• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Är det sju eller tio år som är maxgränsen för bilstolar?

Det är mellan 7-10 år.. mkt beroende på skicket tror jag.. Men om jag var du och du redan tänker i dom banorna att stolen är gammal skulle nog jag byta ut den.

Vilken stol skulle ni rekommendera till en två årig flicka på 95 cm och 15 kg?

Britax Two-way eller Multi-tech.. jag har inte bestämt mig än om den. Men folk här säger Two-way är störst å bäst till större barn.

Är det stor säkerhetsskillnad mellan trepunktsbälte och fempunktsbälte i babyskydd?

Jag trodde det var storskillnad innan jag fick dottern.. men vad jag har förstått är det mest för att bebisen inte ska kunna röra sig lika mkt å en bebis rör sig ju inte på samma sätt som en 2-3 åring. Till en sådan måste man ha 5-punktsbälte.. Bebisen använder babyskyddet i ca. 6 månader och under den tiden hinner den inte lära sig försöka ta sig ur stolen.

Vågar man köpa begagnat? Känner tyvärr ingen som säljer, så det blir Blocket isåfall.

Nej jag skulle inte våga.. köpte ett beg ag autot baby II nu.. men det var av en kompis och jag vet att det inte är krockat..

Tips på bra babyskydd med bältad bas överlag?

NTF finns inte hos er? Här hyr dom ut Brio Primo för 600:- i 9 månader...
    Annars hade vi Logico-s till Ebba å det tyckte jag var bra.. lite klumpigt bara.. Brio Primo verka smidigare..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    danosani skrev 2010-12-16 21:32:04 följande:
    Ja då är det läge att byta ut den nu. Hon åker inte ofta i den, men ändå. Den togs som sagt i bruk någon gång under 2001 av en släkting.

Tror att det lutar åt en Two Way.. Vill ha den så länge som möjligt. Såg att Babyproffsen har en kampanj nu, 1890:- tror jag att det var. Måste väl vara ett ganska bra pris?

Oh, visste inte att NTF hyrde ut just Primo! Får ta mig en tur till grannstaden isåfall, och om trepunktsbälte inte är ett minus så verkar ju Primo absolut smidigast.

Tack för svar!
    Jag vet ju inte riktigt om alla NTF har brio primo.. här i Umeå är det dom.. men det skadar ju inte att höra sig för.. Och vad jag läst på NTF och andra sidor så verkar det inte vara nån större säkerhetsskillnad på 3 punkts och 5 punkts bälte i babyskydd..
  • Finesse
    Krake skrev 2010-12-21 11:12:09 följande:
    Nej, helt riktigt, jag vill inte prioritera köp av en ny bilstol ifall jag har en som funkar. Det vore rätt korkat. Brist pa info innebär ju inte att den inte funkar. Bättre att kolla upp det innan man rusar till affären, tycker du inte?

Da personen vi lanat den av bor langt bort, tänkte jag göra ett försök att kasta ut en fraga här. Men det tycks som om traden inte är till för att ge info utan för att basha den som ställer en fraga.

Härligt!
    Ok.. sunt tänkt.. speciellt om stolen är 7 år gammal..

Dom försöker ju ge dig info.. en stol bör inte vara äldre än 7-10 år.. och eftersom det är en tyskstol kommer den inte att funka bakåtvänd till 5 års ålder hursomhaver då det inte säljs några sånna där.. trots det är Britax. Britax har helt andra stolar här i Sverige än i Tyskland. Reser du aldrig till Sverige nångång? För det är sååå mkt bättre att köpa en stol här i Sverige än i Tyskland.

I Sverige är rekommendationerna att sitta bakåtvänd till 4-5 års ålder, helst 25 kg.. i Tyskland 1 år..

Det är dessutom 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd så varför tyskar väljar att inte göra det får stå för dom. Men testa slänga ut bilden i ett tyskföräldraforum.. då kanske du får bättre svar än här.
  • Finesse
    Krake skrev 2010-12-21 11:56:55 följande:
    Ok, sa ditt tips är att ungen ska aka utan stol tills vi kommer till Sverige nästa gang (i april)? Det far väl sta för dig, da, att det är saaa mycket bättre.

Nu är han inte 5 ar utan 6 manader.

Jag fragar i ett svenskt föräldraforum eftersom, som du säger, nästan alla aker framatvända här sa det är ingen som fattar vad jag menar. Men tänk vad fint ifall stolen funkar bakatvänd ocksa, förstar du inte att det är väldigt bra?
    Nej jag menar inte det.. men då är det bättre att han sitter i ett babyskydd.. det är bra mkt säkrare än att sitta i en framåtvänd bilbarnstol.. Det går även att importera stolar från sverige till tyskland.

Men kolla upp vad stolen heter och ta ett kort och lägg in här så kan vi ju se om vi kan hjälpa dig.. ta flera bilder från olika vinklar.. då ser man om stolen kan sitta bakåtvänd.. och har den inga underförankringsband så är stolen mest troligen bara godkänd till 9 eller 13 kg bakåtvänd.. precis som ett babyskydd. Sen måste man vända stolen och har den framåtvänd till 18 kg.. eller i vissa fall 25 kg.. Men det är så olika från stol till stol.
  • Finesse

ohhh my.. ska inte gå ut med nånting egentligen just nu.. men ett visst företag gillar inte att jag skrivit "dumheter" om dom här på fl.. det är ren sanning jag skrivit inget påhitt.. men nu har jag fått ett mail av dom (på min privata mail!) att dom har polisanmält mig.. hur långt kan det gå? vad kan hända? allt jag skrivit är ren sanning..

kommer inte skriva å klaga nånting mer här på fl om nånting tror jag om dom kan göra så..

• Finesse
    Ledilnaan skrev 2010-12-23 16:36:37 följande:
    Nu blev jag nyfiken, kan du inte inboxa och skriva vilket företag det är? Har du skrivit om dem i denna tråden? Är det de som säljer framåtvända bilstolar?
    Jag kommer inte svara nånting på det eftersom det är mellan mig och dom.. vill inte ha mer problem.. har redan deletat alla trådar här och kommer enbart att hänga i lokala bebis trådar.. jag vågar inte skriva nånting mer på familjeliv som inte har med mig och min familj att göra.
  • Finesse
    Greksmurfen skrev 2010-12-27 18:32:04 följande:
    hejhej!
    lite tips på stol till sonen.
    vår bil blev krockad så stolarna ska bytas ut, dottern vill ja fortfarande ha en maxi.cosi babyskydd
    men sonen hade vi hi-.way innan å e sugen på en annan som e dubbelvänd... va tror ni om dem ?!?
    kombistolar rekommenderas inte att ha framåtvänd.. så en britax hi-way tycker jag själv är en mkt bra stol..

Eftersom din dotter är 4½ månad sulle jag köpa en hi-way till henne och en multi-tech eller two-way till sonen. Så fort barnet kan sitta på sin egen rumpa så är en bilbarnstol säkrare än ett babyskydd.
  • Finesse
    goabarn77 skrev 2010-12-27 19:15:07 följande:
    Hörde nu på tv4- nyheterna att bakåtvänt åkande för treåringar sjunkit från 60 % till 40%. Samtidigt har allvarliga skador och dödsfall ökat, tvärtemot om man jämför med vuxna.
    Ja det är ju inte så underligt.. läser man här på fl verkar MÅNGA tro att det är minst lika säkert för barnen att åka framåtvänt som bakåtvänt.. eller så skiter dom i riskerna för föräldrarna nuförtiden är ju totalt odödliga!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!