• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

just det.. fick höra på babyproffsen här i umeå att det är stödbenet som blir helt nytt på hi-way 2.. (dom kanske har insett att det är för kort för vissa bilar)..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Line80 skrev 2010-12-06 15:44:03 följande:
    vet du när den kommer?
    nej det vet jag inte..
  • Finesse

Fick ett nytt mail från Robert Bell då han tycker jag kan vänta 1 år till innan jag bestämmer mig för vilken stol vi ska ha i bilen... han skrev att nya stolar var på väg ut på den svenska marknaden.. å han kände till 2 projekt. Så det blir spännande vad det är för stolar.

Jag mailade tillbaka igen och frågade om man inte skulle byta från babyskydd till bilbarnstol så fort barnet kan sitta själv.

• Finesse

Vi tog oss aldrig i väg å testa stolar idag.. dels för att det är -15 grader så det är ingen hit att vara ute i det vädret.. brr.. å sen ska jag nog ta Robert Bells förslag och vänta tills nästa år å se med spänning vad det kommer för nya stolar ut på marknaden Vi behöver ju ingen stol förrän tidigast juli iaf..

• Finesse
    mamion skrev 2010-12-08 17:10:47 följande:
    Sen undrar jag lite på säkerheten på Britax Two way, eftersom det ser ut som den inte har mycket skydd på sidorna? Är den säker ändå?
    Det är vad jag undrar oxå..

Vi har kollat på multi-tech oxå.. men det sägs att man kan sitta längst bakåtvänd i en two-way..

Dottern kommer att vara 3,5 år när bebisen behöver en bilbarnstol.. men som jag tidigare skrev kommer jag att vänta tills nästa år innan vi köper nån.. dels för att bebisen är ju inte ens född...
  • Finesse
    LillTussa skrev 2010-12-12 22:02:46 följande:
    Hej! Letar nu bra pris på two-way, har hittat på babyproffsen för 1895. Låter som ett helt ok pris, vad gav ni som har stolen för den?
    barnens hus brukar ta 1695:- i kampanjpris för den..
  • Finesse
    norgesessan skrev 2010-12-12 22:34:12 följande:
    Den annonsen måste vara fel, ingen är då så korkad att dom skriver så om den stolen medvetet...Man ser ju att den inte har internbälten.
    Gissar att hon säljer en bilbarnstol och en bältesstol, sen blev det blandat ihop. Kanske en annan har lagt in annonsen för henne, så missuppfattningen hände där..

Tänkte på priset hon angav som nypris, det är ju för mycket för en kid+.
    Ja hon skriver ju även att den kan användas både framåtvänd och bakåtvänd.. hur!?
  • Finesse
    Ledilnaan skrev 2010-12-14 08:22:49 följande:
    www.blocket.se/goteborg/Helt_ny_Bilbarnstol__...

Denna är väl egentligen framåtvänd från 9 kg? En eloge att de skriver från 4 år.
    antagligen nån som blivit lurad och när stolen väl kommit hem, från typ baby design, så insåg dom att den bara kunde vara framåtvänd.
  • Finesse
    Mars2007 skrev 2010-12-15 22:24:21 följande:
    Har inte hittat ngt bra på nätet så jag ställer frågan här..

Det är dags för sambon att byta bil (igen... tjänstebil), han frågade mig om han skulle välja till integrerade "barnstolar" i bilen. d v s de som ska fungera istället för vanliga bälteskuddar. Nu är våra barn på tok för små för att använda dem men det kan hända att han har denna bil llite längre och då kan det ju bli aktuellt för dottern som fyller fyra i mars. Det innebär att när hon blir 5 är bilen bara lite drygt 1 år. När hon blir 6 är bilen 2 osv. jag tror att vi kommer ha bilen 3-4 år varför det lär bli aktuellt att åka framåt för hennes del i denna bil..

Men nu till frågan.. jag har fått för mig att de inte är "bra" d v s inte lika säkra som en bälteskudde. Jag tänker mig ju att vi köper en sådan med skydd för nacke osv.. det har väl inte en intergrerad? Jag försökte hitta ngt på ntf men där hade de bara kommenterat dem i förhållande till en bilbarnstol d v s en bakåtvänd. Det är ju inte det jag vill jämföra med.. Så, kan ni ngt om detta? 
    Bara för att ditt barn är 4 år innebär det inte att den bör åka framåtvänd. Ett barn ska sitta bakåtvänd så länge det går.. dvs. tills öronen är över kanten på stolen eller tills barnet väger 25 kg. Har du en bakåtvänd stol som inte klarar detta bör du köpa en ny som gör det.
  • Finesse
    norgesessan skrev 2010-12-15 22:51:34 följande:
    Tolkade dock det som att hon kommer att sitta framåtvänd någon gång under tiden dom har bilen, inte just när hon är 4.
    Ja kanske det.. men det är väl bättre att framföra det ordentligt. Finns ju många som vänder redan vid 3..  Eftersom då har barnet fyllt 3 år och klarar av att åka framåtvänd enligt dom.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!