• Mela78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Börjar fundera på nästa stol till sonen. Blir tidigast aktuellt om ett år så jag är ute i väldigt god tid. Han är av medellängd, smal som en sticka, tror han passerat 13kg under hösten. Vad tror ni skulle kunna passa? Visst ska han väga minst 15kg innan det är dags? Något speciellt att tänka på när det gäller framåtvända stolar? När på året är det kampanjer på de bra framåtvända stolarna?

• Mela78

Läste TS och fick svar på några av mina frågor. Men är iallafall intresserad av konkreta tips på framåtvända som är bra. Testresultat vore kul att läsa också. och om det är något mer man kan tänka på när man köper framåtvänd stol.

• Mela78

Han är 3,5 år nu och vet att vändning inte är aktuellt än på länge. Som tidigast inför nästa höst/vinter, troligt att det blir ännu senare.
    Vi har två Acta Graco Cosmic och två HiWay. Kommer att kunna använda dessa länge till. Men vill förbereda mig med kunskap och inte köpa grisen i säcken när det är dags för nästa stol. Och gärna hinna hitta nästa stol på kampanj och därmed betala lite mindre.

• Mela78
    Joico skrev 2010-11-19 19:06:22 följande:
    Ja, 15kg är minimigränsen. Varför byta till framåtvänt när han skulle kunna sitta bakåtvänt bra länge till med den vikten? De rekommenderas ju minst 4-5års ålder och 25kg. Hur gammal är han?
    25 kg kommer han inte vara i närheten av när han vänds. Tungan ute Har kollat på tillväxtkurvor och han kommer väl vara en 7-8 år när han väger så om han följer sin kurva. Så det är minivikt, ålder och längd i kombination som kommer att avgöra.
  • Mela78
    Mela78 skrev 2010-11-19 19:44:28 följande:
    Han är 3,5 år nu och vet att vändning inte är aktuellt än på länge. Som tidigast inför nästa höst/vinter, troligt att det blir ännu senare.
    Vi har två Acta Graco Cosmic och två HiWay. Kommer att kunna använda dessa länge till. Men vill förbereda mig med kunskap och inte köpa grisen i säcken när det är dags för nästa stol. Och gärna hinna hitta nästa stol på kampanj och därmed betala lite mindre.
    eller om det kanske blev två TwoWays istället för HiWay; minns inte.
  • Mela78
    Finesse skrev 2010-11-19 20:28:45 följande:
    Nä men varför ska du vända honom då?

Så länge det är tekniskt möjligt att sitta i en bakåtvänd bilbarnstol och man väger under 25 kg finns det INGEN som helst anledning att vända.. spela roll hur gammal är han..
    Så klart jag kommer att vända honom så småningom. Känner mig lite påhoppad för att jag söker information här istället för att surfa runt själv. Som jag redan skrivit kommer vi INTE vända honom nu, tidigast om ett år mer troligt ännu senare. Men jag vill veta vilka fällor/nitar som finns, förbereda val av stol och kunna köpa den stolen på rea.
  • Mela78
    Joico skrev 2010-11-19 20:35:49 följande:
    Inte påhoppad, vi informerar bara. Eftersom han är så pass liten.

Jag tycker du ska åka och prova en stol när det är dags, prova med honom också och se vilken han tycker är bekvämast. Bra sidokrockskydd är ju att föredra, så Biltemas plastbytta är ju ingen höjdare direkt
    Tack, precis sådana här råd var det jag behöver. Biltema= inget val för oss och att fortsätta med sidokrockskydd. Vet faktiskt väldigt lite om skillnadena på stolarna för framåtåkande eftersom det inte är aktuellt för oss. ALLA som vi känner och har barn som är upp till 1,5 år yngre har redan vänt, så vi har tagit ställning i frågan att bakåtåkande är det enda rätta trots grupptryck.
  • Mela78
    Finesse skrev 2010-11-19 20:44:33 följande:
    Här vänder alla sina 3 åringar.. känner ingen som är äldre å sitter bakåtvänd.. gissa om vi kommer att få blickar och dumma kommentarer när vi köper en ny bakåtvänd bilbarnstol när Ebba nästan är 4 år..
    Kan tänka mig! Ryser varje gång jag hämtar samtidigt som andra från förskolan. ALLA sitter framåtvända, många åker i knät på förälder eller sitter fram, utan stol och helt obältade.
  • Mela78

Finns det fler framåtvända bältesstolar med isofix än Britax KidFix måntro?

• Mela78

Cybexen var riktigt ful men ett mycket förmånligt pris. Recaron är i dyraste laget, är det namnet eller funktionerna som dragit upp priset?

Och finns det några tester på dessa?

Några erfarenheter av KidFixen någon? 

• Mela78
    cicci85 skrev 2011-06-05 18:05:18 följande:
    cybexen var bäst i råd&rön senaste test, nån poäng mer än kidfix. Tycker kidfixen verkar bättre än recaron men den har väl inbyggda högtalare i sidorna så det är nog mycket funktionerna och namnet såklart som drar upp priset Har en Britax KidFix och är nöjd med den förutom att den är trång, sonen är väl rätt bred över axlarna...
    Tackar, då ska vi hålla utkik efter erbjudanden häromkring. Har gott om tid innan det kommer till användning. Storleken ska nog inte vara något problem, har en tunn liten "sparris" som ska använda stolen när han lagt på sig lite till. Tungan ute
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!