• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Aurora1979 skrev 2011-02-02 20:24:07 följande:
    Detta är första tråden jag följer som jag är först ut att testa! Känner lite press på mig att lyckas här haha... ;) Men ligger sist i barnafödande osv i alla andra trådar så det jämnar ut sig antar jag.
    Klart att du ska lyckas, så är det bara, p u n k t  s l u t! :D

Ha en mysig helg alla!
  • anmaelli

Åh Aurora79, vilket tråkigt besked :( Vilken dag började du då blöda på?

Jag är jätteledsen för din skull. Hade verkligen hoppats att du skulle få trådens första plus! Tänker på dig och hoppas att du snart kommer igen. Styrkekram!!

• anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 11:38:34 följande:
    Jag är lite deppig idag, känner INGETING idag. Inte ens lite knip i magen :( Jag vet inte när man ska känna av detta, borde kanske se det som ett gott tecken att jag läkt efter ÄP?

Vad jag tycker är konstigt är att OM det vore så att det var störst chans att lyckas om man odlar alla ägg till dag 5-6 så borde man ju alltid göra det? Vår klinik har möjligheten och det tror jag de flesta har. Jag tycker det vore konstigt att inte optimera ett resultat i alla lägen oavsett om det är första eller sjunde försöket.

Sedan förstår jag att det är bättre att odla längre om de ska frysas och sedan tinas.

Vet ni vilken dag man ska börja känna av något om nu embrot fäster?
    Det finns säkert någon anledning till varför de inte odlar alla ägg till dag 5-6, kanske måste äggen vara av en visst kvalitet och det inte är så vanliigt att de är tillräckligt bra?

Jag vet inget om vilken dag man ska känna av något... men är också nyfiken att få veta till man själv är där :)
  • anmaelli
    phillie12 skrev 2011-02-05 00:49:22 följande:
    Ja alltså, varför förvarnar de inte om det?! Det var typ det enda jag INTE visste om IVF - att man blir svullen som en ballong och får apont, inte av sprutorna utan av själva äggstockarna... Jaja... Det är bara att bita ihop! 

Snart är du igång också anljoos!!!

Kram på er allihop och ha en mysig helg! 
    JAA! Jag hoppas ju att det är så. Börjar bli lite pirrig inför besöket på torsdag. Men mest är jag förväntansfull. Vi vill bara komma igång nu!!!

:)
  • anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 16:07:52 följande:
    Mm kanske, men ägget vi fick tillbaka hade toppenkvalitet sa de på lab. De odlades bara tre dagar. De sa att de hade varit klart dugligt att frysas in om vi hade haft fler lika bra. De andra befruktade höll dock inte måttet för frysning.

Jag kan inte förstå varför de väljer att odla vissa längre och andra kortare. Jag har hört att de odlar längre på de ägg de är tveksamma om dock. Usch jag tycker det är så rörigt...
    Ja, det är verkligen rörigt... jag har nog inget bra svar att ge dig tyvärr.
    Kommer jag ihåg så kan jag fråga på torsdag!!
  • anmaelli
    Skrollansmamma skrev 2011-02-06 16:39:17 följande:
    Ja vet! De är dåliga på att informera, kanske är det för att man inte ska tänka för mycket. Jag är vetgirig som bara den men kommer inte heller på mina frågor när jag väl är där!!!
    Min läkare är alltid så himla stressad också :(

Jag fick en riktig avlusning om att jag läste för mkt på nätet enl läkaren... Inte konstigt man inte vågar fråga mer...
    Jag känner igen det där från min gynekolog när jag läst på nätet... som sagt, om de informerar en lite bättre så hade man ju sluppit försöka ta reda på allt själv!!! Jag tänker fråga allt jag kommer på. Men kommer troligen inte komma på så mycket då heller, och då är det ju bra att det finns information på nätet även om man kanske ska ta endel information här med en nypa salt :)
  • anmaelli
    kattm skrev 2011-02-09 15:39:18 följande:
    Hej hej!

