• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Velar fortfarande ang bältesstolar. Har idag inhandlat en Britax Adventure för att ha i morfars bil till 6-åringen, mest vid "akuta" situationer då han kan ställa upp med att hämta i skolan osv. Den är ju superlätt, 3,9 kg, får testa den lite o se hur den verkar. I vår bil är det two way som gäller ett bra tag till.

• Cecci78
    Kina79 skrev 2010-11-02 20:48:07 följande:
    Jag har den och gillar den mkt. Den är superlätt och smal. Däremot får jag dra till bältet lite extra för att få ner det vid höften, mer än vad jag behöver göra på en bältesstol med horn. Det är väl det som är lite negativt med den.
    Men eftersom den är så smal så blir det säkert ytterligare en sån till mellantjejen sen.

Däremot sa hon på babyland att Akta Gracos bältesstol är smalast - någon som vet? Jag tyckte definitivt att Adventuren såg smalare ut.
    kanske ska testa imorn när jag ska dit.... Jag la undan två Hi-Way idag, de sista de hade kvar. babyproffsen hade bara "fula" kvar
    Har inte tetat den i bilen än, tänkte även ha den som extrastol till kompisar framöver. Kan tänka mig att den blir smalare eftersom det inte är några horn på den.
  • Cecci78
    norgesessan skrev 2010-11-03 22:49:23 följande:
    www.barn-och-bil.bloggplatsen.se

Började med Volvostolarna...Ni får säga till om det verkar olagligt, men det kan det knappast vara...Jag censurerade hans namn och hemstad.
    bra grej men det är väl så att säljaren på Blocket har upphovsrätten till bilden? Å andra sidan finns ju den där sidan, bestofblocket eller vad den heter
  • Cecci78
    Joico skrev 2010-11-04 21:55:39 följande:
    Hur menar du?
    det står att den är framåtvänd
  • Cecci78
    Lantani skrev 2010-11-06 14:49:54 följande:
    Nä det är så att vi har 2 stolar, barnens farmor har denna two wayen hos sig, nu när inte sonens kusin där (och då får vi använda stolen om vi vill). Så jag tycker hellre att vi monterar in vår egen hi-way i farmors bil, istället för att vi ska montera in den two wayen i farmors bil. Så det är ju egentligen skit samma, tar ju samma tid att montera Jaja jag får iaf som jag vill, men farmor ifrågasatte när hon faktiskt har en stol hos sig, sambon berättade bara som det var!
    stänmmer bälteshöjden för er son då? Annars är det ju lite jobbigt att ändra det varje gång och sen tilbaka, ni kan ju ha det som argument till att ni tar med en egen. Jag hade tagit med vår egna.
  • Cecci78
    Mimmi69 skrev 2010-11-18 01:04:22 följande:
    Ingen av alla dessa kunniga människor som vet något om den stolen???
    den är ganska ny på marknaden i Sverige och finns inte på så många ställen tror jag. Jag frågade Babyproffsen för ett par veckor sedan och de sa att de haft den ett tag men att de inte sålde den längre pga att de tyckte den var snarlik Britax stolar och de kan inte ha hur många som helst i sortimentet, jag har kikat lite på den på nätet men inte i verkligheten.
  • Cecci78
    Mela78 skrev 2010-11-19 16:34:36 följande:
    Börjar fundera på nästa stol till sonen. Blir tidigast aktuellt om ett år så jag är ute i väldigt god tid. Han är av medellängd, smal som en sticka, tror han passerat 13kg under hösten. Vad tror ni skulle kunna passa? Visst ska han väga minst 15kg innan det är dags? Något speciellt att tänka på när det gäller framåtvända stolar? När på året är det kampanjer på de bra framåtvända stolarna?
    Men hur gammalt är barnet? Det man går efter är ålder, enbart. Sen måste de ha passerat 15 kg för att sitta godkänt i en bältesstol. Så om barnet är 5 år men väger 14 kg så är det inte godkänt. Vad har du för stol idag?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!