• yes79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

I vår bil finns det också förvaringsutrymmen på golvet (Ford Focus C-max), men det står ju i instruktionsboken att man kan placera bilbarnstolar på alla platser i baksätet, det ligger ju en matta över så jag tänkte inte ens på var stödbenet hamnar. Bilen finns ju också med på Maxi-Cosis lista över godkända bilar som följde med bilbarnstolen! Jag hoppas verkligen att det är OK, har ingen lust att byta bil!

• yes79
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 21:55:56 följande:
    Om du lyfter på bilmattorna bak finns det ett fyrkantigt lock i golvet, det är locket för ett förvaringsutrymme (relativt litet sådant) så om man tar bort locket är det väl en 7-8 cm längre ner till golvet. Svårt att förklara.
    Tror iaf att det är dessa förvaringsutrymmen som hi-wayens instruktionsbok skriver om - nämnde det i mitt senaste inlägg tror jag.

Robert Bell, vad har han för mejladress?
    Jag tog med mig ficklampan och gick ut och kollade, på vår bil är locket långt  det börjar vid sätet och går in under passagerarsätet så stödbenet kan inte stå på något annat sätt än på luckan!
  • yes79
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-01 22:11:26 följande:
    Oj vilket bra (kanske inte i det här sammanhanget) förvaringsutrymme. I bilen vi har tänkt köpa vet jag att dom inte går under passagerarsätet, eller jag är åtminstone 90% säker. Har skickat mejl till Robert Bell så får vi se vad han svarar. Men känns ganska logiskt att locken går sönder vid en krock om stödbenet ska stödja däremot och då lär ju bilstolarna flytta på sig ganska bra (och förmodligen ganska illa i sammanhanget).
    Jo det känns ju inte så roligt med helt ny stol och så skulle det inte fungera. Vi visste ju inte vilken stol vi skulle ha då men vi pratade ju om att ha bilbarnstol i bilen med säljaren när vi köpte den. Det hjälper ju inte hur mycket man läst på innan köp, sedan dyker det upp något man inte tänkt på ändå!

Ett alternativ vore kanske att ta bort locket och om golvet är plant därunder och stödbenet räcker så kan man väl ha det i utrymmet kanske.
  • yes79
    Queen Of Darkness skrev 2010-12-02 09:27:03 följande:
    Ditt alternativ har jag oxå funderat på. Men har fått svar från Robert Bell, jäklar vad jag ser upp till honom!

Hej Rebecca

Jag förstår att du blivit orolig. Dessa fack är mycket vanliga i franska
    bilar. Det går dock att lösa, och om bilen passar i övrigt ska du inte tveka
    för den här sakens skull.
    TACK för svaret, det känns skönt att veta att jag inte behöver köpa ny bil eller stol utan det kan lösas, ska genast fixa detta, annars hade jag tänkt ta babyskyddet under dagen.
  • yes79

Nu har jag fixat några telefonkataloger (hade ju inga hemma men tur att svärisarna aldrig slänger något) och fyllt ut förvaringsutrymmet i golvet, dock kände jag på locket och det är i alla fall inte gjort av plast, det är väldigt hårt och rätt tjockt (åtminstone 0,5 cm), men det känns ju skönt att ha gjort det man kunnat ändå för att stolen ska sitta så bra som möjligt!

• yes79

Jag har lagt upp några bilder i mitt galleri som visar benutrymmet med Mobin i baksätet på vår bil.
    Nu är ju Ella bara 8 månader och har korta ben, men jag tycker det ser ut som om hon kommer ha bra med utrymme för benen länge. Dock kan inte maken sitta bekvämt i passagerarsätet framför Mobin, men jag som är kort kan sitta där utan problem!

• yes79

Vi betalade bortåt 2800-3000 för Mobin tror jag!

• yes79
    Line80 skrev 2010-12-12 19:11:39 följande:
    har kikat lite på Mobin, den är ju väldigt snarlik Hi-way.. men frågan är varför den är godkänd från 9kg medan Hi-way är från 0kg.. hur viktigt är det egentligen att följa den rekommendationen?
    Vår dotter väger 8 kg nu och sitter i Mobin, jag väntade lite då jag var tveksam till att sätta henne i den vid 7 kg, men på Babyproffsen sade det att det går bra från 7 kg och det var viktigast att hon satt bra med bältet och jag har även fått det svaret här i tråden så jag får ju lita på det.

Nu känns ju inte babyskyddet inte aktuellt längre i alla fall. Vi är helnöjda med Mobin, men vi ville köpa Hi-wayen från början just för att den var godkänd från 0 kg, men den passade inte i bilen.
  • yes79

Hej, vi blev påkörda bakifrån idag när vi var på väg ut ur en rondell, det var ju inge fart på bilarna direkt och det vart en väldigt lindrig "smäll", det enda som syns på bilen är ett litet hack på platshuven på dragkroken. Jag kände inget egentligen och var knappt säker på att vi blivit påkörda, det var väl mest ljudet jag hörde. Dottern reagerade inte heller överhuvudtaget.

Jag ringde till försäkringsbolaget och frågade vad de trodde om bilbarnstolen och de trodde inte det var någon fara med den då jag inte kände något "ryck" ens, det vart väl mer som en "puff" än en "smäll".

Dock efter ha läst mycket härinne blir jag lite nervös ändå, känner mig inte helt lugnad. Vad tror ni, är det olika vad olika försäkringbolag tycker om sådana här frågor eller är det lungt med stolen?!

• yes79
    tobiq skrev 2010-12-30 21:29:29 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Maxi Cosi Mobi? Enligt säljaren på Babyproffsen här i stan är det den som tar minst plats då vi ska ha den bakom förarsätet. Ett annat alternativ vi var intresserad av var Britay Two-way men den hade dom inte inne, någon som vet vilket som är rymligast? Vår tvååring provsatt Mobin och det var ju inte så väldigt mycket ryggstöd att växa i direkt, kanske en dm kvar.
    Vi har en Mobi bakom passagerarsätet och den tar stor plats, dock är det ju enda stolen vi haft så i jämförelse med andra vet jag inte! Jag som är 1,58 (bara) kan nog kanske ha den bakom förarsätet i vår bil, Ford Focus C-max, men som det är nu är förarsätet pyttelitet längre bak än passagerarsätet tror jag och maken som inte har körkort får sitta bakom mig för han får inte plats framför Mobin i passagerarsätet utan att sitta väldigt obekvämt! Men det beror ju på vilken bil man har och hur lång man är!!

På vår bil kan man skjuta bak baksätena lite om man tar bort mittsätet och då vart det bättre utrymme fram, men vår vagn fick inte plats i skuffen då så vi valde att inte göra så och maken vill ändå sitta bak med bebisen!!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!