Jag hör inte hemma i den här tråden eftersom problemet för oss troligen ligger hos mig (mina ägg) och inte hos sambons spermier. Men jag ville bara heja på er lite, eftersom jag "känner" MariaMiia och anlijoos från en annan tråd. Hoppas att det går bra för er alla här inne. Själv ska jag påbörja tredje IVF-försöket på fredag. Långa metoden med nedreglering med Suprecur, och sedan ska vi testa att sätta ut sprayen när jag börjar med sprutorna den här gången för att se om det blir bättre ägg då. Hoppas bara att jag inte ska få spontan ägglossning i så fall...

Angående odling av embryon så säger min klinik (Linnékliniken i Uppsala) att de tycker att livmodern är en bättre miljö för embryot att utvecklas i och att de därför inte långtidodlar.

Jag håller tummarna för er alla härinne!
    Åh, hej cattm!! Vad kul att "se" dig!  Tack för lyckoönskningarna, detsamma till dig, det vet du!! Vilken tråd hänger du mest i nu? Länge sen jag såg dig vara aktiv, eller har du tagit en paus?
  • anmaelli

Imorgon är det dags för första besöket på kliniken... spännande!! Jag är nervös för att inte hitta, för att vi ska bli sena.. för att det ska bli oväder då vi har långt att köra och att sambon inte ska bli av med sin migrän som han fick gå och lägga sig med :( suck!!!

Och att jag ska glömma fråga något viktigt.... tips på vad jag inte ska glömma?
    :)

• anmaelli

Hej Allihop!

Då var första besöket avklarat och det känns jättebra!

Sambons spermier såg bra ut, men de var lite för få, 7 milj istället för 10 milj (tror jag det var?). Men sist så var de ännu färre och även endel slöa... så det var positivt och han blev glad ;) Verkade inte ens självklart att det är ICSI vi kommer att köra, utan det beror på hur spermieprovet blir när det väl gäller!

Vi ska köra långa metoden, det verkade som jag kunde få ha åsikter om det, men jag vill göra det som de tror mest på och hon sa att det var störst odds med den långa, så då vill jag inte chansa på korta även om jag säkerligen skulle må bättre genom den behandlingen.

Jag skulle ringa första mensdagen för att komma igång :) Vilket borde bli den 20 februari ungefär!! Iha. Så då börjar jag spraya på dag 21, alltså runt 13 Mars. Känns som att detta kommer gå rätt snabbt. Är SÅ glad över att äntligen vara här!!

SKönt att du klarade av äggplocket Phillie10, så spännande!!! Hur upplevde du äggplocket i förhållande till äggledarspolning? Det var bland det värsta jag gjort tror jag så jag hoppas att det inte ska gå och jämföra dessa två...

Hoppas vi några plus i tråden tills jag kommer igång :)

• anmaelli
    Aurora1979 skrev 2011-02-10 21:10:16 följande:
    Phillie: Skönt att du har ditt ÄP överstökat och att det gick utan större problem iaf! Det ÄR obehagligt värre. Jag fick inget stesolid eller annat inför ÄP!? Men skönt att du fick det om du kände dig hjälpt utav det! =) Bra att du blir bortskämd av mannen din nu oxå. Ska hålla tummarna för att det blir många fina befruktade embryon till er!

Anlijoos: Toppen att mötet kändes bra och att ni snart får komma igång!! =)

Undrar om jag har väldigt hög smärttröskel eller nåt eftersom jag inte tyckte att ÄP eller äggledarspolning gjorde speciellt ont alls?!? Var ruskigt nervös och rädd inför båda ingreppen men efteråt tyckte jag att jag oroat mig i onödan. Det är helt klart olika från person till person hur man upplever smärtan inför dessa ingrepp och även olika smärtlindring antar jag. Kan ju vara så att jag fick mer smärtlindring på ÄP än t ex Phille? Fast BM/sköterskan pytsade i mig lite i taget bara eftersom jag tidigare reagerat dåligt på just morfin.
    Det som skrämmer mig lite är att jag BRUKAR ha hög smärtgräns... men detta verkade inte gälla när det kom till äggledarspolningen. Men men, ÄP är inget jag tänker oroa mig för nu... vi har endel att gå igenom innan dess så det finns ingen anledning till att oroa sig, och jag är inte direkt orolig av mig, bara att jag vill ha kontroll på läget och veta vad som väntar mig :)
Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI