• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Filura skrev 2010-12-13 21:18:39 följande:
    Hej!
    Ville inge lite hopp genom att berätta att vi lyckades med vårt första ICSI och det resulterade i vår ljuvliga lilla pojke som är född i juli -09.
    Efter det har vi gjort ett misslyckat syskonförsök (FET) och jag är nu ruvare på vårt andra. Sen har vi inga embryon kvar på SU så då blir det privatklinik.
    Vi ska även anmäla oss till adoptionsorganisationen FIFA har vi bestämt eftersom vi är nyfikna på adoption också:)
    Men tillsvidare kör vi några försök till innan vi lägger ner och fokuserar på ett syskon från fjärran:)
    Tack Filura för din positiva berättelse! :) Lycka till nu!! Och berätta gärna hur det går, när kan du testa?
  • anmaelli
    MariaMiia skrev 2010-12-14 14:54:27 följande:
    Hej,
    Jag frågade i fredags när jag var på besök när medicinering startar och sköterskan sa 10dagar före beräknad mens. Jag ska tillbaka i Jan för en till extra koll (ultraljud) en annan del i cykeln. Jag var nog lite naiv och tänkte inte att de skulle kolla mig så mycket utan att det var uppenbart var problemet är. Men det är ju jag som ska bära barnet så det är ju självklart att när man ska göra en så omfattad procedur att de ska kolla att det ser ut som det ska hos mig med.

Vet du om din sambo har gjort kromosom-test? Jag tror det är obligatoriskt, de sa till oss att det kan vara en orsak till sämre kvalitet/mängd på spermier hos mannen. Vi bor i England så det kan förstås vara skillnad med tester och väntetid. Vad har de kollat på dig hittills?
    Då var jag inte helt ute och cyklade, 10 dagar före beräknad mens är ju för många av oss dag 20 i cykeln :)
    Jag vet faktiskt inte om han har gjort kromosontest, hur görs det? Det han har lämnat är ett blodprov och spermieprov, inget annat.

Vi har det lite knepigt på jobbet nu så nu vill jag ÄNNU mer bli med bebis så jag kan få komma därifrån ett tag.
  • anmaelli

Hej Filura!
    Jag tycker inte du ska ge upp, den 26:e är ju JÄTTElänge till, så jag tror ärligt talat inte ditt minus betyder någonting. Sen kan det ju vara så ändå, och då är det ju skönt att ni har en plan på att gå vidare med adoption.

Jag tänker iaf fortsätta hålla tummarna för dig!

Berätta den 26:e hur det gått :)

• anmaelli
    Filura skrev 2010-12-19 22:56:47 följande:
    Hej! Det gick inte vägen..mensen kom idag så det är kört som jag misstänkte! Men nu blir det några försök på caralnderska samt placering i adoptionskö. Känns ok trots allt! Är så tacksam för vår son och hellre den här ordning på misslyckade försök än tvärtom. Våran lilleman är vårt mirakel och syskon är ju bara en bonus:) Lycka till alla!
    Ahh, det ville vi ju inte höra!! Men ändå skönt att ni tar det som ni gör :) Som sagt, er son är ju ert mirakel. Lycka till med adoption! Och hoppas att det inte drar ut på tiden allt för mycket. kram
  • anmaelli

villsågärna:
    Det låter som vi är i ungefär samma situation. Vi väntar på ett första besök på fertilitetskliniken. Jag är frisk enligt tester, men sambon har få och slöa spermier. Vi är båda 30 år.
    Jag är som du, lite nervös men väldigt hoppfull! Det kan ju bli en bebis av hela grejen och då är det ju värt allt!! :)
    Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!!

• anmaelli

Hej på er!
    Jag avvaktar fortfarande att höra ifrån kliniken för att planera in ett första besök. Vi har väntat i 1 1/2 månad nu och det börjar kännas riktigt segt... suck. Vill ju bara ha en dag inplanerad så att man har något att se fram emot. Nu känns det som att allt står still!!! Jag lär ju inte hinna komma igång nu i Januari så kommer få vänta till minst Februari skulle tro... märks det att jag är OTÅLIG!!!
    Men kliniken öppnar efter juluppehåll på måndag igen, så förhoppningsvis hör jag av dem den veckan, annars ringer jag snart och frågar!

