• Kina79

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag har lite frågor och funderingar...
    Hi-Way - får den monteras ända uppe på sätet, alltså med hela klacken uppe på sätet, så att stolen står mot ryggstödet?

Nästa fråga. En gammal kombistol, som är för gammal för att vara ok, är den även för gammal för att ha framåtvänd?
    (jag vet att man inte ska ha dem framåtvända, detta är mest funderingar...)

Man säger ju att man kan överskrida vikten när barnet sitter i en bältesstol, kan man även överskrida vikten om barnet sitter i en Multi-Tech framåtvänd? Om inte, varför?

• Kina79
    Nifelheim skrev 2010-11-02 09:17:00 följande:
    Anledningen till att man kan överskrida vikten vid framåtvänt åkande är väl att stolen inte tar emot barnets kraft utan att det är bilens bälte som gör det. Barnet kastas ju framåt vid en krock, dvs in i barnstolen om det hade varit en bakåtvänd, eller in i bältet om det är en framåtvänd stol.
    Borde alltså vara samma som gäller för en framåtvänd Multi-tech som för en framåtvänd bältesstol (så länge du använder multi-tech som bältesstol och inte som framåtvänd barnstol). Den är dock alldeles för tung för att använda framåtvänd och barnet riskerar kross/klämkador när den trycks in i bältet av hela multi-techens tyngd vid en kolllision.
    Jo precis, det är så jag har resonerat oxå Nu använder jag absolut ingen kombistol framåt, utan detta var mest funderingar som inte rör mig alls

men med det resonemanget, så borde man kunna använda en något för gammal kombistol som bältesstol eftersom det inte är stolen som tar smällen. Eller?
  • Kina79
    Cecci78 skrev 2010-11-02 20:41:54 följande:
    Velar fortfarande ang bältesstolar. Har idag inhandlat en Britax Adventure för att ha i morfars bil till 6-åringen, mest vid "akuta" situationer då han kan ställa upp med att hämta i skolan osv. Den är ju superlätt, 3,9 kg, får testa den lite o se hur den verkar. I vår bil är det two way som gäller ett bra tag till.
    Jag har den och gillar den mkt. Den är superlätt och smal. Däremot får jag dra till bältet lite extra för att få ner det vid höften, mer än vad jag behöver göra på en bältesstol med horn. Det är väl det som är lite negativt med den.
    Men eftersom den är så smal så blir det säkert ytterligare en sån till mellantjejen sen.

Däremot sa hon på babyland att Akta Gracos bältesstol är smalast - någon som vet? Jag tyckte definitivt att Adventuren såg smalare ut.
    kanske ska testa imorn när jag ska dit.... Jag la undan två Hi-Way idag, de sista de hade kvar. babyproffsen hade bara "fula" kvar
  • Kina79
    Line80 skrev 2010-11-03 09:10:57 följande:
    Kom att tänka på en sak då jag läste om rådjurskrocken här..
    vi fick en skada på vår bil då bilen blev påbackad och passagerardörren blev helt intryckt, hela dörren fick bytas ut.
    Men nu undrar jag ju om detta anses som att våra bilbarnsstolar är krockade och bör bytas ut?
    Jag vet inte riktigt vad som gäller. Kolla med er försäkring? Maila även Robert Bell på Säkerhetsbutiken -  han är extremt kunnig och borde kunna svara på det.

Idag ska jag hämta ut mina nya Hi-Way (Längtar för min krockade var den rutiga och den är så otroligt ful. Nu blir det en helsvart och en med svarta sidor och röd rygg)
  • Kina79
    norgesessan skrev 2010-11-03 11:29:40 följande:
    Hehe, kommer ihåg den rutiga. När vi skulle köpa för min bror var det rea på Hiway...Var bara rutiga, hade inte köpt den där om det blev en rutig, fick ont i ögonen av att se på den...
    Men som tur var var det en enda kvar med annat tyg..Svart/brunt semskad(?) tyg. Jättefin.
    Ska du behålla rutiga tyget så du har reserv vid evt. "olyckor"?
    Ja, jag köpte ju min Hi-Way på rea, den var nedsatt 700 kr då - så då tog jag ju den rutiga. Den är inte fullt så ful när den väl är monterad och så - men vacker är den inte.
    Jag behåller klädseln som extraklädsel, det är det alltid bra att ha. Ska lägga den i min bra-att-ha-låda som jag har i bilen.

