-
Nej.. det med 3 punkts är ju akta graco autobaby II..LillTussa skrev 2010-12-30 20:05:08 följande:Är inte en med 3-punkts bälte o den andra 5? (om jag tänker rätt nu)
-
two-way är rymligaste stolen..tobiq skrev 2010-12-30 21:29:29 följande:Är det någon som har erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Enligt säljaren på Babyproffsen här i stan är det den som tar minst plats då vi ska ha den bakom förarsätet. Ett annat alternativ vi var intresserad av var Britay Two-way men den hade dom inte inne, någon som vet vilket som är rymligast? Vår tvååring provsatt Mobin och det var ju inte så väldigt mycket ryggstöd att växa i direkt, kanske en dm kvar.
-
Enligt NTF är det säkrare att ha det större barnet fram.. dels för att den får bättre plats och vid en ev. krock så är det bättre att det tyngre barnet sitter fram å det lättare bak..danosani skrev 2010-12-31 09:20:55 följande:Tack! Får hoppas att de har huvudet med sig då! Vore ju hemskt annars.
Vem är bäst att ha fram, lång tvååring eller bebis? Finns det något att tänka på ur säkerhetssynpunkt?
Jag vill helst inte ha nån fram så vi är fortfarande i valet å kvalet hur vi ska göra.. men blir det att vi tar bort airbagen sätter vi dottern fram å bebis bak.. eftersom dels tycker NTF så och dels så tycker jag inte man ska hålla på med en bebis under tiden man kör.. vi har alltid haft Ebba bak och det har funkat jättebra.. -
Kan förstå det.. Ebba har haft 104 sen i höstas å hon var 2,5 år då.. nu har hon precis fyllt 3 år och 104 börjar sitta lite tajt.. så en 3,5 åring som just börjat ha 104 kan inte vara speciellt stor..Ledilnaan skrev 2011-01-02 13:05:17 följande:Jag fick min TW att sitta stadigare genom att köpa till kilen och sätta den under. Det gjorde stolen mycket stadigare.
Är lite sur på min mamma, hon har vänt min lillebror, 3½ framåt, bara för att stolen tog så stor plats i bilen!! Han är ganska liten, tycker jag, har precis börjat gå över till stl 104 i kläder.
Min pappa däremot håller min lillasyster, som fyllde 4 år i okt, bakåtvänd åtminstone till sommaren. Hon är rätt liten så hon kan lätt sitta bakåt ett tag till. -
Åk till Säkerhetsbutiken om du kan tänka dig åka till sthlm.. där jobbar Robert Bell och han verkar vara mkt haj på bilbarnstolar. Skulle jag bo närmare skulle jag enbart handla där.. funderar på att ta en semestertripp dit i sommar när vi ska byta stol..t0va skrev 2011-01-03 18:20:34 följande:Fick svar frå britax "
Hi-Way kommer att komma med ett längre stödben, precis som du säger, men vi vet inte riktigt när.
De 2011 stolar som finns ute idag har fortfarande det vanliga stödbenet.
Cowmooflage är mycket riktigt ett sammet/plysch tyg."
Men nu har vi problem, vi testade hi-way i bilen men stödbenet är precis för kort. Hon satte den med kilen och långt ut, så det går inte att sitta i framsätet då. Vi frågade om det inte gick att testa att ha den fram med det skulle vi inte ha. Eftersom vi inte har fästöglor sa de att man inte får fast stolen. Så nu undrar jag vad det finns för alternativ, liten stol som kan funka där sätet är högt.
Lutar väl åt att han får sitta fram och sambon bakom mig.
Finns det någon som har koll som man kan prata med och testa, babyproffsen hade inte koll. Vi bor i Norrköping men kan tänka oss att åka till tex. stockholm bara vi kan få hjälp att prova ut en vettig stol.
-
Dom har nog bra mkt mer koll än babyproffsen eller barnens hus eller nåt sånt!t0va skrev 2011-01-03 18:39:26 följande:Tack, har varit inne på den sidan och kollat och är det någon som har koll så är det helt klart värt att åka.
-
Visst är mittenplatsen den säkraste platsen i bilen, men dock så blir benutrymmet inte bra.. iaf inte i vår bil. Så vår dotter sitter i en Hi-way bakom passagerarsätet.. Funkar bra det med.. Då får hon väldigt bra med benutrymme och kan lätt sitta bakåtvänd till minst 5 års åldern..
Vi försökte få in vårt babyskydd i mitten nu, men det gick inte alls.. så jag kommer att hamna i mitten å ha bebisen på ena sidan å dottern på andra..
-
Därför att framsätet är i princip obrukbart eftersom vår dotter har så bra benutrymme.. jag är 1.72 lång så jag behöver benutrymme jag med.. sen vill jag hålla koll på båda barnen.. vill inte ha dom ensamma bak när vi åker långt..älskarlivet81 skrev 2011-01-05 20:47:31 följande:Varför kan du inte sitta fram?
-
klättra? det är babyskydd det handlar om.. när vi skaffar en till bakåtvänd stol lär vi nog sätta stolarna annars i bilen.. kanske en fram..Line80 skrev 2011-01-05 21:02:49 följande:det är inte det enklaste att sitta själv i mitten heller.. så jag föredrar att sitta i fram så jag slipper klättra.
-
Himla "intressant" sida.. ska inte skriva nånting eftersom vi har ju inte yttrande frihet i Sverige..
http://www.antbuyit.com/se/babyprodukter/bilbarnstol-1/roemer-bilbarnstol.html
Å VÄLDIGT tragiskt att Britax Evolva toppar Pricerunner... :S
http://www.pricerunner.se/cl/369/Bilbarnstolar