• Aurora1979

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

IShotMyMan: Weeeee, grattis till dig med!! Guuud vad roligt! :D Då är vi 2st gravida på 2 dagar ju! =)

• Aurora1979

villsågärna: jag har läst ditt inlägg någon annanstans och jag vet att jag blev såååå förbannad. Jäkla läkare rent ut sagt!! Hur kan man skylla infertiliteten på dig när det är rätt uppenbart att det är din man som bör utredas!? Och hur kan de vara så inkompetenta att de inte vet vart remissen ska gå??? Och varför kan man inte bara skicka vidare remissen till rätt ställe om den nu kommit fel? Jädra byrokrati-Sverige ibland! Demon

• Aurora1979

anlijoos: Tack! =) Tror inte att puregon är så känsligt. Däremot är pregnylen viktig att ha i kylskåpet. Den sa dem på kliniken att man skulle ta ut precis innan man skulle ta den. Jag lyckades ju ha min i rumstemp i flera veckor så jag var tvungen att hämta ut en ny.

• Aurora1979

Vårat problem: Mannen lider av azospermi. dvs inga spermier i ejakulatet. Spermierna hämtas via biopsi samma dag som ÄP. Mannen har även lite högt FSH hormonvärde, en kromosomavvikelse (ev anledningen till azospermin) där han har en könskromosom för mycket 47 XYY mot det normala 46XY för en man. Jag har sköldkörtelproblem, medicineras med Levaxin.

Vid ÄP hade jag 18 äggblåsor, 17 ägg. Vet ej hur många som befruktades. Men totalt 4 embryon sparades. En till mig på ET och 3 till frysen. Vi plussade på FET2 och har nu alltså 1 embryo kvar i frysen.

• Aurora1979

IShotMyMan: Tror nog att man kan känna sig lite ogravid rätt många dagar.... Just idag känner jag fortfarande av lite molvärk och på kvällen liiiiite lite illamående.

• Aurora1979

anlijoos: Hur länge en ampull puregon räcker beror på din dos och hur mycket som är i din ampull. Men misstänker nog att du på ngt sätt måste hålla flera ampuller kylda.

Pregnyl är själva ägglossningssprutan... den allra sista sprutan du tar.

Vagitorier stoppar du upp i underlivet 3 ggr/dag (iaf skulle jag ha 3ggr/dag) efter ÄP och fram till åtminstone din testdag... får du plus kommer du att fortsätta med dem i ett par veckor till. Vagitorierna hjälper slemhinnan att bli tjockare tror jag.

• Aurora1979

habanita: haha bättre förklaring från dig... ;) Känns som det var länge sen jag gjorde mitt ÄP nu! (oktober). Men som svar på din fråga om "gonadotropin" så var det är inget jag fick ta iaf.

Jag hade:
    Suprecur spray hela behandlingen (½ dosen efter man började med sprutorna).
    Puregoninjektioner för tillväxt och mognad av äggblåsorna.
    Pregnyl för att stimulera ägglossningen.
    Efter ÄP vagitorier 3ggr/dag i 18 dagar.

• Aurora1979

phillie: Ja antagligen så finns det (gonadotropin) med i medikamenten på ett eller annat sätt.  Vad det nu är. ;)

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI