Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Spökes namn(t)råd

Ah, här kanske jag kan få hjälp. Vi har vansinnigt svårt att enas om pojknamn. Vi är överens om att det ska vara ett namn som går att uttala vettigt på både svenska och engelska, därför går allt med åäö bort. Helst ska det inte finnas någon tvetydighet i stavning, alltså sådant som v/w och c/k men det är inget måste. Första associationen måste vara att det är ett namn, alltså inget konstlat som Månstråle, Silver eller Varg.

Jag gillar Albert, Edvard och Jakob. Han totalvägrar dessa och föreslår Peter, Markus eller Rikard, som jag i min tur totalvägrar. David och Alexander gillar vi båda men de finns för nära. Finns det några namn kvar efter alla våra krav?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    spöke skrev 2010-11-04 20:36:57 följande:
    Klart det finns fler namn för er! Nu ska vi se...

Din man verkar föredra säkra, etablerade namn från sin egen generation (och antagligen väljer namn som han själv skulle kunna tänka sig att heta)... medan du gillar namn som återfinns bland äldre generationer. Väldigt generellt sett så tror jag att män är mer konservativa när det gäller deras söners namn. När det gäller flicknamn kan de våga lite mer. 

Vad tycks om t.ex...

Samuel
    Adrian
    Henry
    Martin
    Simon
    Adam
    John

Man tackar! Jo, han är mest inne på vår egen generations namn. Jag vill hellre ha namn som inte är så präglade av ett årtionde.

Ska fundera på dessa en stund. Om någon har fler namn i samma kategori på lager är de välkomna.
  • Mornie Alantie

Vad tycks om namnen Albert och Alfred? Vad är associationerna till de namnen?

Svar på tråden Spökes namn(t)råd