• PennyJenny

Så ledsen, måste börja ge ersättning :(

Idag var sista vägningen innan sonens utskrivning från hemsjukvården. Han är 2 månader gammal nu och har sista tiden gått upp dåligt i vikt. Nu bara 90 gram på en vecka. Känner mig så ledsen och "oduglig" på nåt vis som inte kan ge min son den mat han behöver. Överallt proppas man ju full med info om hur bra bröstmjölken är osv också.  Men vilket upplägg tror ni är bäst, att ge två fulla mål ersättning per dygn eller erbjuda ersättning efter 10 min amning? Jag hade dessa båda alternativen att välja på. Han fick prova att ta flaskan på sjukhuset med Nan1 i och det gick jättebra, men nu verkar han ha fått magknip :/

• Svar på tråden Så ledsen, måste börja ge ersättning :(
  • Toppen9

Jobbigt att det inte gick som du ville med amning men det näst bästa vore väl att amma först och sen ge ersättning?

Kram och hoppas att dina skuldkänslor försvinner, för du ger ju ersättning för att han ska må bättre och gå upp i vikt. Hoppas att allt går bra och kom ihåg: Du är inte oduglig!

• mammaNena

jag slutade amma helt. Med första barnet som oxå va prematur, satt jag och pumpade i 4 veckor. hon kunde inte äta själv, utan fick det mesta i sond, absolut de 2 första veckorna. sen fick hon på flaska de andra veckorna. men efter att fått ut ca 10 ml åt gången, så att jag ändå behövde ge ersättning, då gav jag upp. Hon är idag en 5 årig tjej som knappt aldrig varit sjuk!

Sonen fick jag nu i maj. efter att ha försökt amma i 2 veckor, som gick åt skogen, så gick vi över till ersättning igen.

• PennyJenny
    Toppen9 skrev 2010-10-27 17:18:36 följande:

Jobbigt att det inte gick som du ville med amning men det näst bästa vore väl att amma först och sen ge ersättning?

Kram och hoppas att dina skuldkänslor försvinner, för du ger ju ersättning för att han ska må bättre och gå upp i vikt. Hoppas att allt går bra och kom ihåg: Du är inte oduglig!

Tack... Usch, jag vart så ledsen på sjukhuset så jag fick verkligen kämpa mot tårarna. Har kämpat så hårt för att få amningen att funka med pumpning och grejer i många veckor och så är det min mjölk som inte är tillräckligt bra istället i slutänden :(
  • Samsmamma

men ts, 10 minuter kanske inte räcker? Min son åt länge, och han var inte prematur. 

• PennyJenny
    mammaNena skrev 2010-10-27 17:18:58 följande:
    jag slutade amma helt. Med första barnet som oxå va prematur, satt jag och pumpade i 4 veckor. hon kunde inte äta själv, utan fick det mesta i sond, absolut de 2 första veckorna. sen fick hon på flaska de andra veckorna. men efter att fått ut ca 10 ml åt gången, så att jag ändå behövde ge ersättning, då gav jag upp. Hon är idag en 5 årig tjej som knappt aldrig varit sjuk!

Sonen fick jag nu i maj. efter att ha försökt amma i 2 veckor, som gick åt skogen, så gick vi över till ersättning igen.
    Tack, känner jag behöver lite pepp just nu. Sitter här och lipar och tycker det känns jättesorgligt på nåt vis. Han är mitt sista barn och jag hade så gärna önskat att jag skulle kunna amma honom åtminstone 5-6 månader som jag gjorde med hans storebror (född 12 veckor för tidigt). Men icke :( Kändes skönt att höra att din tjejja varit frisk och kry, man hör ju så mkt skräckpropaganda.
  • PennyJenny
    Samsmamma skrev 2010-10-27 17:21:22 följande:
    men ts, 10 minuter kanske inte räcker? Min son åt länge, och han var inte prematur. 
    Han äter ca 30-40 min som det är nu men neopersonalen sa att jag ska låta honom äta 10 min effektivt och sen ge ersättning efter det så han orkar ta flaskan.
  • ensammamma

Fortsätt att amma ändå sluta inte.. Kämpa på.. De e mysigt med den närheten...

• satakatse

Tror magknipen är åldersrelaterat inte mjölk...

Äh, jaa.. det är sant att modersmöjlken är det bästa, men när man har fött för tidigt så blir det svårare att produsera den själv. Så vad kan man göra? Mina två blev hur fina som helst trots att möjlken tog slut tidigt... De är 9 år nu, pigga glada friska barn(eller förkylda just nu o hema från skolan MEN i de stora hela)! Så sörj inte!

• saltflingan

Jag skulle intensivamma (dvs amma varje timme) om han accepterar det och erbjuda ersättning efter amningen. Sen skulle jag koppa ersättningen och inte ge i flaska, utan låta honom kämpa lite (hur mycket kämpa det nu blir med en kopp ).

Sen ÄR det vanligt att vikten svajar fram och tillbaka. BVC (och sjukan) är oftast alldeles för vågkåta och ska väga flera gånger i veckan. Om man skulle skippa det och bara väga 1 gång i veckan eller varannan vecka så skulle de små naturliga variationerna aldrig märkas av. Min son gick också upp dåligt i början och bvc var alldeles för oroliga för min smak. Ta det lugnt och lita på att du och ditt barn klarar det där alldeles utmärkt själva!

• ApelsinKiwiBanan

Vill du enbart amma, ge inte upp!!!

Låt honom amma ofta ca varannan timme och pumpa lite mjölk efter varje amning.. det kommer ta ett par dagar att få upp mängden som styrs av efterfrågan dvs. mer amning/pumpning bör i slutändan ge mer mjölk. Drick, ät och vila!

För att minska pressen och få en mätt och belåtet barn skulle jag ge lite ersättning efter varje ammat mål.

Svar på tråden Så ledsen, måste börja ge ersättning :(