Har varit inne på babyland idag, men det tog sån himla tid iom att jag hade en rekvisition, så jag bad att få komma tillbaka kl.10.00 imorn och då ska allt vara klart.
    De hade fått in de nya nu på fm idag, så jag fick två svart, sprillans nya
    Line80 skrev 2010-11-03 11:33:57 följande:
    går det på hemförsäkring eller bilförsäkringen? jag har mejlat.
    Det går på bilförsäkringen. Vi har fullt föräkrad bil +merförsäkring + nåt med vilt, därför får vi ut helt nya bilstolar + att vi inte har nån självrisk på detta.

t
  • Kina79
    jezca skrev 2010-11-09 09:51:28 följande:
    Jag skrev i förra tråden att jag har en acta graco cosmic comfort till min snart tre åriga son. Han är 100cm och väger 16kg och nu sitter han inte så bra längre pga det avtagbara huvudstödet. Tänkte ta bort det men tror inte stolen är godkänd så. Han ser ändå ut att sitta bra utan stödet och säger att det känns mycket bättre. Vad gör man stolen borde ju inte helt plötsligt bli värdelös!!  Känns inte kul att behöva köpa en ny stol!
    jag hade en Akta Graco Cosmic XTP innan och var i kontakt med två barnaffärer och Akta själva. Alla sa att det var ok att ta bort det....

Nu skriker lillan....skriver mer sen
  • Kina79

Tillbaka igen...nu tror jag att hon sover...

Jo som sagt, det ska vara godkänt att ta bort det. Det fyller enligt dem som jag hade kontakt med då (tror det var 2007) ingen säkerhetsfunktion.

Stolen som sådan är lika säker vid en eventuell krock.

• Kina79
    SuPe76 skrev 2010-11-14 06:52:58 följande:
    jag har lite frågor om britax two-way, igen.. (vi har fortfarande inte köpt en ny stol, men lillen är bara 4½ mån än, så lite tid har vi på oss, och storan 2½åringen sitter fortfarande bra i izikiden)

two-wayen då. är den inte lite "öppen" eller vad man ska säga? när man tittar på bilder, så ser det inte ut att vara mycket till sidokrockskydd varken vid huvudet eller nere vid benen? läste dessutom att den var väldigt bred, så jag funderar över om vi överhuvudtaget kommer få plats med den bak i mitten. vill inte ha stolen fram, man får så sjukt dålig sikt åt höger, då passagerarsätet sitter ganska långt fram pga andra stolen. vi kan inte heller ha någon stol bakom förarsätet, min man sitter väldigt långt bak, och när vi är två vill vi kunna sitta en bak med barnen. gahh, är så splittrad vad man ska köpa för ny stol!
    Hur lång är din dotter. Tillhör inte de långa barnen så hade jag nog kollat på en Hi-Way, den är smalare, mer ombonad och många barn kan sitta i den till 5 års ålder. Den är smalare och får lättare plats i mitten.
  • Kina79
    Kina79 skrev 2010-11-17 21:06:15 följande:
    www.blocket.se/kronoberg/Britax_Hi_way_bilbar...

Exakt likadan som Hi-Way???? Jo det är den ju, förutom den lilla detaljen att den måste användas framåtvänt från 9 kg!!! Demon
    Rättar mig själv, den är godkänt bakåtvänd till 13 kg. Det var ju aningen bättre, men de flesta vänder väl vid 9 kg??
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!