..

Är bakåtvänd bättre än en som man kan ha både och??? Å så tänkte jag på high way stolen som stora sitter i. Läste i nån tabell på ntf att den är testad för max 18kg på samtliga platser, men står ju att den är upp till 25kg. VI hade först tänkt att lilla får en likadan då vi är nöjda med den. Men sen tänkte vi på d där med vikten. Å stora väger nu 15. Så kanske borde lilla ta hans stol o han få en annan. Vilken borde d va i sånt fall???

Britax Hi-way är godkänd till 25 kg.. men plustestad till 18 kg... 

Ja allt d där funderar vi på. Alltså om det är så att det är max 18 på high way kanske d är smartast att lilla få överta den o stora en ny stol upp till 25??? Om inte, utan lilla ska ha ny. Ska man tänka att hon ska ha stödben o sitta bakom föraren då, eller i mitten men utan stödben??? Tips på andra bra stolar??? 

Jag skulle köpa en större ny stol till den stora å låta den lilla ta hi-way..

• Finesse

Blev så liten stil på första inlägget... så jag spammar tråden istället :P

• Finesse
    älskarlivet81 skrev 2011-01-06 10:32:48 följande:
    ok, ja själv hade jag aldrig klarat av att sitta i baksätet längre sträckor.. Vi har spegel i baksätet så vi ser vad vår tjej gör, hon har suttit själv där bak sen hon föddes.
    Det har vår med.. vill absolut inte ha henne i framsätet om jag inte måste... men åker man två så är det trevligare för barnet att ha nån där bak.. kan inte tänka mig att hon hade varit nöjd när vi åkte 300 mil på semester.. väldigt bra att jag satt bak med tanke på att hon för första gången (2½ år då) blev åksjuk å började kräkas..
  • Finesse
    älskarlivet81 skrev 2011-01-06 10:52:09 följande:
    Ja och jag lär kräkas om jag sitter i baksätet så länge också :) inte trevligt för ngn.. :)
    Din karl då? jag blir oxå åksjuk ibland.. men sitter jag i mitten ser man vägen å då funkar det bättre, för mig iaf.. Men jag kräks aldrig, men det är för att jag inte kan kräkas.. typ
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-06 19:39:26 följande:
    Stort tack till er som svarat på mina långa utlägg ang barnstolar {#emotions_dlg.flower} Lutar nog åt att vi åker o kikar när d blir dax o hoppas att d går att sätta en two way i mitten av bilen. Så får sonen den o lilla ta över sonens high way.

Är d nån som vet om en two way sitter bra bak i mitten av en saab 9-5 kombi???
    Jag skulle inte ha two-way i mitten.. får man ens ha det? måste kolla upp det.. den har ju inget stödben.. å måste lutas mot intstrumentbräda eller säte..
  • Finesse
    Finesse skrev 2011-01-06 19:46:39 följande:
    Jag skulle inte ha two-way i mitten.. får man ens ha det? måste kolla upp det.. den har ju inget stödben.. å måste lutas mot intstrumentbräda eller säte..
    Uppenbarligen kan man det.. men jag skulle nog inte ha det.. med tanke på att den inte har ett stödben..
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-06 19:55:54 följande:
    Ja alltså jag har ingen aning. Skulle bara va så bra om vi hittade en stol som funkade bra i mitten. Å jag har för mig att de står i manualen för high way att man inte ska ha stödbenet på "Bucklan" i mitten utan på plant golv. Alltså borde en utan stödben funka. Men jag vet alls hur d är. Kanske hela stolen måste luta mot säte, tänkte inte på de=) Tänkte först att kanske kan man ha stolens båda sidor mot sätena i fram, om du förstår hur jag menar:) Men d kanske inte alls är säkert???
    Golvstödet måste vila mot ett plant golv – inte mot lock till förvaringskartonger eller liknande.

Ska ringa till Britax och höra.. för jag tycker det är märkligt isf eftersom dom flesta bilarna ser ju ut så i mitten. den är inte många som har helt plant.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!