Förresten, jag har läst att statistiken för år 2004 visar att var femte embryoåterföring ledde till ett levande barn efter IVF- och ICSI-behandlingar. För risken för missfall är ju något större vid IVSI/IVF-graviditeter.

MariaMiia: Förstår att det känns otäckt att vara sövd, det har jag heller aldrig varit, men det fixar du! Vad beror polyperna i livmodern på?

habanita: LYCKA TILL! Nära nu :)

villsågärna: Vad är det för biverkningar du har fått? Hur länge till ska du spraya och när är insättning? Håller tummarna!

• anmaelli

Jag har läst det lite här och var, men jag har inte kontrollerat min källa så vi väljer att inte tro att det är så tycker jag :)
    Däremot står det så här på www.fertilitetsguiden.nu som för övrigt är en bra sida tycker jag:

Vid en IVF-behandling är chansen att bli gravid i genomsnitt 35 procent per cykel. Detta beror i hög grad på individuella omständigheter som ålder, spermiernas kvalitet, antalet embryon och deras kvalitet. Dessutom leder inte alla graviditeter till en förlossning av ett levande barn. En fjärdedel av alla begynnande graviditeter slutar i missfall (20 procent av alla graviditeter) eller utomkvedshavandeskap (5 procent). Varje cykel innebär en ny chans och i genomsnitt får 65 procent av alla par barn efter tre försök.

villsågärna: jag förstår att du också är otålig... tycker själv det låter länge innan vi här får veta hur det gått Kan/får du äta tabletter mot huvudvärken? Har du orkat jobba som vanligt eller har du behövt vara sjukskriven nåt?

Jag har fruktansvärt mycket på jobbet framöver så jag hoppas inte att det ska drabba jobbet får då blir det ännu mer psykiskt påfrestande!

Ha en trevlig kväll!

• anmaelli

Jag försöker också att inte läsa så mycket, men det är svårt.

Jobbigt att börja nytt jobb. Jag fick faktiskt nytt jobb i slutet av förra året, som jag valde att tacka nej till då jag inte vill göra detta "äventyret" jobbigare än vad det redan är. Men samtidigt vill jag inte låta detta ta över mitt liv, och jag tycker faktiskt att jag har klarat det bra hittils, men kan tänka mig att det blir annorlunda när man väl är igång.

Vi har det bra privat, varit tillsammans väldigt länge och vet vart vi har varandra och vad vi vill. Hur har ni det själva?

• anmaelli

Jag håller med om att det är påfrestande för relationen, men hittils så tror jag att det är jobbigare för sambon för han känner sig skyldig då det är han allt detta beror på, enligt hans sätt att se på det. Jag är mest målinriktad just nu, men då vi precis fått beskedet var vi båda helt knäckta, men det värsta har fått över. Nu vill vi sätta igång!
    Sexlivet påverkas absolut, det kommer inte av sig självt längre utan är endast en process för att få bebis. Fruktansvärt tråkigt, men vi accepterar att det är så båda två och tror det kommer gå över om vi inte lägger för mycket energi och tanke på det.

Vi har inte berättat för några alls, och kommer försöka låta bli att göra det. Tror att jag skulle tycka det var alldeles för jobbigt med den pressen att folk skulle veta om det också, och likaså skulle det vara jobbigt för alla runtomkring att veta hur de ska bete sig... så vet de inget så är allt som vanligt, så vanligt som det kan vara iaf.
    Vi kanske ångrar oss, men så känner vi nu.

Har ni berättat?

• anmaelli

Hejsan alla!
    Jag har inte varit så aktiv här på sistone då jag väntar på att få höra av kliniken för att komma på ett första besök och jag är så otålig just nu att jag inte vill läsa om graviditeter/IVF:er alls.... blä!

Hör jag inget denna veckan så ringer jag nästa!! Tror att remissen skickades senast 12 dec och det är ju jättelänge sedan!!! Vill åtminstone ha en dag inplanerad då vi har 16 mil att åka så det är inte bara att åka ifrån jobbet ett tag....

Kram
    anlijoos

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI